בניית מרפסות שמש

תוכן עניינים

כאשר אנחנו שומעים את הביטוי: מרפסת שמש, ישר קופצת לדמיוננו תמונה של דק עץ מדהים עם נוף לים ומיטות שיזוף פזורות עליו. גם אם הפלגנו רחוק מידי, עדיין מרפסת שמש היא דבר נחשק מאוד, ורבים רוצים להתחיל בתהליך של בניית מרפסת שמש, גם אם היא יוצאת מהדירה שלכם בקומה ה-15 וגם אם הנוף הניבט ממנה הוא רחובות העיר שלכם. 

ומדוע היא כל כך נחשקת, משום שמרפסת שמש מאפשרת לנו הגדלה של שטח הדירה שלנו מעבר לארבע הקירות שלה והיא יכולה להעניק לנו מקום נוסף לפנאי ושהות באווירה טובה. הביטוי מרפסת שמש כנראה הגיע בצורתו העממית מעצם העובדה שהמרפסת חשופה לשמש באור היום ובשל העובדה כי השמש יכולה לחדור דרכה אל תוך הבית ולתת לו אווירה מרעננת (זו גם הסיעה מדוע כדי להשקיע בחלון ויטרינה גדול ויפה בין מרפסת שמש לפנים הדירה). הנה עוד כמה דברים שכדאי שנדע על בניית מרפסות שמש והיתרונות שלהן.

בניית מרפסות שמש

מה זה מרפסת שמש?

אז מרפסת שמש היא בעצם תוספת בנויה חיצונית לשטח הדירה והיא נמצאת מחוץ לקירות הרגילים של שטח הדירה. בד"כ מרפסת השמש תהיה תלויה מחוץ לדירה אך היא יכולה להיות גם על עמודים או על הגג. לרוב היא תהיה בצורה פתוחה עם זרימת אוויר חופשית אבל במקרים מסוימים ניתן לקרות אותה או להרכיב עליה קונסטרוקציית אלומיניום מתקדמת, לחפות אותה בזכוכית ולהרוויח חדר לכל דבר ועניין, שיכול לשמש אותנו גם בימים גשומים.

בניית מרפסות שמש יכולה להתבצע באמצעות בניה בבטון (כאשר לרוב היא המרפסת נשענת על עמודים תומכים העולים מהקרקע) או באמצעות השיטה החדשנית של מרפסת שמש תלויה, העשויה קורות פלדה חזקות ומעוצבות. למרות שמדובר בסוג של בניה קלה, זוהי בניה חזקה ועמידה מאוד. מרפסת ממוצעת יכולה לשאת עד 5 טון ולכן גם עליה ניתן לבצע כמעט את כל השימושים. כאשר מוסיפים לכך את העבודה שבנייתה זולה ונקיה יותר, כוללת הרבה פחות הפרעות וכי ניתן גם לעצב אותה בצורה ייחודית, בניית מרפסות שמש תלויות הופכת לפופולארית יותר ויותר.

היתרון הכלכלי של בניית מרפסת שמש

אז אחרי שלמדנו מה זה מרפסת שמש, ועברנו על היתרונות שלה בתחומי איכות החיים והשימושים שהיא מאפשרת להוסיף, מעצם הוספת שטח נוסף לדירה, נעמוד גם על הפן הכלכלי של בניית מרפסות שמש. נתחיל לפני זה מהעלות. העלות הממוצעת של בניית מרפסת שמש תלויה היא כ-6000 ₪ למ"ר. אם נבנה, כפי שמאפשר לרוב החוק, כ-14 מ"ר של מרפסת, העלות תהיה כ-84,000 ₪. סכום לא מאוד גבוה בהקשרים של בניה. 

