שיקום מבנים בגובה

תוכן עניינים

שיקום מבנים בגובה הוא צורך קריטי בבניינים ישנים במיוחד אשר עם השנים הלכו ונחלשו ויציבותם התערערה. שיקום מבנים בגובה מתייחס לעבודות שיקום, חיזוק ושיפוץ הנעשים בגובה רב מעל פני הקרקע, החל ממטרים בודדים ועד גבהים המאפיינים בניינים גבוהים.

כמובן שלא כל מבנה ישן הוא כזה הדורש שיקום מבנים בגובה. כעקרון, יש מבנים ישנים רבים שהחשש לגביהם הוא קריסתם בעקבות רעידת אדמה. זהו חשש כבד, שכן בניין כזה שקורס יכול לגרום לעשרות ומאות של הרוגים. יש בניינים אחרים, המוגדרים כמסוכנים לקריסה, גם בלי קשר לרעידות אדמה. לעיתים נוכל לזהות בעצמנו בניינים מסוכנים כאלו. מעבר למראה הישן והמוזנח שלהם והתחושה כי הם רגע לפני נפילה, נוכל לאתר בהם סממנים ספציפיים יותר. למשל סדקים בעמודי הבטון, התפוררות של בטון, ברזלים חשופים שדבקה בהם קורוזיה ועוד.

הסיבות להתפוררות והצטברות הקורוזיה על הברזלים והפלדה בקורות החיזוק, נעוצה גם בפגעי הזמן אבל גם בפגעי מזג האוויר וכן בעומסים כבדים מאוד המוטלים על קונסטרוקציית הבניין (למשל תוספות בניה שנעשו ללא מחשבה הנדסית על השפעות העומס על שלד המבנה). אבל התוצאה היא אותה תוצאה, כאשר הברזלים מתנפחים והבטון סביבם מתפורר, כל המבנה נחלש ויציבותו מתערערת.

שיקום מבנים בגובה

שיקום מבנים בגובה למעטפת

הרשות המקומית, באמצעות המהנדסים שלה, רשאית להכריז על מבנה כמסוכן ולדרוש את שיקומו. ברבים מן המרים יחליטו להרוס אותו כלי ולבנות אותו מחדש במסגרת תמ"א 38. אבל יש מבנים שזקוקים לשיקום גם כאשר ההיחלשות שלהם באה לידי ביטוי בדרכים אחרות, שאולי במבט ראשון נראים פחות מסוכנות. הדוגמא הקלאסית לכך היא נשירה של אריחי חיפוי  חיצוניים מעטפת הבניין. ברור לכל שאריח, גם קטן ביותר, הנוחת מגובה רב על עובר אורח מסכן את חייו. לכן כאשר יש נפילות כאלו, חובה לבצע שיקום לבניין וכאשר מדובר בקומות גבוהות יחסית נזדקק לשירותי עבודות שיקום מבנים בגובה.

דוגמא נוספת של עבודות שיקום מבנים בגובה הם בתחום האיטום. איטום לקוי או פגוע, אפילו סדק קטן יכול לגרום לנזק גדול. מים ולחות יחדרו לתוך הקירות הפנימיים של המבנה ויחלו לגרום לנזקים. נזקים אלו יהיו בדמות קילופים, כתמי רטיבות, עובד וכד'. בהחלט נזק לא נעים בעל עלות כספית משמעותית. אבל הנזק הגדול טמון בחלחול המים עמוק יותר פנימה וגרימת נזק לשלד הבניין.

שיקום מבנים בגובה

שיקום מבנים בגובה יכול לפיכך לכלול מספר עבודות: איטום (מעטפת חיצונית וגגות), מילוי סדקים, הדבקת אריחים, צביעה, טיפול בתשתיות (קווי ביוב, תקשורת וכד') ועוד. מטרתו היא כמובן שיקום המבנה ומניעת סכנה אך יש בו גם מימד של שדרוג המבנה והפיכתו לחדש ונעים יותר.

