שיקום מבנים לשימור

תוכן עניינים

בישראל יש מבנים רבים המיועדים לשימור. מדובר במבנים שיש להם חשיבות היסטורית ולכן יש להגן עליהם מפני הריסה או שינוי. מדובר במבנים שמוגנים על פי חוק. לכן, במידה שמעוניינים לשקם את המבנה צריך לעשות זאת תוך שמירה על המראה שלו ועל האופי שלו. על שיקום מבנים לשימור נרחיב במאמר הבא. 

שיקום מבנים לשימור

מהו שיקום מבנים לשימור?

שיקום מבנים לשימור הוא תהליך בו משקמים את המבנה ומחזקים אותו תוך שמירה של המראה החיצוני שלו. יש בארץ מבנים רבים המיועדים לשימור. לדוגמא ישנם מבנים חשובים בארץ שנבנו לפני שנת 1700. על מבנים אלה יש תקנות מחמירות שקובעות כי אסור לבצע שינויים בהם למעט שינויים מינוריים. מבנים שנבנו לאחר שנת 1700, לא מוגנים על פי תקנות אלו ולכן בעבר הייתה אפשרות לבצע בהם שינויים. אך בשנת 2000, מנהל מקרקעי ישראל הגדיר מבנים רבים, שנבנו לאחר שנת 1700 וגם בעשורים האחרונים, כמבנים בעלי ערך היסטורי, תרבותי וארכיטקטוני שיש לשמור עליהם. במצב כזה, שיקום מבנים לשימור יתבצע תוך שמירה על המראה החיצוני שלו, ללא השפעה על אופיו הייחודי.

מה כולל תהליך השיקום?

שיקום מבנים לשימור ובכלל, הוא פעולה בה משקמים מבנים ומטפלים ברכיבים העיקריים בהם שהם ברזל ובטון. עם השנים, המבנים נחלשים וניתן לראות מפגעים אסתטיים ובטיחותיים של חלקי טיח ובטון סדוקים בעמודי הבניין או בקירות המבנה. במצב כזה יש צורך בשיקום שיאפשר לחזק את המבנה ולייצב אותו. תהליך השיקום שם דגש על החלקים החיצוניים של המבנה. הוא כולל פעולות שונות כמו בניית קירות, החלפת רצפות, שיפוץ יסודות, הקמת תשתיות ועוד. שיקום מבנים לשימור צריך להתבצע ללא שינויים במראה החיצוני של המבנה. תהליך זה מאפשר לשקם את המבנה, לתקן סדקים, לחזק את עמודי הבניין ועוד. 

 

האתגר בשיקום מבנים לשימור

כפי שהבנו עד עכשיו, מבנה לשימור הוא מבנה בעל ערך תרבותי, היסטורי או אדריכלי שיש לשמור עליו. כאשר מתכננים שיקום מבנים לשימור, עלינו להתמודד עם אתגר חשוב- להשלים את המשימה המסובכת של השמירה על הערך התרבותי, ההיסטורי או האדריכלי של המבנה ובאותו זמן לחזק אותו ולהתאים אותו לשימוש עכשווי. כדי להשיג את המטרות הללו, עלינו לקחת בחשבון את הצרכים המשתנים של המשתמשים בבניין, וגם לשמור על האיכות והאסתטיקה של המבנה המקורי. הצורך לשמור על המבנה ולהתאים אותו לשימוש העכשווי מביא לאתגר מורכב שדורש התייחסות לפרטים רבים ומגוונים. במסגרת הפרויקט עלינו לפתור בעיות טכניות ותכנוניות שונות ולבצע שיפורים מסודרים כך שהמבנה המשופץ יכול לשמש את מטרותיו בצורה מיטבית.

הדרכים לשיקום מבנים לשימור

במידה שיש צורך בשיקום מבנים לשימור, ישנן כמה דרכים לעשות זאת. קודם כל, על מנת לשמור על המבנה צריך כל הזמן לתחזק אותו ולשמור על המצב הקיים. במבנים לשימור חשוב לשמור על ניקיון המבנה על מנת למנוע פגיעות מהותיות בו. 

במקרים בהם הבניין זקוק לתהליך שיקום יש לעשות זאת תוך שמירה על המבנה. בתהליך זה יש לחזק את היסודות על מנת למנוע קריסה של המבנה ולהתאים אותו לשימוש עכשווי. בשיקום מבנים לשימור יש לבצע שיפוץ מלא של המבנה ולהחליף אלמנטים כמו הצנרת, חיווט חשמלי, ריצוף, חלונות ודלתות, ולשנות את חלוקת החדרים. עם זאת, יש לשמור על צורתו המקורית של המבנה ולשלב אותו עם עיצוב מודרני כך שימצא התאמה מושלמת לצרכי השימור והשימוש העכשווי. 

יש לשים לב שבמקרים מסוימים יש צורך בשחזור של המבנה כדי להחזירו למצבו המקורי ללא תוספות או שינויים. השחזור נעשה באמצעות החזרת המבנה למצבו הקודם והחלפת חלקים פגומים בחומרים מקוריים. 

 

מה הפעולות האפשריות בתהליך השיקום?

במסגרת שיקום מבנים לשימור, עומדות לפניכם מספר פעולות אפשריות. פעולות אלה מאפשרות לשקם את הבניין תוך שמירה על הערכים שלו ועל הפרטים החשובים שלו. 

במהלך שיקום מבנים לשימור, ניתן קודם כל לבצע פעולות הגנה שמטרתן להגן על המבנה מפגעי זמן ומזג האוויר. פעולות אלו עשויות לכלול גידור של המבנה, כיסוי זמני שלו, הצבת שמירה על המבנה וכיו"ב. בנוסף, השיקום עלול לכלול פעולות שמטרתן לחזק ולייצב את המבנה. פעולות אלו עשויות לכלול חיזוק היסודות, עבודות בטון וברזל שיסייעו במצב של ברזל חשוף וחלוד ובטון מתפורר או סדוק, סתימת סדקים במבנה, איטום וכיו"ב. במסגרת השיקום ניתן לבצע גם פעולות שימור מונעות מפגעים נוספים על המבנה. פעולות אלה מאפשרות לשמור על המבנה ללא תוספות בנייה וחומרים. כך ניתן למנוע שחיקה של המבנה ולשמור עליו לאורך זמן.

כפי שציינו קודם, לעתים ייתכן שבמסגרת שיקום מבנים לשימור יהיה צורך בשחזור המבנה. במצב כזה, יש לבצע פעולות שמטרתן לשחזר את המראה והתצורה של המבנה. פעולות אלו עשויות לכלול הסרת תוספות בנייה שנעשו במבנה, בנייה חדשה של חלקים משוחזרים והחזרת רכיבים שהוסרו מהמבנה בעבר. במצב בו אין ברירה אחרת ניתן לבנות את המבנה כולו מחדש או לבנות חלקים ממנו בהתאם לתיעוד היסטורי. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!