חיזוק בניינים נגד רעידות אדמה

תוכן עניינים

רעידת אדמה עוצמתית היא דבר שמהווה סיוט אצל כל האנשים בעולם. תמונות מזירות אסון ויש כאלו למעלה מ-10 בכל שנה בעולם (זירות קשות, רעידות אדמה קלות יותר יש כ-20,000 בשנה) מביאות לנו תמונות זוועה של אלפי בניינים שקרסו, תשתיות שנעלמו וטריליוני דולרים נזק כלכלי ולמרבה הצער גם עשרות אלפי הרוגים.

בעוד רוב העולם יראה את הזוועות בטלוויזיה או באינטרנט, בקרוב צפויים אזרחי ישראל לראות את המחזה מחוץ לחלון ביתם, במציאות. איננו אוהבים תרחישים אפוקליפטיים אבל כאן אין מדובר בפנטזיה אלא במשהו שעל פי כל המומחים הגדולים בתחומם עומד לקרות. בשנים האחרונות ראינו את הנזקים העצומים שרעידת אדמה בינונית עשתה בסוריה ובטורקיה וישראל, שגם היא יושבת על אותו שבר סורי אפריקני מועד לפורענות – היא כנראה הבאה בתור. יש רק דרך אחת למנוע עשרות אלפי הרוגים ונזק כספי עצום. והדרך הזו עוברת דרך ההבנה שלא רעד האדמה הוא זה שהורג וגורם לכאוס אלא המבנים שקורסים וקוברים תחתיהם את דייריהם. כל זה מחייב תוכנית מקיפה של חיזוק מבנים לרעידות אדמה כאן ועכשיו.

חיזוק בניינים נגד רעידות אדמה

תקן 413

למעשה, התוכנית הזו כבר קיימת. הידיעה כי בישראל מתרחשת רעידת אדמה עוצמתית בכל 100 שנים ושהסיכון הגבוה לרעידה כזו ממש מעבר לפינה הביאה את קברניטי המשק בלחץ של מומחים לייסד תקן של מבנים עמידים בפני רעידות אדמה. תקן זה, 413 מספרו, נועד לבנות וכן לבצע חיזוק בניינים נגד רעידות אדמה. התקן עצמו נכנס אומנם לתוקף בשנת 1975 אבל החל מיושם החל מ-1980. המשמעות היא כי כל  מבנה שהוקם משנת  1980 ואילך, כנראה עומד בדרישות התקן, שיאפשר מיגון טוב יותר מפני קריסת המבנה בעת רעידת אדמה.

אלא שעם כל הרצון הטוב שניסוח ויישום תקן 413, הרי שישנם מאות אלפי מבנים בישראל, שנבנו עוד לפני 1980. רבים ממבנים אלו לא חזקים מספיק כדי לעמוד בפני רעידת אדמה, גם קלות יותר, גם בגלל שהם לא נבנו על פי התקן אבל גם כי באופן טבעי הם הולכים ונחלשים עם הזמן, בעיקר כתוצאה מסדקים המתגלים בתומכות, מקורוזיה הפוגעת במוטות הברזל ומביאות להתפוררות הבטון ועוד. כתוצאה מכך סכנת קריסתם בעת רעידת אדמה הינו גבוה במיוחד. לכן היה צורך דחוף בתוכנית שתעסוק לעומק בכל הנושא של חיזוק מבנים לרעידות אדמה. תוכנית זו אכן יצאה אל הפועל בשנת 2005 והיא מכונה תמ"א 38.

תמ"א 38

תוכנית מתאר ארצית – תמ"א 38 הינה תוכנית שיזמה המדינה מתוך רצון ליצור מנגנון שיאפשר חיזוק בניינים נגד רעידות אדמה במהירות וביעילות. במרכז התוכנית עומדת הכוונה להעניק תמריצים לכלל המעורבים בתהליך ובמקרה זה הן לדיירים בבניינים הישנים והן ליזמים המוכנים לקחת על עצמם את הפרויקט. התמריצים היא ליזמים ולדיירים משום שהדחיפה לתוכנית של חיזוק מבנים לרעידות אדמה חייבת לבוא מכיוונם.

