שיקום מבנים מסוכנים

תוכן עניינים

שיקום מבנים מסוכנים הוא תהליך חשוב מאוד בו ניתן לשקם, לחזק ולשפץ מבנים שנמצאים בסכנת קריסה. לצערנו בישראל יש מבנים רבים שסובלים מליקויים שונים ונחשבים למסוכנים. בנוסף, האיום הקיים של רעידת אדמה הופך את המבנים הללו למסוכנים אף יותר ולכן חשוב לשקם אותם. על כך נרחיב במאמר הבא. 

מהו שיקום מבנים מסוכנים?

שיקום מבנים הוא תהליך חשוב מאוד, שדורש תכנון וביצוע מדויקים על מנת להבטיח את שיהיה ניתן להשתמש במבנה בצורה בטוחה. מדובר בתהליך שמתבצע על מבנים ישנים שנמצאים בסכנת קריסה. במסגרת שיקום המבנה יש צורך בזיהוי הליקויים הקיימים ובהגדרת התיקונים הנדרשים. חשוב לציית לכללי הבטיחות והפיקוח המקומיים בכדי להבטיח את העבודות בצורה בטוחה ולא לסכן חיים או בריאות. מלבד תיקון הליקויים הקיימים במסגרת שיקום מבנים מסוכנים יש לחזק את עמודי הבניין ואת הקירות החיצוניים על מנת להעניק למבנה יציבות ועמידות לאורך זמן. תהליך השיקום עשוי לכלול גם החלפת חלקי בטון וטיח רופפים, תיקון סדקים, והחלפת רכיבים מיושנים וקורוזיה. 

שיקום מבנים מסוכנים

בדיקת מבנה מסוכן 

כדי לבדוק האם מבנה הוא מסוכן, יש לבצע בדיקה מתאימה. הבדיקה יכולה להתבצע על ידי יוזמה של הדיירים עצמם או על ידי יוזמה של הרשות המקומית. אם הדיירים מזהים סימנים שמעידים על כך שהמבנה לא יציב וחוששים לבטיחותם, יהיה עליכם לפנות למהנדס בניין קונסטרוקטור כדי לבצע את הבדיקה. במידה שהרשות המקומית חוששת שהמבנה מסכן את הדיירים ואת הסביבה היא יכולה לשלוח מהנדס בניין מטעמה לבדוק את המבנה. אם הבניין מסוכן והוא יוגדר ככזה על ידי מהנדס הרשות המקומית, הדיירים יקבלו צו מבנה מסוכן ויהיו מחויבים לטפל בליקויים הנמצאים.

הבדיקה תתבצע על ידי קונסטרוקטור. קונסטרוקטור הוא מהנדס בניין המתמחה בקונסטרוקציה ובהפיכת הבניין ליציב ועמיד. כדי לבצע בדיקת מבנה מסוכן, קונסטרוקטור חייב להחזיק רישיון בתוקף ולהציג אותו לפני התחלת העבודה. במצב שהמבנה מוגדר כמבנה מסוכן הדיירים יהיו מחויבים לבצע שיקום מבנים מסוכנים ע"י חברת שיקום מבנים

צו מבנה מסוכן

צו מבנה מסוכן הוא צו משפטי שמתקבל על ידי הרשות המקומית אליה שייך המבנה. לאחר שמהנדס מטעם הרשות המקומית יבדוק את המבנה ויחליט כי הוא מסוכן, ישלח מכתב לדיירי המבנה ואליו יצורף צו מבנה מסוכן. הצו מציין כי מבנה ספציפי מסוכן עקב פגמים וליקויים שעלולים לגרום לסכנה לדיירים והעוברים. פגמים נפוצים כוללים טיח מתקלף וסדוק, חלקי בטון רופפים, מרפסות לא יציבות מספיק וברזל חשוף הנמצא בתהליך קורוזיה. עם הודעה מצד הרשות המקומית, על הבעלים לטפל בצורה מידית בכל הליקויים במבנה ולבצע שיקום מבנים מסוכנים. יש לציין כי לאחר קבלת צו מבנה מסוכן, בעלי הדירות במבנה יהיו אחראים במידה שייגרמו נזקים או פגעים לסובבים ולמבנה. חשוב לטפל במבנה באופן מהיר כדי להבטיח את בטיחותם של הנפשות הקרובות.

חשיבות התהליך

במידה שמבנה הוגדר כמבנה מסוכן חשוב מאוד לבצע שיקום מבנים מסוכנים במהירות. הפגמים והליקויים שנמצאו במבנה עשויים לגרום לסכנה ולפגיעה בטיחותית לדיירים ולעוברים בקרבת המבנה. לכן, כדי לפתור את הבעיה ולספק בטיחות לציבור, יש לבצע שיקום מבנים מסוכנים ולשפר את יציבות המבנה ובטיחותו. השיקום עשוי לכלול החלפת חלקי בניין רעועים וחלקי בניין ישנים יותר, תיקון חדירות למים, טיפול בברזל ובטון ועוד.

