שיקום מבנים לאחר הצפה: כל מה שצריך לדעת

תוכן עניינים

אחת הסכנות הגדולות למבנים בתקופת החורף היא הצפה וקשה לחזות איזה מבנה יסבול ממנה ואיזה לא. ראינו כבר בעבר שאפיזודות גשם קצרות ועוצמתיות במיוחד יכולות להוביל לנזקים קשים למבנים, ישנים כחדשים, אך מה קורה ביום שאחרי? איזה נזק יכולה לגרום ההצפה גם לאחר שהוצאתם את המים, מדוע ומתי יש צורך בשירות שיקום מבנים לאחר הצפה ומתי לא ומה אתם צריכים לדעת כדי להתמודד כעת עם מצב המבנה שלכם? כל התשובות לשאלות בכתבה שלפניכם.

water-damage-household-insurance-after-pipe-burst-flood-basement-garage-with-mold

נזקי הצפות

אמנם נראה לנו שמים לא יכולים להיות מזיקים כמו אש או רעידת אדמה, אך הם בהחלט יכולים להיות יותר מזיקים, במיוחד כאשר מדובר על נזקי הצפה. השלב הראשון אחרי הצפה הוא הערכת הנזק, זוהי עבודה למהנדסי בניין שיוכלו להעריך בצורה מדויקת את הנזקים, ולאחר מכן לספק תוכנית לשיקום.

ישנם שלושה סוגים של נזקים שהמים יכולים להוביל אליהם לאחר הצפה, אלה יהיו נזקים קוסמטיים, שלדיים או מבניים. כאשר אנו מדברים על נזקים מבניים, בדרך כלל יהיה מדובר על יסודות שספגו פגיעה קשה מההצפה או קירות ותקרה שספגו מים רבים. נזקים קוסמטיים כשמם כן הם, הם נזקים חיצוניים בעיקר, אמנם הם יכולים להציק מאוד בעין אך הם לא באמת גורמים נזק למבנה.

כאשר מדובר על נזקים שלדיים, מדובר על הנזקים הקשים ביותר למבנה, שכן השלד הוא זה שמחזיק את המבנה כולו. הצפות יכולות לגרום לנזקים שלדיים קשים ובהם הרס גרם המדרגות של הבניין, התפוררות והרס קורות הבניין והרס הרצפות. כאשר מדובר על נזקים שלדיים, בדרך כלל יהיה מדובר על עלות שיקום גבוהה באופן משמעותי מעלות שיקום קוסמטית או מבנית. עם זאת, יש לומר כי תמיד יהיה צורך בעבודות שיקום מבנים לאחר הצפה שכן הכול תלוי בתקציב, באפשרויות וברצון הדיירים, בוודאי כאשר לא מדובר על נזקים הנדסיים.

מתי ואיך מבצעים את השיקום?

אם יש לכם הצפת מים בבניין השלב הראשון שלכם יהיה לשאוב את המים החוצה מהמבנה. ניתן לעשות זאת באמצעות ביובית או משאבה ורק לאחר הייבוש ניתן להתחיל לבחון לעומק את הנזקים, כמובן על ידי מהנדס המתאים לכך.

הדו"ח שבוחן לעומק את הנזקים צריך לכלול את כולם – נזקים לקירות ולתקרה, סדקים, קילוף צבע, שינוי גוון והתנפחות של פרקט או עץ, קורוזיה ברכיבים השונים של קונסטרוקציות הפלדה, פגיעה במערכות החשמל של הבניין, התפתחות עובש, הרס של רהיטים שונים ועוד.

השלב האחרון יהיה לפנות לחברה לה ניסיון בשיקום מסוג זה ולתת לה לבצע את עבודות השיקום במלואן. את הנזקים יש לתקן במהירות האפשרית, כדי למנוע מהתפתחות של נזקים, לדוגמה, אם קיים עובש בשל ההצפה, הוא יכול להחמיר ולטפס במעלה המבנה, להגיע לחדרים ולפגוע בריהוט, ביגוד ופרקטים עד למצב בלתי הפיך.

כמה זמן זה לוקח ומה עוד כדאי לדעת?

תיקון הנזקים תלוי מאוד בבחירת החברה ובהיקף הנזקים. כשמדובר על היקף קטן יחסית, התיקון לא צריך לארוך זמן, אך אם מדובר על הצפה כבדה, כזו שהובילה לנזקים קשים בבניין או שהיא מצריכה טיפול מקיף שאף כולל תיקון נזקים מבניים או הנדסיים, לעיתים יהיה מדובר על תיקון שאורך שבועות ואף חודשים, הכול כמובן בהתאמה למצב הבניין לפני ההצפה ולנזקים שההצפה גרמה להם.

לעיתים קרובות חברת הביטוח של הבניין תספוג עליה את הנזקים והתיקונים, אך במקרים שלא, יהיה על הדיירים למצוא את הפתרונות כדי לממן את הנזקים והבחירה בחברה הוגנת, אמינה וותיקה גם כן תסייע לתשלום המחיר ההוגן ביותר עבור הנזקים.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!