עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה

תוכן עניינים

לא צריך להיות פריק של חדשות כדי להבין עד כמה רעידת האדמה המתקרבת ובאה עלינו יכולה להיות קטלנית וחזקה. לא מזמן קיבלנו טעימה מרה לכך עם עשרות אלפי הרוגים ואלפי בניינים שקרסו לחלוטין עקב רעידת האדמה שקרתה בטורקיה ובסוריה. וזה קורה בכל העולם. העניין עם טורקיה וסוריה והסיבה שדווקא הם צריכים להטריד אותנו, היא ששלושת המדינות יושבות במשותף על קו השבר הסורי אפריקני, שבר גאולוגי שהתנועות בו גורמות לרעידות האדמה החזקות. רעידות אלו מתרחשות אחת לכמה עשורים. העם זה קרה בסוריה וטורקיה- מעט צפונית לנו- אבל כל המומחים תמימי דעים שזמנה של מדינת ישראל לחוות אירוע דומה זה רק עניין של שנים. ובמקרה שכזה, נרצה להיות הכי בטוחים ומוגנים ותהיה עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה אשר תהיה.

עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה

עלות חיזוק בניין לרעידות אדמה לפי אפשרויות שונות

ואחרי שאמרנו את כל זה, כמובן שאיננו רוצים שתלחצו ותעשו טעויות שיעלו לכם כסף רב. אפשר להגן עליכם ועל המשפחה שלכם באמצעות חברות מתמחות שגם מציעות מחיר הוגן. אבל לפני הנקודה הזו, בואו נדבר על החיזוק וההגנה עצמה.

בוודאי גם אתם שמעתם או נחשפתם לפרויקטים של חיזוק מבנים מפני רעידת אדמה. לפעמים זה נעשה במסגרת תוכנית תמ"א 38 ולפעמים ועדי בניינים עושים זאת באופן פרטי ויזום מצידם. כמובן שלנושא עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה יש משמעות לפי הדרך שתבחרו. כאשר הדבר נעשה באופן פרטי הוא יעלה כסף שישלמו הדיירים כמעט לבדם. במקרה של השתתפות בתוכנית תמ"א 38, הרי שלדיירים אין כל נגיעה בנושא עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה. כל העלות נופלת על היזם מוביל את חיזוק או בניית המבנה מחדש במסגרת תמ"א 38. בזכות העובדה שהעלות היא כולה על היזם והדיירים אינם משלמים כלום, הוא מקבל בתמורה את הזכות להוסיף דירות לבניין ולמכור אותם- כך שהרווח יכנס אליו. הדיירים עצמם ייהנו מעליית ערך הדירה, ממקום בטוח ומוגן יותר וממראה חד ונאה יותר לבית.

עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה באופן פרטי

כאמור, גם בחיזוק מבנה מפני רעידות אדמה הנעשה באופן פרטי, ייהנו הדיירים מבניין מחודש, בטוח ויציב יותר וכן בעל שווי גבוה יותר. נתמקד רגע בנקודת ערך הדירה. כאשר אנו עוסקים בסוגיית עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה הרי שמצד אחד אומנם קיימת ההוצאה שהיא נכבדה ויכולה להגיע גם לעשרות אלפי שקלים למשפחה. אך מנגד עומד הרווח העתידי שיכול להסתכם גם במאות אלפי ש"ח. שכן במסגרת חידוש מבנה או הפיכתו מוגן יותר מפני רעידת אדמה, ערך הדירה קופץ ב-10 עד 20 אחוז. אם גם אנו מוסיפים ממ"ד לכל דירה, הרי שהערך יהיה גבוה עוד יותר. כך שבמשוואת עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה מול הרווח המתבטא בשווי הדירה- האחרונה גוברת ובגדול.