שלבי התהליך

תהליך שיקום מבנים מסוכנים הוא תהליך שכולל מגוון שלבים שמטרתם לייצב את המבנה ולהבטיח את בטיחותו. התהליך מתחיל עם ניתוח מפורט של המבנה, כולל בדיקת כל הרכיבים שלו כמו בטון, ברזל, עמודי הבניין, קורות ועוד. לאחר מכן, יש לתכנן את התהליך ולקבוע את המשימות והזמנים לכל שלב ורכיב בצורה מפורטת. השלב הבא כולל ניקיון ותחזוקה של המבנה כדי להסיר שאריות פיח, לכלוך וטיח רופף. כמו כן, יש לבצע עבודות ניקוי וטיפול על חלקי הברזל החשופים שעברו תהליך קורוזיה כדי להשיג ברזל בריא ולמרוח חומר שיעצור את התהליך של הקורוזיה. השלב הבא כולל טיפול בסדקים ובבעיות ההתפוררות של המבנה. לאחר מכן יש לעבור לשלב הטיוח ושיוף מחדש ולבסוף יש לצבוע מחדש את המבנה על מנת לקבל תוצאה אסתטית ולאטום את המבנה כהלכה. בסיום התהליך, יש לבצע בדיקות בטיחות שמיועדות לוודא שהליקויים תוקנו בהצלחה ושהמבנה עומד בכל התקנים הנדרשים.

חשוב לבחור קבלן שיקום מתאים

אם המבנה שלכם מסוכן וזקוק לשיקום, חשוב לפנות לקבלן שיקום מבנים מסוכנים. במסגרת השיקום יש להתייעץ עם מהנדס בניין לגבי חוזק המבנה והאם הוא מסוגל לשאת את העומסים הנדרשים. במידה והמבנה מסוגל להתאים לשינויים, ניתן להתחיל בתהליך השיקום. חשוב לבחור בקבלן שיקום מקצועי ומנוסה שמומחה בשיקום מבנים מסוכנים. קבלן השיקום יבצע את הפעולות הנדרשות לשיקום המבנה, במטרה להפוך את המבנה לבטוח ויציב ולמנוע סכנות. בחירת קבלן שיקום מקצועי ומיומן חיונית להצלחת התהליך לכן חשוב לבחור בקבלן שיקום שיכול לטפל ולשקם את כל חלקי הבטון והטיח של המבנה כדי להבטיח יציבות ובטיחות לתושבים ולמבנה עצמו. 

שיקום מבנים מסוכנים

בישראל קיימים מבנים רבים שזקוקים לשיקום ותחזוקה, בעיקר מבנים ישנים הנמצאים במצב מסוכן ועלולים לסכן את התושבים ואת הסביבה. חלק מהמפגעים המשמעותיים ביותר במבנים מסוכנים כוללים חלקי בטון וטיח שרופפים או נפלים, ברזל ופלדה המחלידים ונמצאים בתהליכי קורוזיה, סדקים וחריצים בקירות ובעמודים ושכבות מזהמים על גבי המבנה. על מנת לטפל בליקויים הללו יש לבצע שיקום מבנים מסוכנים. מדובר בתהליך חיוני בו ניתן להפוך את המבנה לבטוח ולמנוע סכנות. בכדי להבטיח שהשיקום יתבצע בצורה נכונה ובטוחה, חשוב לבחור בקבלן שיקום מבנים מקצועי ומנוסה. על שיקום מבנים מסוכנים ומה זה כולל נרחיב במאמר הבא. 

מהו שיקום מבנים מסוכנים?

שיקום מבנים מסוכנים הוא תהליך לשיקום המבנה. במסגרת התהליך מתקנים ומטפלים בליקויים השונים הקיימים במבנה על מנת להפוך אותו ליציב, בטוח וראוי לשימוש. פעולות שיקום עשויות לכלול חיזוק קירות וכיסויים בבטון, החלפת חלקי בטון וטיח, תיקון סדקים, תיקון אזורים של קורוזיה והחלפת רכיבים מיושנים. בנוסף, יש להתייחס לכללי הבטיחות ולפעול בהתאם להוראות הפיקוח והבטיחות של הרשות המקומית ולבצע את העבודות בצורה בטוחה ולא מסכנת חיי אדם. במהלך תהליך השיקום הדגש יהיה על תשתיות המבנה ועל חלקיו החיצוניים, כאשר לעתים התהליך עלול לכלול גם שיפוץ של הדירות במבנה. 

למה יש לשקם מבנים?