גם לו רצתה בכך, המדינה אינה יכולה לעמוד לבדה בתוכנית מקיפה שכזו. עלויות חיזוק  של אלפי בתים ישנים בישראל יכולות להגיע לסכומים אסטרונומים שיכלו את תקציב המדינה. יש צורך לעודד את המגזר עסקי -קבלני ואת הדיירים עצמם לעשות זאת ולמצוא מנגנון שיאפשר זאת כלכלית.

תמ"א 38 מאפשרת זאת ויוצרת מסגרת לביצוע של חיזוק מבנים לרעידות אדמה. במסגרת התוכנית המדינה מאפשרת ליזמים לחזק ולשפץ דירות המוגדרות ככאלו שחובה לבצע בהם חיזוק מבנים לרעידות אדמה (לפני 1980)  לקבל היתרי בניה נוספים במבנה אותו הם משפצים ולהרחיב את המבנה. לפיכך, את המימון של עלות השיפוץ והרחבת המבנה נוטל היזם על עצמו לחלוטין. הדיירים אינם מוציאים כל כסף בפרויקט.  בתום עבודות חיזוק מבנים לרעידות אדמה ואחרי שגם ערכו שיפוץ כללי לבית כולו, גם מבחינות אחרות בהן אסתטיות, היזם רשאי למכור את כל הדירות שהתווספו בשטחים שהותרו לו לבניה נוספת. הרווח הוא כמובן של היזם ובכך הוא נכסה את עלות העבודות לחיזוק מבנים. בעלי הדירות עצמם, שכזכור לא הוציאו כספים, מקבלים כעת גם דירות גדולות ומרווחות יותר, בבניין חדש יותר, שהדירות בו שוות כעת יותר כסף וכזה שעבר חיזוק בניינים נגד רעידות אדמה.

להשתתף בתמ"א 38

לא כל מבנה ישן רשאי להשתתף בתוכנית של חיזוק מבנים לרעידות אדמה – תמ"א 38. כאמור, עליו להיות בנוי עוד לפני 1980 ועליו להיות בין לפחות 2 קומות ובשטח כולל העולה על 400 מ"ר. עבור דיירי בניינים שכן עומדים בתנאים מדובר במכרה זהב. גם ניתן לשפר את איכות החיים, גם את הביטחון האישי (חיזוק בניינים נגד רעידות אדמה + בניית ממ"ד כנגד איומי טילים) של כל המשפחה וגם לזכות בהטבות וזכויות שמאפשרת המדינה (בעיקר בענייני מס) כחלק מהפרויקט.

לכן רבים רוצים להצטרף לתוכנית חיזוק מבנים לרעידות אדמה. אבל לצערנו, לא רבים ממשים זאת ורבים מהפרויקטים של תמ"א 38 אינם יוצאים בסופו של דבר לפועל או נתקעים באמצע דרכם. הסיבה לכך אינה בהכרח כלכלית אלא תלויה לרוב בהתנהלות לא נכונה לאורך הדרך. חשוב להבין כי אלו פרויקטים מורכבים וקשים ליזום. לעיתים החיזוק יכלול רק תוספת בניה ולעיתים הוא יכלול הריסת רוב המבנה או כולו ובניה מחדש. צריך כמובן על פי חוק לקבל את הסכמת רוב הדיירים למהלך אחרת הוא לא יוכל לצאת אל הפועל. ובכלל, פרויקט שכזה עמוס בבירוקרטיה והתנהלות מול גורמים רבים, ביניהם גורמי ממשל וועדות שונות ברשות המקומית.

לפיכך, הדרך הטובה והיעילה ביותר לקידום חיזוק בניינים כנגד רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38 היא התקשרות מול חברה יזמית מוכרת ומנוסה בתחום, אשר יודעת ומסוגלת לנהל פרויקט מסוג זה ובהיקפים גדולים. גם איתנותה הפיננסית חשובה שכן לא נרצה כי הפרויקט יופסק באמצע בשל חוסר בתזרים כספי של היזם.  חברה כזו לא רק מסייעת בתכנון הנדסי, בבדיקות הנחוצות, בהתנהלות מול הרשויות ובשירותי ניהול וליווי הדיירים אלא גם יודעים לבצע את החיזוק בצורה מקצועית ובסטנדרטים הגבוהים ביותר.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!