חוק חיזוק בתים משותפים

תוכן עניינים

בשנים האחרונות המדינה מקדמת פרויקטים רבים של התחדשות עירונית. במסגרת חוק חיזוק מבנים משותפים נקבע כי ישנם בתים משותפים רבים שיוכלו לעבור עבודות חיזוק משמעותיות להגנה מיטבית מפני רעידות אדמה. אם גם אתם מתגוררים בבניינים ישנים, השורות הבאות נכתבות במיוחד עבורכם. בשורות הבאות נכיר מקרוב את כל הדגשים החשובים ביותר שאתם חייבים להכיר אודות חוק חיזוק בתים משותפים וכן נביא את השינויים בשטח. בשנים האחרונות חלה עלייה מתמדת בכמות המבנים שעוברים פרוייקטים ממשלתיים להתחדשות עירונית. רגע לפני שנכיר מקרוב את הפרויקטים הללו חשוב להדגיש כי לא כל בניין ישן יוכל לעבור פרויקט ממשלתי. המדינה רוצה להגיע לכמה שיותר מבנים שנמצאים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר, ולכן יש לא מעט תנאי סף שחייבים להתקיים על מנת שניתן יהיה לקדם פרויקטים לחיזוק.

חוק חיזוק בתים משותפים

עבודות חיזוק והגנה מפני רעידות אדמה

תחילה חשוב להדגיש ולומר כי חוק חיזוק בתים משותפים נקבע במטרה לאפשר למבנים ישנים לעבור עבודות חיזוק להתמודדות מיטבית עם רעידות אדמה. לא מעט אנשי מקצוע בענף רעשי האדמה חוששים כי מדינת ישראל צפויה לספוג רעידות אדמה משמעותיות בשנים הקרובות. חשש זה גרם לממשלה להתחיל עם תוכנית מדינית שתכלול כמה שיותר פרויקטים לחיזוק מבנים ישנים. הפרויקטים הללו נקראים התחדשות עירונית וכוללים מספר תוכניות. התוכנית המרכזית היא תמא 38 המאפשרת חיזוק של יסודות הבניין, הוספה של חדרי ממד וכן של מרפסות שמש. אך חשוב להדגיש כי המטרה המרכזית בגינה החלו בתוכניות הללו היא לחזק מבנים ישנים לקראת בואה של רעידת אדמה.

 

הכירו את תקן 413 המבטיח התמודדות מיטבית בעת רעידות אדמה

החל משנת 1980 חל תקן מחייב לבנייה ייעודית להתמודדות כנגד רעידות אדמה. תקן זה הוא תקן מספר 413 הכולל בנייה מותאמת לרעידות אדמה אפשריות. התקן הפך מחייב רק בשנת 1980 כך מבנים רבים שנבנו קודם לכן, אינם כוללים את הבנייה הייעודית להתמודדות עם רעידות אדמה. בניין המגורים שלכם נבנה לפני שנת 1980? קיים סיכוי גדול שהוא אינו כולל תקן 413, מה שיכול לאפשר לו לעבור פרויקטים של התחדשות עירונית. עם זאת חשוב להדגיש כי נדרשים עוד מספר תנאים להיתכנות הפרויקט.

תוכנית שאינה כרוכה בתשלום – הכירו את תוכנית ההתחדשות העירונית לחיזוק מבנים ישנים

חשוב להבהיר כי התוכנית הממשלתית היא תוכנית שאינה כרוכה בתשלום כלל. בעלי הדירות נהנים מפרויקטים לחיזוק מבני המגורים שלהם ללא תשלום כלל. המדינה מאפשרת ליזמים להוסיף עוד 2.5 קומות על הבניין הקיים ובתמורה הם ישפצו את הבניין, יחזקו את יסודותיו ויבטיחו שהוא יעמוד בתקן 413 כנגד רעידות אדמה. במסגרת הפרויקט, היזמים יוסיפו לכל בעלי הדירות תוספת של חדרי ממ"ד ומרפסות שמש. בתמורה הם יקבלו את הקומות החדשות ויוכלו למכור אותן ללא כל בעיה. נשמע לכם מעניין? חשוב לדעת כי כיום יש לא מעט אנשי מקצוע המסייעים לבניינים רבים לקדם פרויקטים ממשלתיים לחוק חיזוק בתים משותפים. לא כולם אנשי מקצוע מיומנים וטובים, ולכן קיימת חשיבות רבה לבחור נכון את אנשי המקצוע הטובים ביותר בשוק.

 

חייבים לקבל את הסכמת הדיירים – לא את של כולם

כמו כן חשוב לדעת כי גם אם כל התנאים מתקיימים, קיימת חשיבות רבה לקבל הסכמה של רוב גדול מדיירי הבניין. יזמים רבים בוחרים שלא להתחיל פרויקטים ללא הסכמה של כ 90% מכלל דיירי הבניין. על אף שעל פי חוק ניתן להתחיל פרויקטים גם עם הסכמה של כ 67% בלבד מכלל דיירי הבניין, בפרויקטים שיש רבים מתנגדים ישנן בעיות ועיכובים רבים. לכן, קיימת חשיבות רבה לייצר הסכמה של מרבית דיירי הבניין שלכם. הסכמה של רוב גדול תאפשר להתחיל בפרויקט למרות התנגדותם של מיעוט הדיירים. למה שהדיירים לא יסכימו? ישנן לא מעט סיבות לכך. בשורות הבאות נכיר את הסיבות השכיחות ביותר לסירוב דיירים לפרויקטים של התחדשות עירונית.

הכירו את הסיבות השכיחות לאי הסכמתם של דיירים רבים לפרויקטים לחיזוק מבנים משותפים

הסיבה הראשונה היא דיירים שלא מאמינים ביכולת הקבלן או היזם להשלים את הפרויקט. ישנם דיירים שלא מרוצים מאנשי המקצוע שנבחרו, מה שגורם להם לנסות לשים כמה שיותר מקלות בגלגלים של הפרויקט. לכן, חשוב לבחור נכון ובכובד ראש את אנשי המקצוע שיקדמו עבורכם את הפרויקט להתחדשות עירונית. הסיבה השניה היא חריגות בנייה. ישנם דיירים רבים שהרחיבו את דירתם ללא היתרים. הרחבות אלה גורמות לכך שהם יקבלו דירה קטנה יותר לאחר הפרויקט. הקבלנים לא יכולים להחשיב בנייה שאינה חוקית בתמורות המתקבלות, ולכן התמורה תיחשב על פי הגודל המקורי של הדירה. לעיתים, שינויים אלה הופכים את הפרויקטים הללו ללא משתלמים עבור דיירים שהרחיבו את דירותיהם ללא היתר. סיבה נוספת ושכיחה במיוחד לסירוב דיירים היא דיירים מבוגרים. דיירים מבוגרים רבים מעדיפים להתגורר בדירתם הישנה והמוכרת ללא שינויים משמעותיים או עשי ולכלוכי בנייה תדירים לאורך שנים. יש לכם שכנים רבים מעל לגיל הפרישה לפניסה? קיים סיכוי לא מבוטל שהם יביעו את התנגדותם לתחילתו של הפרויקט.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!