צו מבנה מסוכן

תוכן עניינים

צו מבנה מסוכן הוא צו שניתן מהרשות המקומית ומגדיר את המבנה כמסוכן. במצב כזה בעלי הדירות באותו מבנה יהיו צריכים לטפל בכל הליקויים המפורטים בצו בשביל להסיר את הצו ולהסיר את סכנת הקריסה של המבנה. צו מבנה מסוכן יתקבל לאחר שמהנדס מטעם הרשות המקומית יבצע בדיקה למבנה ויקבע כי הוא אכן מסוכן. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו צו מבנה מסוכן?

צו מבנה מסוכן הוא צו שמגדיר את המבנה כמסוכן לדיירי הבניין ולעוברים ולשבים. המבנה הוא מבנה מסוכן כאשר הוא כולל נזקים וליקויים שונים שפוגעים ביציבות של המבנה ומסכנים את הדיירים, העוברים והשבים. הרשות המקומית יכולה להגדיר את המבנה כמסוכן על ידי צו מבנה מסוכן, אם יש חשש לביטחון הציבור. כדי להעריך את מידת הסיכון, הרשות המקומית תשלח מהנדס בניין מטעמה לבדוק את המבנה בצורה מפורטת. נזקים כמו טיח מפורק וסדוק, סדקים עמוקים או אלכסוניים בעמודי הבניין ובקורות, חלקי בטון רופפים, מרפסות שאינן מספיק יציבות, וברזל חשוף בתהליך קורוזיה עשויים להעיד על מבנה כמבנה מסוכן. במקרה שהמבנה מסוכן, הרשות המקומית תדרוש מבעלי הנכס לתקן את התקלות. רק לאחר שכל הליקויים יוקנו בהתאם לצו המקומי יהיה ניתן להסיר את הצו.

צו מבנה מסוכן

בדיקת מבנה מסוכן 

על מנת לבדוק האם המבנה הוא מסוכן, יש לבצע בדיקת מבנה מסוכן. מדובר בבדיקה שיכולה להיות יזומה על ידי הדיירים עצמם או על ידי הרשות המקומית. אם הדיירים מזהים סימנים שמעידים על כך שהמבנה לא יציב וקיים חשש לקריסה, הם יכולים להזמין מהנדס בניין קונסטרוקטור לבצע את הבדיקה. גם ברשות המקומית יכולה לשלוח מהנדס מטעמה לבדוק את המבנה במידה שיש חשש ליציבותו. אם הבניין מסוכן והוא יוגדר ככזה על ידי המהנדס של הרשות המקומית, הדיירים יקבלו צו מבנה מסוכן ויהיו מחויבים לטפל בליקויים הנמצאים.

בדיקת מבנה מסוכן צריכה להתבצע על ידי קונסטרוקטור בלבד. קונסטרוקטור הוא מהנדס בניין המתמחה בקונסטרוקציה, בבנייה ובהפיכתה ליציבה ועמידה. הוא איש המקצוע שמאשר את תוכניות הבנייה ותוכניות השיפוצים ומתכנן את מיקומם של העמודים וקורות התמיכה. על מנת לבצע בדיקת מבנה מסוכן, קונסטרוקטור חייב להחזיק רישיון בתוקף ולהציג אותו לפני התחלת העבודה. יש לזכור כי זה נוגע לבטיחות של דיירי הבניין ולכן לא מומלץ לקחת סיכונים בנושא זה.

קראו עוד: הסרת מבנה מסוכן

מה מגדיר הצו?

כפי שציינו, צו מבנה מסוכן הוא צו שמגדיר מבנים כמסוכנים. למעשה, כאשר הרשות המקומית שולחת צו מבנה מסוכן היא מטילה את האחריות על המבנה ועל כל נזק או פגיעה שעשויה להיגרם לאדם או לרכוש על בעלי הדירות במבנה. על הדיירים שקיבלו את הצו לטפל בבעיות הקיימות במבנה בפרק הזמן שנקבע על ידי הרשות המקומית. רק לאחר הטיפול בבעיות ואישור הרשות המקומית, יהיה ניתן לבטל את הצו. הדיירים רשאים למנות מהנדס נוסף על מנת לקבל חוות דעת נוספת. הטיפול בליקויים ובנזקים במבנה צריכים להתבצע במהירות רבה למניעת סכנות לחיי אדם.

שימו לב- ישנם מקרים, בהם המהנדס שבודק את המבנה בשביל להחליט האם הוא מסוכן, יקבע כי ישנה סכנה ברורה ומיידית לדיריי הבניין. במצב כזה יהיה צורך לפנות את המבנה באופן מידי על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם. בנוסף לאחר הפינוי יגדרו את המבנה בשביל שלא יהיה נגיש.

 

שיקום מבנה מסוכן

במידה שקיבלתם צו מבנה מסוכן יהיה עליכם לשקם את המבנה. שיקום מבנה מסוכן הוא תהליך בו מתקנים את הליקויים השונים. מדובר בתהליך חיוני שמיועד להבטיח את הבטיחות והיציבות של המבנה. התהליך מתחיל עם ניקוי המבנה על ידי לחץ מים. כך ניתן לשטוף את המבנה משאריות הפיח, הלכלוך והטיח הרופף. לאחר מכן מתבצע ניקוי של הברזלים החשופים והחלודים. הניקוי יתבצע על ידי מברשת פלדה על לחשיפת ברזל בריא ולאחר מכן מריחה של חומר מונע קורוזיה. החלקים הפגומים במבנה יתוקנו כך שהם יהיו יציבים ויהפכו את המבנה לבטוח לשימוש. השיקום כולל גם בניית תשתיות חדשות, קירות, רצפות, יסודות, עבודות בטון וברזל, סתימת סדקים, איטום, החלפה וחיזוק של אלמנטים רופפים וצביעה מחדש של המבנה. הצוות המקצועי של הקבלן לשיקום מבנים מסוכנים יטפל בכל הפעולות עם דגש על הבטחת הבטיחות והיציבות של המבנה.

 

הסרת צו מבנה מסוכן

כאשר תהליך השיקום יסתיים, המהנדס המפקח על הבנייה יבדוק את העבודות כדי לוודא שכל הליקויים תוקנו בהתאם להוראות וכי המבנה מספק מענה ראוי. אם המהנדס מאשר את העבודות, מהנדס בניין מטעם הרשות המקומית יבצע בדיקה סופית כדי לאמת שהכול בוצע כראוי. רק לאחר שהמהנדס יאשר את השיקום והבדיקות הנדרשות, יהיה ניתן להסיר צו מבנה מסוכן. במקביל, הרשות המקומית תשלח עדכון לבית המשפט כדי לבטל הליכים משפטיים נגד הדיירים עם הסרת הצו. אם נתקלתם בקשיים במהלך התהליך, ניתן לפנות לסיוע משפטי כדי לקדם את התהליך ולקבל את האישורים הנדרשים להסרת הצו.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!