חיזוק מבנים ישנים: כל הפרטים החשובים

תוכן עניינים

בשנים האחרונות חווינו באזור מספר רעידות אדמה קשות, כשהקשה שבהן הייתה בטורקיה ממש לפני מספר חודשים וגבתה קורבנות רבים. זו בדיוק הסיבה שבגינה יש להאיץ את תהליך חיזוק המבנים הישנים בארץ, ויש לא מעט כאלה. אילו מבנים צריך לחזק, למה זה חשוב, מתי צריך לחזק מבנה ואיך עושים את זה? כל התשובות לפניכם.

אילו מבנים צריך לחזק?

בישראל יש תקן שנקרא תקן מספר 413 שמגדיר את התקינות של מבנים כאלה ואחרים ואת העמידות שלהם בפני רעידות אדמה. מה זה אומר בפועל? שבניינים שנבנו לפני שנת 1980 פשוט לא עומדים בתקן. לכן, כל בניין שנבנה לפני שנת 1980 חייב לעבור בדיקה מקפידה על מנת לקבוע האם הוא עמיד בפני רעידות אדמה והאם לא מסוכן להתגורר בו.

לצערנו בשנים האחרונות חווינו באזור לא מעט רעידות אדמה קשות, במיוחד באזור טורקיה. הסטטיסטיקה אומרת שבכל מאה שנים גם בישראל תתרחש רעידת אדמה. לכן, ההמלצה שלנו עבורכם היא בהחלט להתייחס למבנה ישן כאילו הוא צריך חיזוק ולפעול בהתאם.

חיזוק מבנים ישנים

למה חשוב לחזק מבנים ישנים?

טכניקות הבנייה הישנות הביאו את הבניינים הישנים למצב שבו הם פשוט לא בטוחים למגורים. אגב, אנחנו לא מדברים רק על מקרים של רעישות אדמה, אלא על בניינים שלא ראויים למגורים ממש ביום יום. המבנים עצמם רעועים מאוד ולא פחות חשוב מזה, הערך שלהם יורד מאוד עם הזמן. אגב, מבנה רעוע הוא מבנה שלא רק ערכו יורד בפני עצמו, אלא גם הערך של הבניינים הסמוכים בשכונה, כך שזה לא עניין רק שלכם.

חשוב לציין שהמפגע הכי מאתגר הוא כמובן רעידות האדמה. רעידת אדמה חזקה שפוקדת מבנה יכולה פשוט לגרום להרס רב, ראינו את זה בטורקיה רק לא מזמן. לכן, בכל שלב של חיזוק המבנה על המהנדס לוודא שהבניין, בסופו של דבר, יוכל לעמוד בפני רעש אדמה חזק על מנת שלא יהיו אבדות בנפש.

איך יודעים שהבניין זקוק לחיזוק?

יש מגוון רחב של סימנים שמעידים על כך שמבנה עשוי להיות לא בטוח למגורים. הסימן הכי חשוב והכי מרכזי הוא התפתחות של סדקים באופן מידי ופתאומי. הסדקים הללו עלולים להצביע על מגמה של תזוזה של המבנה הישן וזה בדיוק הזמן שבו אתם צריכים להתריע על כך.

בנוסף אנחנו מדברים על סימנים כמו פגמים בבטון, אריחים שמתנתקים מהתשתית של המבנה באופן מפתיע, ברזלים שיוצאים כלפי חוץ ונחשפים, בלאי של צנרת האינסטלציה והביוב של המבנה ועוד. כל אלה יכולים להעיד בהחלט על בניין שצריך חיזוק.

בבניין שצריך חיזוק סביר להניח שתראו לפעמים חלקי טיח מתפוררים או אבנים שטנות שפשוט נופלות. זה לא אומר שהמצב הוא קריטי, אך במצב כזה בהחלט היינו ממליצים לכם לפנות למהנדס מקצועי שיגיע אליכם על מנת לבצע בדיקה מקיפה. נכון, זה עלול להפריע לשגרת היום שלכם, אך האמינו לנו שאתם לא רוצים להיות מופתעים.