למרות תנופת חיזוק הבניינים ופרויקטי תמ"א 38 שאנחנו חווים מסביבנו, עדיין יש לא מעט בניינים בישראל שנותרים לא מוגנים. אלו בתים ישנים יחסית, שתאריך בנייתם הוא לפני 1980 (אז הוכנסו סטנדרטים חדשים של בניה המגינים טוב יותר מפני רעידת אדמה) ושדייריהם אולי חוששים מפני עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה או שנמנעים לעשות זאת מסיבות אחרות. חלקם אומרים כי ודאי סטנדרט הבניה בישראל גבוה מבטורקיה ולא נראה תוצאות קשות דומות.

אז ראשית – איש אינו מבטיח לנו שאכן כך הדבר. לטבע חוקים משלו. שנית, בניין ישן מאבד עם הזמן מחוזקו ויציבותו. עניין של בלאי טבעי, פגעי הזמן, פגעי מזג אוויר, לחות, קורוזיה ועוד דברים המחלישים את קונסטרוקציית המבנה ואת יציבותו. ככלל, גם החומרים וטכנולוגיות הבניה אז- היו פחות טובים ולא תורמים לשקט הנפשי וצריך לזכור שגם הקרקע כל הזמן זזה וגם אם לא עשתה זאת ברעש נורא, היא גם כן מערערת את החלק הקשור להנדסת הבטיחות של הבניין

חשיבות רבה

יש חשיבות רבה בביצוע חיזוק מבנים מפני רעידת אדמה. גם המדינה מודעת לכך ולכן יוזמת פרויקטים כמו תמ"א 38 ואפילו לכאלו המבקשים לבצע את החיזוק באופן פרטי ולא דרך תוכנית תמ"א ישנם כל מיני הטבות והקלות, בעיקר בתחום הרגולטורי והיתרי הבניה אך לא רק וגם להם יש השפעה על עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה. לרוב, חיזוק המבנה יעשה באמצעות תוכנית אותה יפיק קונסטרוקטור ותכלול עיבוי עמודים, הוספת חיזוקים מבטון ופלדה, חיזוק או העמקת היסודות ועוד.

כאשר מוסיפים בניה נוספת ובעיקר כאשר מוסיפים שדרה של ממ"דים חדשים (ובבניינים ישנים אין ממ"ד) – יש את אפקט התוצאה הטוב ביותר שכן, המבנה מקבל שלד נוסף וחזק הרבה יותר שכל הבניין יכול להיתמך ולהישען עליו. אגב, כאשר מביאים בחשבון את שאלת עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה, הרי שכבר ציינו שהוספת ממ"ד, מקפיצה את ערך ושווי הדירה אך מעבר לכך, היא מוסיפה המון ביטחון אישי ונוחות בכל נושא ההתגוננות מפני האיום הרקטי.

מקצועיות בתחום

כאמור, נושא חיזוק הבניה מפני רעידות אדמה הוא העיקר והוא החשוב. נסו לחפש חברות בניה מקצועיות בתחום- שוב על מנת לא לחסוך בנקודה קריטית זו. אבל עדיין גם ערכו השוואות מחירים ובקשו המלצות. מעבר לנושא עלות חיזוק בניין לרעידת אדמה, בהתייחסות להתקשרות לחברה זו או אחרת, יש חשיבות גם לרמת הבצוע ולא פחות לשירותיות ועמידה בלוחות הזמנים. בסופו של דבר אתם הולכים לתקופה מאתגרת של יצירת אתר בניה פעיל בבניין שלכם ותרצו לעשות זאת עם חברה מתחשבת ואיכותית לביצוע עבודות חיזוק. לחברות רבות יש גם מעטפת תומכת המספקת את כלל השירותים כמו חיבור לקונסטרוקטור, עזרה וסיוע בבקשות להיתרים בפני הועדות והרשויות השונות ועוד, ויתכן שהם יציעו לכם אותם בלי שהם יגדילו לכם את עלות חיזוק בניין לרעידות אדמה הכוללת.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!