כעת נבחן את מה שנרוויח. הרווח שלנו הוא מעליית ערך השירה. השווי עולה מכיוון שנוסף לדירה שטח ומכיוון שמבחינה נדל"נית, בית עם מרפסת שמש שווה יותר. מומחי הנדל"ן מעריכים את קפיצת הערך בכ- 15% מערך הדירה (זה כמובן יכול להשתנות לכאן או לכאן, לפי פרמטרים ומשתנים נוספים). אם הדירה שלנו שווה כ- 2.5 מיליון ₪, הרי שהרחבת מרפסת שמש תוסיף לערך הדירה כ- 375,000 ₪.  מכך עולה שקפיצת השווי היא בסך 291 אלף ₪. קפיצה מרשימה לכל הדעות וכזו שהופכת את סוגיית בניית מרפסות שמש לכדאית ונחשקת. בנקודה זו גם חשוב לציין כי רשויות מקומיות רבות גם אינן מטילות ארנונה ל מרפסת שמש בשל היותה מוגדרת כ"שטח שירות" אולם מומלץ לבדוק נקודה זו ספציפית אל מול הרשות המקומית שלכם. 

בניית מרפסות שמש מעוצבות

בדומה לאלמנטים אחרים גם מרפסת שמש ניתן לעצב. במיוחד מרפסות תלויות מפלדה. ניתן לעצב את הפרזול, את צבע המרפסת, החיפויים, הריצוף, הצורה (יש מספר הגבלות, כמו למשל על מספר המטרים שהמרפסת יכולה לבלוט מחוץ לבניין), הפרגולות או הקירוי ואפילו סגירת החורף אן האלומיניום והזכוכית וכמובן כל פריט ואביזר שנרצה לשים עליה, החל מריהוט גן ועד מטבחי חוץ, וכל אלו לצד צמחיה וגינון על פי סגנוננו.

כאשר אתם בוחרים חברת בניה המתמחה במרפסות, בחרו חברות העובדות עם אדריכלים המתמחים בעיצוב מרפסות. כך תיהנו גם מחברה הבונה באיכות טובה וגם מכזו שמסייעת לכם בנושא העיצוב. אגב, פונקציות נוספות בהן חברות כאלו יכולות לעזור הן בדיקות מול קונסטרוקטור שתפקידו הוא לבדוק את יציבות שלד המבנה לאור הוספת המשקל של בניית מרפסת שמש עליו וכן כל נושא ההתנהלות מול הרשויות בדרך להשגת היתר בניה.

בניית מרפסות שמש באופן חוקי

ככלל, ההתנהלות מול הרשויות כיום בנושא מרפסת שמש הרבה יותר קלה מבעבר. תרם לכך "חוק המרפסות" אשר הציג מגוון  הקלות והטבות שמטרתם היא עידוד של אנשים לבנות מרפסות, תוך הפחתת הבירוקרטיה.  כל זה לא אומר שאיננו צריכים להשיג אישורים מוועדות התכנון והבניה אך הסרבול שאפיין את התהליך אז- הרבה פחות נורא כיום, בטח ובטח אם תסתייעו בחברה המתמחה בבניית מרפסות ומכירה את כל ההליכים הפרוצדורליים השונים.

מבחינת החוק, נדרש להשיג הסכמה של 75% מהשכנים שלנו בבית המשותף. אפילו שכן עקשן אחד יכול לעכב משמעותית את פרויקט הבניה אבל רוב של 75% יבטיח לנו את ההתקדמות הסופית.  הכי טוב יהיה אם תגרמו גם לשכנים שלכם להצטרף. כך לא יהיו הפרעות. הם ייהנו גם כן מעליית ערך הדירה שלהם ושניכם תרוויחו ממחירים טובים יותר מצד הקבלן הצמא לעסקאות גדולות יותר וכן מירידה יחסית בעלויות המשותפות כמו שינוע חומרים, עלויות בדיקות והגשת מסמכים וכד'. ברבים מן המקרים השכנים מתנגדים למהלך של בניית מרפסת שמש בשל אי הנוחות שתגרם להם. כאשר נבנה מרפסת שמש באמצעות בניה קלה של מרפסת תלויה, גם זה כבר לא יהווה חסם. המרפסת נבנית כולה הרחק במפעל היצור ורק מורכבת על הבית בתוך זמן קצר ובלי הפרעה ממשית לשגרת היומיום.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!