מה עושים ברגע שמזהים את הסימנים הללו?

ברגע שאתם מזהים את אחד מהסימנים הללו או כמה מהם, אנחנו ממליצים לכם להזמין מהנדס מקצועי שיבדוק את הבטיחות של המבנה. חשוב לציין, אתם לא צריכים לעזוב את הבניין בבהלה וליצור פאניקה מיותרת, אלא אם כן המצב ממש מצריך את זה. עשו את הצעדים הללו במתינות והזמינו מהנדס שיש לו ניסיון מקצועי בבדיקת תקינות של מבנים ישנם.

חשוב לציין, יש מקרים מהנדס יחליט שלא ניתן לגור בזמן הקרוב בבניין, עד שיחזקו אותו. במצב כזה, כמובן שעל המדינה לאתר עבורכם מקום חלופי עבור המשפחה שלכם על מנת שיהיה לכם איפה לשהות.

https://www.youtube.com/watch?v=ashOftUcVT0&pp=ygUg15fXmdeW15XXpyDXnteR16DXmdedINeZ16nXoNeZ150%3D

איך מחזקים בניינים ישנים?

  • בסיס גמיש – על מנת לחזק את הבניין הישן מפני רעישות אדמה או כל מפגע אחר, יש ליצור בסיס גמיש שיוכל לעמוד בתנאים קשים. איך עושים זאת? פשוט מרימים את היסודות של הבניין ותחתם מרכיבים רפידות פלדה רגישות שמכילות גם גומי ועופרת. במקרה של רעידת אדמה הבסיס עצמו רועד, אך הוא משאיר את המבנה הישן יציב ואיתן.
  • שילוב בולמי זעזועים – תפקידם של בולמי הזעזועים הוא, כשמם הם, לבלום את הזעזועים על מנת שהמבנה עצמו לא יקרוס. טכניקה אחת לעשות זאת היא טכניקה שנקראת בקרת רטט, כאשר מדובר בבולמי זעזועים במחוברים לקורות של המבנה בשילוב של בוכנות מיוחדות שסופגות את כל הרעש.

טכניקה שנייה היא באמצעות כוח מטוטלת, פשוט תולים כדור ענק על כבלי פלדה בראש הבניין ואם זה מתנדנד, הגדור מפעיל כוח נגדי על מנת למנוע קריסה שלו.

  • חיזוק המסגרת – המסגרת של הבניין היא זו שלמעשה מעניקה לו את היציבות בזמן רעידת אדמה. איך מחזקים מסגרת של בניין? מתקינים מסגרות גמישות שמאפשרות לעמודים והקורות ממש להתכופף בזמן רעידת אדמה וסופגות את כל המשקל שלהם.
  • שימוש בחומרי בנייה עמידים – על מנת לחזק את הבניין הישן יש לבצע שימוש בכמה שיותר חומרים עמידים. אנחנו מדברים בין השאר על חומרים כמו פלדה ועץ או חומרים חדשים בשוק כמו חומרים מודפסים מבמבוק וחומרים טבעיים נוספים. כיום הטכנולוגיה מאפשרת פיתוח של חומרים מתקדמים שיכולים לסייע בחיזוק של מבנים ישנים, חומרים איכותיים במיוחד שכמובן גם יותר קל ליישם אותה וזה יתרון משמעותי מאוד.

לסיכום, אין ספק שחיזוק מבנים ישנים הוא אתגר לא פשוט, אך מחובתה של המדינה לעשות את הצעד ולהתחיל בפרויקט של חיזוק מהנים ישנים. הצפי לרעידת אדמה חזקה באזור קיים כל הזמן ואם אנחנו רוצים להיות מוכנים אליה, אין לנו ברירה אלא להתחיל בפרויקט המורכב הזה.

קראו עוד בנושא:

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!