שיפוץ בניין ישן

תוכן עניינים

בשנים האחרונות יותר ויותר בעלי דירות מבינים ששיפוץ המבנה כולו הוא חשוב באותה מידה כמו שיפוץ הדירה שלהם. בעידן שבו אנו משקיעים הרבה יותר בתחום האינטימי והאישי של הבית, כמו שיפוצים, ריהוט חדש ועיצובים, חשוב לנו גם לשקול את שיפוץ המעטפת החיצונית של הבית. על שיפוץ בניין ישן נרחיב במאמר הבא. 

 

מדוע כדאי לשפץ בניין ישן?

ישנן סיבות שונות המובילות לשיפוץ בניין ישן. כאשר המבנה ישן וחלש, אפילו הדירה המעוצבת ביותר יכולה לסבול מבעיות ולהוביל להפחתת הערך של הנכס וגם להשפעה שלילית על איכות החיים של המתגוררים. בנוסף, מבנה ישן עשוי להכיל סיכונים אפשריים לבריאות ולביטחון של המתגוררים, כגון בעיות איטום וסכנות לנפש בשל פגמי בנייה ואי-תקינות במבנה. ישנם מקרים בהם העירייה עורכת בדיקות לבניינים ישנים שבתחום שיפוטה ובמצבים מסוימים מוציאה צו מבנה מסוכן למבנים ישנים שנמצאים בסכנת קריסה. לכן, שיפוץ בניין ישן הוא חיוני, ומהלך חשוב בהחלט. לפני שמתחילים בשיפוץ חשוב לבדוק את מצב המבנה והמעטפת כדי לזהות בעיות, לקבוע את תקציב השיפוץ, לבחור יזם אמין ולתכנן את התהליך על מנת להפחית את ההשפעה על המתגוררים ועל הסביבה. 

שיפוץ בניין ישן

בדיקה יסודית לפני התחלת השיפוץ

אם אתם מתכננים לבצע שיפוץ בניין ישן, גם אם הסיבה שלכם היא שיפור המראה החיצוני של הבניין, חשוב לבצע בדיקה יסודית לפני התחלת השיפוץ. הסיבה לכך היא שבדיקה מדויקת של המבנה עשויה לחשוף סיכונים רבים שאינם נראים לעין, כגון סדקים בקירות או ליקויים אחרים שיכולים להשפיע על המרחב הפרטי, על המראה ועל התחושה שלנו של בטחון. למרות ששיפוץ בניין ישן יכול לשדרג את המראה של המבנה, יש לזכור שישנם עוד יתרונות רבים לתהליך החשוב הזה, במיוחד אם העבודות מתבצעות על ידי קבלן מקצועי המתמחה בשיפוץ ובשיקום מבנים ישנים.

 

קבלת היתר בנייה

על מנת להתחיל בשיפוץ בניין ישן יש לקבל את הסכמתם של לפחות 70% מדיירי הבניין. במידה שקיבלתם את ההסכמה של הדיירים ובחרתם את חברת הבנייה שתנהל את הפרויקט יש להתחיל בתכנון השיפוץ. במקרים בהם השיפוץ כולל הוספת מעלית, מרפסות, ממ"דים וכיוצא בזה, נדרשת תכנית אדריכלית מפורטת וקבלת היתר בניה מהרשות המקומית המתאימה. היתר בניה הוא רישיון שמאפשר לכם לבצע שינויים חיצוניים במבנה קיים. על מנת לקבל היתר בניה יש להגיש בקשה מתאימה לוועדה המקומית לתכנון ובניה. שלב זה של קבלת היתר בניה עשוי לקחת זמן של מספר חודשים או אפילו שנה, תלוי בקצב העבודה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

שדרוג הדירות

כאשר מתחילים את תהליך שיפוץ בניין ישן, נדרשות פעולות גם בתוך הדירות עצמן. לדוגמה, ייתכן ויהיה צורך להוסיף ממ"ד או מרפסת שמש, שיכולים להשפיע משמעותית על איכות החיים של הדיירים. כדי להשלים את התהליך, יש לבצע פעולות מסוימות. הפעולה הראשונה היא חציבת היסודות, לאחר מכן יש לצקת את הרצפה ולבצע במקביל עבודות על החלק החיצוני של הבניין. פעולות נוספות כוללות טיוח, התקנת חלון (במקרה של ממ"ד), חיפוי הרצפה וצביעה. יש לציין כי התהליך יכול לקחת מספר חודשים או אף שנה, בהתאם לסוג העבודות שיתבצעו ולמורכבות שלהן. 

 

בחירת קבלן שיפוץ בניין ישן

כדי להפוך את הבניין הישן והמתקלף שלכם למקום נעים ומזמין יותר ולבצע שיפוץ בניין ישן, עליכם לבחור בקבלן מקצועי ובעל ניסיון רב. לפני שתתחילו בסקר השוק, חשוב לוודא שיש לכם את האישור של דיירי הבניין לשיפוץ. בנוסף חשוב לקבוע תקציב ולגייס את המשאבים הדרושים למימון הפרויקט. לאחר מכן, תוכלו לקבל הצעות מחיר מקבלנים שונים, להשוות בינם ולתכנן את הדרך הטובה ביותר לטיפול במבנה שלכם. במהלך הפרויקט יתבצעו פעולות שונות, כולל חציבת יסודות, יציקה של הרצפה, טיוח והתקנת חלונות (במקרה של ממ"ד), הוספת חיפוי רצפה וצביעה.

תהליך השיפוץ וחיזוק הבניין

כפי שציינו קודם, אחת הסיבות שמובילות לשיפוץ בניין ישן היא פגמים וליקויים שונים שפוגעים ביציבותו של הבניין. לכן, במסגרת השיפוץ פעמים רבות יהיה צורך בחיזוק הבניין. אחת הדרכים לחיזוק הבניין היא חיזוק עמודי הבטון ואיטום של קירות הבניין. מדובר בשלבים חשובים ובסיסיים עבור שיפוץ בניין ישן. החיזוק כולל חשיפת הברזל בבסיס העמודים ומיצוקם בכלי נגד קורוזיה, כמו גם יציקת בטון מחודשת לתמיכה נוספת. בנוסף, האיטום מבוצע כדי למנוע רטיבות ופגיעה באיכות האוויר בתוך הדירות.

השלב הבא בשיפוץ הבניין כולל איסוף של השכבה החיצונית של הקירות ואיטום החלונות כדי להבטיח יובש בפנים הדירות. במקרים של חלודה, היא תשויף ויימרח חומר נגד קורוזיה. עוד פעולות כוללות חיפוי מחודש של המבנה וגימור העמודים.

בשלב הסופי של השיפוץ, יבוצע גימור וצביעה של העמודים והקירות, וכן עבודות צבע בסלון, בחדר המדרגות ובדירות עצמן. במקרים של מרפסות או ממ"ד, יוכלו להתבצע עבודות טיוח וצביעה. זהו השלב המרגש ביותר, כי הבניין מתחיל להראות חדש ומרשים, וכי תוצאות השיפוץ נראות ברורות ומפרגנות.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!