שיפוץ בניינים משותפים

תוכן עניינים

לא מעט בניינים בישראל סובלים מהזנחה רבת שנים, לעיתים היא תהיה קשה ותחייב שיפוץ כולל אך לעיתים יהיה מדובר על שיפוץ קוסמטי בלבד, כזה שיצעיד את הבניין אל עבר המודרניזציה. ישנן סיבות רבות לביצוע שיפוץ בניינים משותפים ובכתבה זו נסקור את כולם ונבחן לעומק מה יצריך מאתנו השיפוץ, האם הדיירים האחרים יכולים למנוע אותו ומה דרוש כדי לצאת לדרך.

מתי מומלץ לבצע שיפוץ בניינים משותפים?

בכמה מקרים אנשים מבצעים שיפוצים לבניינים משותפים, כאשר לכל שיפוץ יכולה להיות מטרה אחרת:

השבחת הנכס – זוהי אחת הסיבות הנפוצות לשיפוץ בניין משותף, ובמקרה כזה נעשה שיפוץ נרחב הכולל את חדרי המדרגות, הלובי, החלפת החיפוי החיצוני, תיקונים של צבע בכל הבניין, הכנסת דלת אינטרקום, החלפת תיבות דואר, גינון חדש ועוד. ישנם גם מקרים בהם השיפוץ רחב במיוחד וכולל בתוכו הוספת מרפסות וממ"ד, בדומה לתמ"א 38 אך במימון הדיירים ובהובלתם.

תיקונים לבניין – במקרים רבים, בניינים ישנים זקוקים לתיקונים שוטפים כדי שניתן יהיה להמשיך ולגור בבניין בצורה נעימה ונוחה. בדרך כלל שיפוצים אלה יהיו של תחזוקה ויכללו את החלפת הגג או איטומו לקראת החורף בשל נזילות, זה יכולה להיות תיקון של ריצוף, תיקון קירות או מערכת חשמלית ועוד.

תחזוקה ושיפור חזות – פעמים רבות שיפוץ בניינים משותפים מתחיל עם הודעה מהעירייה על בעיה הנדסית או שמתגלה בעיה במקרה ויש צורך לבצע שיפוץ מהיר של תחזוקה בסיסית. במקרים אחרים זהו רצון הדיירים לשפר את חזות המבנה לאורך השנים כדי לשמור על מראה מודרני ועדכני של הבניין.

building-with-installed-windows

האם יש צורך בהסכמת כל הדיירים?

כדי להתחיל בהליך של שיפוץ הבניין המשותף יש צורך בהסכמת 70% מהדיירים בבניין. בדרך כלל יהיה צורך בהסכמה כאשר מדובר על שיפוץ שאינו הכרחי, למשל לצורך שיפור חזות המבנה, במקרים כאלה יכולים לקום דיירים ולטעון שאין להם את התקציב או הרצון לשלם עבור השיפוץ ובמקרה כזה גם אם 70% מהדיירים יסכימו להליך, עדיין יהיה צורך לקחת את הנושא לבית המשפט בשל התנגדות הדיירים האחרים. כדאי לדעת כי הכסף לשיפוץ המבנה הכללי מחולק בין הדיירים באופן שווה, אך תוספות בניה כמו ממ"ד או מרפסת יחולו על כל דירה בנפרד על פי הבחירה של בעליה האם להוסיף את הבניה או לא.

אישורים והיתרים

כאשר מדובר על שיפוץ בניינים משותפים הכולל גם בניה, למשל של ממ"ד או מרפסת, יש צורך לקבל היתר בניה מהרשות המקומית לשם כך. כאשר מדובר על שיפוץ המבנה, בדרך כלל לא יהיה צורך לקבל היתר בניה, אך ישנם מקרים בהם יש צורך לקבל אישור לעבודות, לדוגמה כאשר עבודת השיפוץ מצריכה התקנת פיגומים או כאשר העבודות נעשות קרוב למדרכה ומצריכות הסדרי תנועה.

דברים שחשוב לדעת לפני שיפוץ בבניין משותף

רגע לפני שאתם מתחילים את הליך השיפוץ כדאי לבחור את הקבלן באופן מקצועי ועל פי התאמתו המדויקת לפרויקט. יש לוודא שהקבלן עובד עם כל בעלי המקצוע הנחוצים לצורך השיפוץ ושגם בעלי מקצוע אלה מתמחים בתחום עבודתם. לדוגמה, אם יש צורך באיטום נרחב כדאי שיעשה שימוש ביועץ איטום וקונסטרוקטור שילווה את הליך שיקום המבנה על כל הנזקים שבו.

זמן השיפוץ יהיה תלוי במידה רבה במקצועיות הקבלן אך בעיקר בהיקף העבודה. כדאי לתאם ציפיות מראש למול הקבלן ולהכין את עצמכם לתקופה בה יהיה לא מעט רעש, לכלוך ואבק בסביבת המבנה. עם זאת, כל זה יהיה שווה כאשר בסיום תיהנו ממבנה משופץ ונעים יותר למחיה, ושווי הדירות שלכם יעלה בעקבות בשיפוץ, לעיתים הרבה מעבר לשווי ההשקעה בשיפוץ, כך שלמעשה תחזירו את השקעתכם.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!