שיקום שכזה לא רק מעלה את איכות החיים בבית ולא רק מעלה את הבטחון האישי של הדיירים המתגוררים בו אלא גם מעלה את ערך הדירה. שיקום מבנים בגובה אומנם כולל עלות לא מבוטלת אבל היא מתגמדת נוכח עליית ערך הדירה ששדרוג כזה עושה ולכן שיקום שכזה מאוד כדאי כלכלית.

איך נדע איזה רמת שיקום נדרשת עבורנו?

שיקום מבנים, בכלל ושיקום מבנים בגובה, בפרט, דורש עבודה עם אנשי מקצוע בכירים בתחומם. אנשים אלו צריכים להתמקצע בתחום השיקום, כולל היוועצות עם קונסטרוקטור האחראי על יציבות הבניין וכמובן להיות בעל אישורים והסמכות של עבודות בגובה. עבודות בגובה אינן דבר של מה בכך ויכולות לסכן את העוברים והשבים וכן את בעלי המקצוע. לכן חשוב להתייעץ עם אנשי המקצוע ולהבין בדיוק איזה סוג שיקום כדאי לבצע – כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר ולא לפספס וגם לעשות זאת בצורה האחראית ובסטנדרטים הגבוהים ביותר.

עבודה בגובה

עבודה בגובה היא שם כולל לעבודות אשר נערכות כאשר הרגליים של בעל המקצוע אינם נוגעות בקרקע. גם עבודה על סולם נחשבת עבודה בגובה אבל כאשר אנו עוסקים בכך בנושא שיקום מבנים בגובה אנחנו מתייחסים בעיקר לעבודות הנעשות על במות הרמה, מנופים, פיגומים או באמצעות סנפלינג. עבודות שיקום מבנים בגובה יכולים להיות גם בבתים פרטיים, גם בבניינים רבי קומות וגם במבני ציבור גדולים או מחסנים.

עבודה בגובה ורשת כאמור היכרות עם שיטות העבודה השונות, שכן העבודות נעשות בסביבה בה חסרה היציבות של הקרקע וכן כלים מתאימים ובייחוד הקפדה על רמת בטיחות מדוקדקת. כבר עמדנו על כך שהיא אפשר להעסיק סתם קבלן, אפילו הוא גדול ובטח לא שיפוצניק קטן, באם אין לו אישור ואסמכה (לו ולעובדיו) לעבודה בגובה מטעם המדינה. הבטיחות חייבת לכלול מבט גם על הדיירים והסביבה הקרובה על הבניין, וכך למשל יש לתחם את האזור מתחת לעבודות הגובה כדי שאנשים לא יסתובבו שם ולעגן את כל הציוד ולאבטח אותו היטב.

שיקום מבנים בגובה באמצעות סנפלינג

כאמור, ישנם כמה וכמה שיטות לעבודות בגובה אבל עיתים, השיטה הטובה ביותר היא עבודה באמצעות סנפלינג – גלישה על גבי חבלים מראש המבנה אל עבר הנקודה בה דרוש השיקום. במות הרמה לא יגיעו לכל גובה וגם לא תמיד אפשרויות הגישה למקום הבעייתי תהיה אפשרית לציוד כבד שכזה. פיגומים גם הם מוגבלים לעיתים בגובה ובכל מקרה עלות הקמתם יקרה מאוד וגם מלכלכלת מאוד.

לפיכך סנפלינג יכולה להיות הגישה הטובה ביותר. ניתן לשבת על כיסא או מדף, במקרה של יותר מאדם אחד ולהגיע בדיוק לנקודה הבעייתית כשכל הציוד הנדרש נמצא לידך. הכל נעשה בבטיחות רבה, כאשר החבלים מעוגנים בצורה מקצועית לנקודות חוזק בגג הבניין או המבנה. נקודות נוספות שמהווים יתרונות של חברת שיקום מבנים בגובה באמצעות סנפלינג היא מחירם היחסית זול יותר של סוג זה, שכן אין תשתיות גדולות שנדרש לבנות וכן המהירות והיעילות, שכן בתום העבודה כל העסק נעלם בין רגע. רוצים לשמוע עוד על שיקום עבודות בגובה בשיטות השונות? אתם מוזמנים לפנות למומחים שלנו שיסייעו לכם לתפור עבורכם את הפתרון הטוב, היעיל והאיכותי ביותר.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!