שיפוץ וחידוש בניינים

תוכן עניינים

שיפוץ וחידוש בניינים הוא תהליך של טיפול, עיצוב ושיפור של בניינים קיימים. התהליך עשוי לכלול מגוון רחב של פעולות, כולל עיצוב פנים וחיצוני, שיפוץ ושדרוג של מערכות כמו מערכות חשמל, מים ואקלים, תיקון מבני גוף ושיפוץ גגות וקירות חיצוניים. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו שיפוץ וחידוש בניינים?

שיפוץ וחידוש בניינים הוא תהליך חשוב שנעשה בכדי לשקם מבנה ולטפל ברכיביו העיקריים כמו ברזל ובטון. מבנים שזקוקים לשיפוץ הם בדרך כלל מבנים ישנים, מבנים השוכנים בסמוך לרצועות החוף ונפגעים מהלחות המוגברת, מבנים שזקוקים לתחזוקה תקופתית, או מבנים שנפגעו עקב מזג האקלים. תקלות עקביות כמו טיח ובטון סדוקים בקירות המבנה או בעמודי הבניין, מעקות וחומות שבורים או בסכנת קריסה, מרפסות רעועות, ברזלים בתהליך קורוזיה ועוד יכולים לגרום למבנה להיות בסכנה. כאשר מתגלות תקלות כאלו, נדרש שיפוץ שמטרתו לספק למבנה עמידות, בטיחות ואסתטיקה.

שיפוץ וחידוש בניינים

מה המטרה של התהליך?

המטרה העיקרית של שיפוץ וחידוש בניינים היא לשפר את איכות החיים בבניין ולהעלות את ערך הנכס. בנוסף, התהליך עשוי לכלול שיפור יכולות הבנייה וההתאמה לסטנדרטים בטיחותיים ואקולוגיים, וכן לשיפור היחסים עם השכנים והקהילה המקומית.

שיפוץ וחידוש בניינים עשוי להיות עבודה מורכבת שתלויה בתקציב ובתנאי המבנה הקיים. כדי לקבל את התוצאות המקסימליות מתהליך זה, חשוב לבחור באנשי מקצוע מנוסים ומיומנים המסוגלים לספק ייעוץ ושירותי עיצוב, תכנון וביצוע העבודה.

החשיבות של התהליך

בישראל קיים מספר רב של מבנים ישנים. מדובר במבנים הסובלים מבעיות בנייה ותחזוקה ונמצאים בסכנת קריסה. החשש לרעשי אדמה שקיים בארץ מעלה את רמת הסיכון הקיימת בבניינים הללו. למרבה הצער, רוב הבניינים הישנים בארץ לא עברו שיפוץ מעבר לחמישים שנה ומכאן נובעים הסיכונים לחריגות ונזקים במבנים, כגון חדירה של לחות וסדקים בקירות. על כן, חיוני לבצע שיפוץ וחידוש בניינים שידגישו את היציבות והבטיחות של המבנים.

השיפוץ והתחזוקה של מבנים יכול להביא לשיפור רב באיכות החיים של תושבי המבנים, וכן להגברת ערך הנכסים שלהם. בנוסף, שיפוץ וחידוש בניינים יכול לתרום להפחתת הנזק לסביבה ולהפחתת הצריכה למשאבי טבע. במקרים רבים, שיפוץ ותחזוקה של מבנים יכול להיות פחות יקר מהקמת מבנה חדש ולכן יכול להיות יעיל וכלכלי למשק. 

 

מה כולל התהליך?

כפי שציינו, שיפוץ וחידוש בניינים הוא תהליך מקיף שמבוצע על מנת לשפץ מבנים ולהפוך אותם לבטוחים ויציבים. תהליך השיפוץ כולל פעולות שמתמקדות בחלקים החיצוניים של המבנה וכן בתשתיות והוא מיועד למניעת סכנות ולהענקת בטיחות ויציבות למבנה. לשם כך, במסגרת התהליך מבוצעות פעולות כגון החלפת רצפות, שיפוץ יסודות, בניית קירות, חיזוק עמודים והתקנת תשתיות חדשות. הפעולות הללו משמשות לשקם סימני חלודה וסדקים בקירות, לחזק את העמודים כדי למנוע קריסת המבנה ולהחליף חלקי בניין כדי להפוך את המבנה לבטוח ויציב. במקרים קשים יותר, התהליך יכול לכלול גם שיפוץ וחידוש של חלקים פנימיים של המבנה, כדי להבטיח את יציבותו ובטיחותו לטווח הארוך. אם המבנה לא ניתן לשיפוץ מסיבות שונות, נדרש להקים במקומו מבנה חדש ובטוח.

 

שיפוץ וחידוש בניינים על ידי קבלן מתאים

כאשר המבנה שלכם חלש, רעוע וסובל מפגעים שונים, חשוב מאוד לבצע תהליך שיפוץ וחידוש בניינים על ידי קבלן שיפוצים מקצועי, מנוסה ומיומן. לפני התחלת השיפוץ חשוב מאוד להתייעץ עם מהנדס בניין או עם קונסטרוקטור כדי לוודא שהמבנה מסוגל לשאת את העומסים הצפויים ושלא יצטרך לעשות שינויים מסובכים יותר מהנדרש. מהנדס הבניין יבצע בדיקה יסודית למבנה בה יבחן את החוזק שלו ואת היכולת שלו לעמוד בעומסים נוספים. לאחר הבדיקה, אם המבנה יהיה חזק מספיק יהיה ניתן להתחיל בתהליך השיפוץ והחידוש. מדובר בתהליך מורכב ולא פשוט ולכן חשוב לבחור בקבלן שיפוץ ושיקום מבנים שיבצע את התהליך בצורה איכותית, טובה ובטוחה. על מנת לבחור קבלן שיפוצים קחו בחשבון פרמטרים כמו הניסיון של הקבלן, האם מדובר בקבלן רשום, מה תחום ההתמחות של הקבלן, האם יש עליו המלצות ומה המחיר שגובה. 

שלבי התהליך

לפני התחלת תהליך שיפוץ בניינים וחידור, חשוב לנקות את המבנה. לכן, בשלב הראשון יש לטפל בחלקי הבטון והטיח הרופפים ולשטוף את המבנה עם מכונת לחץ מים כדי להסיר את הפיח, הלכלוך והטיח הרופף. לאחר מכן יש לטפל בחלקי הברזל החשופים שעוברים תהליך קורוזיה על ידי ניקוי ומריחת חומר שיעצור את תהליך הקורוזיה וישמור על הברזל מהתפוררות והחלשה. יש לנקות את הברזל החלוד עם מברשת פלדה עד שמגיעים לברזל נקי ובריא. לאחר חשיפת הברזל הבריא יש למרוח חומר איטום מתאים. 

בשלב הבא יש לטפל בסדקים ובבעיות התפוררות ולבצע טיוח ושיוף מחדש של קירות הבניין. לאחר שכל הליקויים תוקנו, יש להמשיך בשיפוץ בהתאם להחלטת הדיירים ולצרכים שלהם. יש מקרים בהם יוסיפו מעלית לבניין, יש מקרים בהם יוסיפו ממ"ד ומרפסת לכל דירה, יש מקרים בהם ישפצו את הכניסה לבניין וכדומה. לבסוף, על מנת לקבל בניין אסתטי ונעים למראה יש לצבוע מחדש את המבנה. 

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!