בניית מרפסת מעל דירת גן

תוכן עניינים

בישראל קיימים רבים מבנים שנבנו לפני עשורים רבים, והם בנויים על פי תוכניות בנייה ישנות שלא כללו מרפסות. כתוצאה מכך, רבים מבין הדיירים מתעניינים בבניית מרפסות פרטיות לדירותיהם. בניית מרפסת מעל דירת גן במבנה קיים היא הזדמנות לשדרג את הדירה ולשפר את איכות החיים בצורה משמעותית. הוספת מרפסת מספקת מגוון יתרונות שמספקים ערך מוסף למגוריכם. כאשר אתם מחליטים לבנות מרפסת, אתם מרחיבים את שטח המגורים ויוצרים שטח נוסף שניתן להשתמש בו למגוון מטרות, כמו מקום נוסף לישיבה, פינת אירוח או אף כמקום אחסון נוסף. מעבר לכך, בניית מרפסות עשויה להעלות את ערך הדירה שלכם באופן משמעותי. זה אומר שבניית מרפסת עשויה להבטיח לכם החזר על ההשקעה שביצעתם בדירה ולסייע לכם להשיג תשואה גבוהה יותר. מדובר בפתרון מתאים עבור מי שרוצה לשדרג את הדירה ולהעלות את ערך הנדל"ן שלה. 

בניית מרפסת מעל דירת גן

מהי דירת גן?

אנשים רבים חולמים לגור בבית פרטי עם גינה פרטית. אך לצערנו, מחירי הבתים הפרטיים היו (ונותרו) רחוקים מהישג ידם של רוב האוכלוסייה בעקבות המחירים הגבוהים. כאן נכנסת לתמונה דירת הגן- דירה הממוקמת בקומת הקרקע של בניין משותף, ומגיעה עם גינה שמיועדת בלעדית לדייריה. למרות שאין הגדרה פורמלית לדירת הגן בחוק, אדריכלים מגדירים אותה כדירה בקומת הקרקע, עם גינה בשטח של לפחות 50 מ"ר, השייכת באופן בלעדי לדייריה והגישה אליה נעשית מתוך הדירה עצמה. מדובר בפתרון מעולה עבור אנשים שרוצים בית עם חצר ואין להם את היכולת לשלם על בתים פרטיים. 

השלבים בתהליך בניית מרפסת

בבניית מרפסת מעל דירת גן יש מספר דברים שעליכם לקחת בחשבון- 

  • הסכמת הדיירים

כאשר מעוניינים בבניית מרפסת מעל דירת גן עליכם לקבל את הסכמתם של הדיירים המתגוררים בדירת הגן. כאשר מדובר בבניין משותף יש לקבל הסכמה של שבעים וחמישה אחוז מהדיירים, כפי שנקבע על ידי החוק. מומלץ להקים ועד שישמור על איסוף החתימות על טופס הפנייה לרשות המקומית.

  • בחירת הקבלן

חשוב לשים דגש על בחירת קבלן מנוסה ומיומן לאחר ביצוע סקר שוק מקיף. חשוב להבין שבחירת הקבלן חיונית להצלחת הפרויקט, ולכן יש לאסוף מספיק המלצות וחוות דעת בנוגע לאיכות שירותו, איכות הבנייה, ורמת המקצועיות שלו. גם במקרה ששכרתם מפקח בנייה, ניתן להשתמש בניסיון וידע שלו על מנת לקבוע על קבלן מקצועי ואמין.

  • קבלת היתרים

לפני שמתחילים בבניית מרפסת מעל דירת גן בפועל יש להשיג את ההיתרים הנדרשים מהרשות המקומית. הערים והרשויות משנות את התקנות והתנאים הדרושים לקבלת היתר בנייה, לכן חשוב להתעדכן. לקבלת היתר בנייה יש לספק מפרט טכני מדויק ותוכניות בנייה מפורטות שיועברו לקבלן או למהנדס המוסמך לביצוע הפרויקט. יש לשים לב לכך שקבלת היתר בנייה כוללת בירוקרטיה רבה והתהליך עשוי להיות ממושך. כדאי לשקול שיתוף פעולה עם מפקח בנייה או קבלן במהלך זה.

  • זמן הבנייה

זמן בניית מרפסת מעל דירת גן יתנהל בהתאם לסוג המרפסת שנבחר- מרפסת בטון או מרפסת פלדה. בניית מרפסת בטון (הנקראת בנייה רטובה) עשויה להיות יותר זולה, אך היא מתמשכת יותר ועשויה להוסיף רעש ולכלוך לסביבה במהלך הבנייה.

בניית מרפסת פלדה (הנקראת בנייה יבשה) היא מהירה יותר וניתן לסיים אותה ביום אחד, אך עליכם להבטיח שהיא מבוצעת בצורה מדויקת ומוגנת כדי למנוע בעיות בעת השימוש במרפסת.

  • אחריות על המרפסת

יש לשים לב כי קיים סעיף בחוזה מול הקבלן שמתייחס לאחריות מצד הקבלן על המרפסת. משך הזמן הסביר לאחריות הקבלן עשוי להיות זהה למשך זמן שמקבלים ברכישת דירה חדשה.

סוגי המרפסות

כפי שציינו, זמן בניית מרפסת מעל דירת גן מושפע בין היתר מסוג המרפסת שנבחר- מרפסת בטון או מרפסת פלדה

  • מרפסת בטון- מרפסת בטון, או בשמה השני מרפסת עמודים, היא סוג מרפסת שנבנית באמצעות שיטת בנייה הידועה בשם "בנייה רטובה". בשיטה זו יוצקים בטון במסגרת שכוללת מלט ומוטות ברזל, בדומה לבניית השדרה שמשמשת כתמיכה לבניין. בבנייה זו, הבטון משמש כחומר הבנייה הראשי, ולכן חשוב לבדוק האם הבניין יכול לשאת את העומסים הנדרשים למרפסת זו לפני שמתחילים בתהליך הבנייה. כל מרפסת בטון משמשת כתמיכה למרפסת הנמצאת מעליה. כדאי לציין שבניית מרפסת עמודים דורשת זמן רב יותר לבנייה ויכולה להשפיע על הסביבה הקרובה לבניין. 
  • מרפסת פלדה- מרפסת פלדה, או בשמה השני מרפסת תלויה, היא סוג מרפסת שנבנית באמצעות שיטת בנייה הידועה גם בשם "בנייה יבשה" או "בנייה מודרנית". זוהי שיטת בנייה מתקדמת יותר שבה תהליכי התכנון והבנייה מתבצעים במפעלים ולא בתוך הדירות עצמן. המרפסות מורכבות מקורות פלדה המתחברים ונתלים על הקירות החיצוניים של הבניין. היתרונות של מרפסות תלויות כוללים בטיחות ויציבות, והן מאפשרות גמישות בשימוש. הבנייה היבשה מאפשרת חיסכון בזמן ואינה מפריעה לדיירים, מאחר והתהליך מתבצע במפעלים ולא בתוך הדירות עצמן. בנוסף, מכיוון שהפלדה נחשבת לחומר גלם קל יותר מבטון, העומסים על המבנה יהיו קטנים יותר וניתן להפחית את משקל המרפסות. עם זאת, כדאי לשים לב שבניית מרפסות תלויות עשויה להיות יקרה יותר.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!