כמה עולה לבנות ממד: כל מה שצריכים לדעת

תוכן עניינים

אם אתם תוהים כמה עולה ממד מוכן, כבר עכשיו נציין שהעלויות נעות ומשתנות בהתאם לרמת הגימור, סוגי החומרים בהם משתמשים, גדול הממד כמובן ובהתאם לגורמים נוספים. בדף הבא, נבין בדיוק כמה עולה לבנות ממדים, מה משליך על המחירים ועוד – קראו כאן. 

מהי חובת בניית ממ"ד, ומי בונה ממדים? 

החל משנת 1991, למעשה לאחר ימי מלחמת המפרץ דאז, כל בניין חדש שנבנה בישראל מחויב בבניית ממ"ד. בדירות שנבנו קודם לכן, לא קיימת חובה חוקית לכך, אבל עם זאת, בבניינים רבים הדיירים חותרים למען בניית ממדים באופן עצמאי. במילים אחרות, בבניינים ישנים, הקמת מרחבים מוגנים נתונה לשיקול דעתם של בעלי הדירות, מה שיצריך הסכמה של 61% מאותם דיירים בבניין. כמו כן, התהליך יצריך את מציאת קבלן לבניית ממ"ד הנכון באופן עצמאי. אבל, יש לקחת בחשבון כי רשם הקבלנים מתיר בניית ממדים רק לקבלנים מורשים פקע"ר. לכן, אלו יהיו הקבלנים שתצטרכו לחפש בעת בניית המרחב המוגן. 

man-hands-protecting-house-models-finance-real-estate-business

יש חלופה לבניית ממד?

לפני שנרחיב לגבי עלויות בניית ממדים בישראל, נבין כמה דגשים חשובים לגבי ממדים מוכנים. ממדים מוכנים מהווים חלופה לבניית ממדים, ואם אתם בנקודה הזו שואלים כמה עולה ממד מוכן כזה, התשובה נעה בין טווחים של עשרות אלפי שקלים. זאת, לעומת בניית ממ"ד שיכולה להגיע לטווחים של כ-110,000 – 150,000 ₪. כאשר מדובר על ממד מוכן, בד"כ הכוונה היא לאחת מהאופציות הבאות:

  • מיגונית: מיגוניות מגיעות בגדלים של 2.76 מ', 5.30 מ', 4 מ' ו-7 מטרים, כאשר אלו מיועדות בד"כ לבתים פרטיים. כמו כן, חשוב לדעת שלא כל סוגי המיגוניות הן אכן תקניות ע"פ פקע"ר.
  • ממ"ד מתקפל: אלו הן קונסטרוקציות אשר עשויות מחומרים מזוינים, כמו למשל פלדה מחושלת. הממד נפתח ונסגר בקלות, ככה שניתן לקפל אותו כאשר אינו בשימוש. 
  • ממד נייד: זוהי אופציה נוספת אשר אנשים לעיתים מכנים אותה בתור "ממ"ד מוכן", כאשר אלו מיועדים לשטחים ציבוריים, מוסדות שונים, בתי קרקע ועוד. 

הצרכים מהממ"ד משקפים את צפי העלויות

מחיר בניית הממ"ד נקבע לפי גורמים שונים, כאשר הטווח בד"כ ינוע בין כ-110,000 – 150,000 ₪ ומעלה. כאשר קובעים את מחיר הממ"ד, יש לקחת בחשבון מצד אחד את התקנות של פיקוד העורף, אבל מצד שני, גם את הצרכים שלכם מהממ"ד. לדוגמה, תקנות פקע"ר קובעות כי חדר הממ"ד צריך להיות בגודל של 9 מ"ר לכל הפחות. אבל, חלק מהאנשים יבחרו לבנות ממד גדול יותר בהתאם לצרכים שלהם. בדומה לכך, תקנות פקע"ר קובעות כי ממדים צריכים לכלול בתוכם גם מערכות סינון אוויר תקניות, מה שחלק מהאנשים בוחרים שלא להתקין. 

קחו בחשבון את העלויות הנוספות בבנייה

אנשים לעיתים שוכחים להביא בחשבון את הצפי של העלויות הנוספות בבניית הממ"ד, כמו למשל התקנת תשתיות חשמל וצנרת לממ"ד, מערכת סינון אוויר, עלויות הקשורות לאמצעי חירום כמו ציוד כיבוי אש ועוד. לכן, כאשר אתם מקבלים הצעת מחיר מקבלן כזה או אחר, תמיד חשוב לוודא מה בדיוק העבודה כוללת, ולא פחות חשוב – מה היא לא כוללת. כל זאת, בהתאם להגדרת הצרכים שלכם מהחלל המוגן הנבנה. 

לסיכום, מה פתרון המיגון הנכון לבחירה?

לאחר שמבינים כמה עולה ממד מוכן וכמה עולה בניית ממ"ד, חשוב לציין שכל אחד מהפתרונות האלו מספקים מענה שונה. בפועל, הנחיות פיקוד העורף קובעות כי ממ"ד בנוי בתוך הדירה הוא הפתרון הבטוח ביותר. עם זאת, חלק מהאנשים בוחרים שלא לבנות ממד, בין אם מתוך סיבות כלכליות או סיבות אחרות. במצבים אלו, רכישת ממ"ד נייד בד"כ תהיה עדיפה מאשר חוסר מיגון. בשורה התחתונה, אין פתרון מיגון אחד נכון לכולם, ואין ספק שלכל פתרון יש את החסרונות והיתרונות שלו. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!