בניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי

תוכן עניינים

​בשנת 1992, מיד לאחר מלחמת המפרץ, נכנסו לתוקף תקנות פיקוד העורף המחייבות כל בנייה חדשה, בין אם היא בבלוקים או בין אם מדובר בבנייה קלה לכלול מרחב מוגן שעומד בהנחיות המפורטות בתקנות. התקנות מפרטות את ההנחיות לבניית הממ"ד ומגדירות את המינימום הנדרש לגובה התקרה ועובי הקירות. בנוסף, התקנות מתארות גם את האבזור החשמלי המינימלי הנדרש בממ"ד ומפרטות את האבזור הבטיחותי הנדרש במרחב מוגן. בבניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי יש להתייחס לכל ההנחיות שמפורטות בתקנות פיקוד העורף. במאמר הבא נרחיב על התקנות לבניית ממ"ד.

בניית ממד בהתאם לתקן הישראלי

מה כולל התקן הישראלי?

כפי שציינו, בניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי צריכה להתבצע על פי ההנחיות המפורטות בתקנות פיקוד העורף. פיקוד העורף הגדיר מגוון תקנות המיועד לבניית ממ"דים חזקים ובטוחים שיספקו הגנה ראויה. התקנות מתייחסות למספר אלמנטים- 

  • הכניסה לממ"ד- קודם כל, התקנות קובעות שהכניסה לממ"ד חייבת להיות מתוך הבית. חשוב לפתוח פתח מעבר מתוך הבית לתוך הממ"ד, או לתוך מבואה שתוביל לממ"ד. במקרים בהם הממ"ד נבנה בחצר ולא צמוד לבית או שהכניסה לא מתוך הבית, יש לבנות את הממ"ד בהתאם לתקן של ממ"ד חיצוני שכולל קירות ותקרה בעובי של 40 ס"מ, מבואה בגודל 4 מ"ר ודלת הדף רסיסים. 
  • דלת הממ"ד- הפתח המינימלי של דלת הכניסה לממ"ד הוא 70/200 ס"מ, והפתח המקסימלי הוא 80/200 ס"מ. מומלץ להשתמש בדלתות ברוח. 
  • מידות הממ"ד- בבניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי יש להתייחס למידות הממ"ד. הממ"ד חייב להיות ברוחב של 1.60 מטר לפחות, ובגובה של 2.5-2.8 מטרים (אלא אם ניתן היתר מיוחד). השטח הפנימי המינימלי לממ"ד הוא 9 מ"ר ללא הקירות, אך אם יש אישור מיוחד מהרשות המקומית השטח הפנימי המינימלי יכול להיות פחות מ-9 מ"ר. בכל מקרה, השטח הפנימי לא יכול להיות פחות מ-5 מ"ר.
  • עובי הקירות של הממ"ד- העובי המינימלי של הקירות הוא 30 ס"מ, והעובי המינימלי של הרצפה והגג הוא 20 ו-30 ס"מ בהתאמה. במקרה של בנייה קלה, העובי המינימלי של הקירות והתקרה יהיה 40 ס"מ. יש לשים לב שהמספר המקסימלי של הקירות החיצוניים הוא 2. כל הקירות החיצוניים של הממ"ד יהיו בעובי 40 ס"מ.
  • בניה מבטון- הבנייה חייבת להיות מבטון מזויין שנוצק כמקשה אחת, למניעת סדקים עתידיים. 
  • קירות חיצוניים- יש להתקין לממ"ד 3 קירות חיצוניים לכל היותר, ואם הבית הקיים לא מאפשר זאת (והקיר הרביעי הוא חיצוני כולו או בחלקו מאחר שלא נצמד לבית הקיים), הקיר החיצוני של הממ"ד חייב להיות בעובי 40 ס"מ.

מה בנוגע לאבזור בטיחותי בממ"ד?

בניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי של פיקוד העורף מצריכה התייחסות גם לאבזור בטיחותי בממ"ד. בכל ממ"ד יש להתקין מספר אביזרי בטיחות לפי התקני פיקוד העורף ומכון התקנים הישראלי. האביזרים כוללים- 

  • חלון רסיסים
  • חלון אלומיניום אטום לגזים
  • דלת פלדה
  • צינורות אוורור בגובה של לפחות 1.9 מטרים. הצינורות צריכים להיות בקוטר 4 אינץ' ובקוטר 8 אינץ' עבור הכנת האוויר למיזוג. ישנה אפשרות להתקין צינור נוסף לצורך זה.

במידה שאתם מתקינים מזגן בממ"ד, חשוב מאוד לוודא שהמתקין פועל לפי התקן הישראלי 994. המזגן צריך להיות מותקן רק על קיר פנימי של הממ"ד והצינור יעבור רק בקיר פנימי של הממ"ד. לאחר ההתקנה יש לאטום את הקיר באמצעות חומר אטימה שקיבל אישור תקף מפיקוד העורף. 

מה בנוגע לדלת של הממ"ד? 

על מנת להבטיח את הבטיחות בממ"ד, חשוב לקחת בחשבון גם את דלת הממ"ד. ראשית, דלת הממ"ד צריכה להיות מסוגלת לעמוד בפני רסיסים ופצצות, ולכן חשוב לוודא כי היא אטומה לחלוטין. כמו כן, יש לשמור על המסגרת והגומי של הדלת ולמנוע חלודה והתפוררות. שימו לב שיש תו קו שהדלת של ממ"ד צריכה לעמוד בו. על מנת להחליף אותה, יש לוודא כי העבודה מתבצעת רק על ידי גוף שקיבל אישור מפיקוד העורף. כמו כן, אין לבצע שינויים כלשהם בדלת עצמה. אלו הם הנחיות חשובות שיש לעקוב אחריהם בבניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי על מנת לספק בטיחות מרבית לכל מי שנמצא בתוך הממ"ד.

מה בנוגע לחלון של הממ"ד?

כדי להיות מוגנים מפגיעות חיצוניות, בניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי מתייחסת גם לחלון של הממ"ד. חלון הממ"ד צריך להיות מורכב משני חלונות שונים בהתאם לתקנות פיקוד העורף. החלון הפנימי מספק הגנה אטומה לגזים ומונע חדירתם אל שטח הממ"ד. החלון השני והחיצוני הוא חלון הדף רסיסים המיוצר מברזל ומגן מפני פגיעות של רסיסים ופצצות סמוכים לממ"ד. יש לציין כי חלון הדף רסיסים מותקן בשלב המוקדם של בניית הממ"ד, בשלב יציקת הבטון ולא ניתן לבצע בו שינויים. לעומת זאת, חלון הפנימי יותקן רק לאחר טיוח קירות הממ"ד. יש לשמור על המגן הפנימי וחלון הדף רסיסים מפני חלודה והתפוררות בהתאם להנחיות התקנות פיקוד העורף.

מה לגבי אבזור חשמלי?

חשוב לקחת בחשבון גם אבזור חשמלי עבור בניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי. כל ממ"ד צריך לכלול את האבזור החשמלי והתקשורתי הבא-

  • לפחות 3 שקעי חשמל 230 וולט כל אחד. 
  • נקודת חשמל לטלפון. 
  • נקודת חשמל לטלוויזיה.
  • מנורת חירום 36 וואט לשעתיים. 

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!