בישראל ישנם מבנים רבים שנמצאים במצב ירוד ומסוכן, וזה מהווה איום על בטיחותם של הדיירים והעוברים בקרבת המבנים הללו. תופעות כמו חדירות למים, פגיעות סביבתיות ורעידות אדמה עלולות לגרום לפגמים ולתקלות קשות במבנים המסוכנים הללו. לכן, חשוב לבצע שיקום מבנים מסוכנים ושיפוץ של המבנים הללו על מנת להפוך אותם ליציבים ובטוחים יותר. השיקום יכול לכלול החלפת חלקי בניין רעועים וחלקי בניין ישנים יותר, וטיפול ברכיבים העיקריים במבנה כמו ברזל ובטון על מנת לשפר את יציבות המבנה. השיקום מבטיח יציבות ובטיחות לדיירי המבנים.

מהו מבנה מסוכן?

מבנה שהוכרז על ידי הרשות המקומית כמבנה מסוכן הוא מבנה שכולל ליקויים שונים שהופכים אותו למסוכן לדיירים והעוברים. חלק מהמפגעים הנפוצים במבנים מסוכנים הם טיח מתקלף וסדוק, חלקי בטון רופפים, מרפסות לא יציבות מספיק וברזל חשוף הנמצא בתהליך קורוזיה. כאשר מבנה מוגדר כמבנה מסוכן על ידי הרשות המקומית, הבעלים יקבל מכתב מהרשות עם דרישה לתקן את הליקויים במבנה בצורה מידית. יש לקחת בחשבון שכאשר מקבלים צו מבנה מסוכן, הדבר מעיד על כך שבמידה שיגרם נזק או פגיעה לסובבים, האחריות תוטל על בעלי הנכס. במצב כזה יש לבצע שיקום מבנים מסוכן ולטפל במבנה באופן מהיר כי מדובר בסכנה לחיי האנשים שמתגוררים בו ואף לחיי העוברים והשבים.

מה כולל תהליך השיקום?

שיקום מבנים מסוכנים הוא תהליך חשוב שכולל פעולות שונות שיעזרו לחזק ולשפר את המבנה כדי להבטיח את בטיחותו ויציבותו. כדי לבצע שיקום מבנים מסוכנים, נדרשים מקצוענים ומומחים המסוגלים לבצע את העבודות בצורה בטוחה ויעילה. התהליך כולל ניתוח מעמיק של מבנה המסוכן, ובדיקת כל הרכיבים שלו כמו בטון, ברזל, עמודי הבניין, קורות ועוד. לאחר שנעשתה בדיקה מקיפה יש לתכנן את התהליך ולקבוע את המשימות והזמנים לכל שלב ולכל רכיב בצורה מפורטת. במקביל, יש לקבל את הרישיון לביצוע העבודות. לפני שמשקמים, חשוב לבצע ניקיון ותחזוקה של המבנה. בשלב הראשון, קבלן השיקום ישטוף את המבנה עם מכונת לחץ מים כדי להסיר שאריות פיח, לכלוך וטיח רופף. כמו כן, יש לבצע עבודות ניקוי וטיפול על חלקי הברזל החשופים שעברו תהליך קורוזיה כדי להשיג ברזל בריא ולמרוח חומר שיעצור את התהליך של הקורוזיה ויציב את הברזל. השלב הבא כולל טיפול בסדקים ובבעיות ההתפוררות של המבנה, לפני שמתקדמים לטיוח ושיוף מחדש. בסיום התהליך, יש לבצע בדיקות בטיחות ותפקודיות ולוודא שהמבנה מסוכן הוחזר למצבו המקורי ושהוא עמד בכל התקנים והמדיניות הנדרשים.

חשוב לבחור קבלן שיקום מתאים

שיקום מבנים מסוכנים הוא פעולה שמתאימה לביצוע הן על מבנים ציבוריים והן על מבנים פרטיים, ולכן התהליך עשוי להיות יזום על ידי מגוון גורמים. בין הגורמים הללו נכללים עיריות, מועצות, יזמים, או בעלי המבנה עצמם. קבלן שיקום הוא האדם המבצע את הפעולות המתאימות לשיקום המבנה. המטרה של שיקום מבנים מסוכנים היא להפוך את המבנה לבטוח ויציב ולמנוע סכנות, ולכן חשוב לבחור בקבלן שיקום מקצועי ומיומן. חשוב לבחור בקבלן שיקום שיודע לטפל ולשקם את כל חלקי הבטון והטיח של המבנה. אם המבנה שלכם נמצא במצב רע ומסוכן, חשוב מאוד להזמין קבלן שיקום מבנים מסוכנים וגם להתייעץ עם מהנדס בניין בנוגע לחוזק המבנה והאם הוא מסוגל לשאת את העומס של השינויים הנדרשים. אם המבנה חזק מספיק כדי לשאת את העומסים הצפויים, ניתן להתחיל בתהליך השיקום. בבחירת קבלן השיקום בדקו האם מדובר בקבלן שרשום בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים. הרישום מהווה אסמכתא על המקצועיות של הקבלן. בנוסף חשוב לבדוק שמדובר בקבלן מנוסה שמתמחה בשיקום מבנים מסוכנים. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!