חוק בניית מרפסות

תוכן עניינים

אם שאלתם את עצמכם לגבי חוק המרפסות, או מה גודל המרפסת שניתן ע"פ החוק להוסיף לבניין, הרי שאתם עומדים לפני פרויקט השבחת נכס המצריך היתרי בנייה, אישורים מהנדסים, מודדים מוסמכים ועוד. היכן מתחילים? – כאן, הנה המידע על חוק בניית מרפסות.

על פניו, הפרויקט של בניית מרפסת עשוי להיראות מורכב. אבל, בעזרת המידע הבא תוכלו לעשות סדר בנושא. ראשית, יש לדעת כי בישראל, קיים חוק בניית מרפסות אשר גורס כי בכל דירה בישראל ניתן לבנות מרפסת בגודל של עד 12 מ"ר. זאת, באופן אוטומטי. במקרים בהן בבניין קיימות דירות גן או פנטהאוז שלא מצריכים מרפסת, ניתן אפילו לבנות מרפסות של 14 מ"ר. בראשי פרקים, אלו הם עיקרי השלבים של הוספת מרפסת בבניין קיים:

  1. כינוס אספת דיירים.
  2. קבלת אישורים מהשכנים (75% הסכמה לכל הפחות).
  3. הזמנת חברת בנייה.
  4. בחינת תוכניות הבנייה ע"י אדריכל.
  5. הזמנת מודד מוסמך בליוויו של האדריכל.
  6. ביצוע כלל הבדיקות והגשת בקשה לתיק מידע על הבניין באמצעות הוועדה המקומית.
  7. קבלת אישור מהוועדה המקומית, או לחילופין, סירוב וכן ביצוע התאמות בהתאם.
  8. בניית המרפסות בהתאם לתוכניות הבנייה שהוגשו לוועדה המקומית.
  9. עבודות גמר הכוללות צביעה, ריצוף, איטום וכולי.
  10. מסירת המרפסות לדיירים שזכו לשבח את נכסיהם (ללא מס השבחה ברוב המקרים).

חוק בניית מרפסות

תכנון מרפסת שמש ע"פ חוק המרפסות

ע"פ חוק המרפסות, בשלב הראשון לתהליך, בד"כ רוב האדריכלים בודקים את תכוניות הבנייה של המבנה וכן סוקרים את זכויות הבנייה וכן את קווי הבניין הנוכחיים. לאחר או במקביל לשלב זה, חוק המרפסות קובע כי ועדה מקומית לתכנון ובניה תדון בבקשה ותבחן אותה לגופה.

  • במהלך בחינת הבקשה להוספת מרפסת ע"פ חוק בניית מרפסות, הוועדה מנהלת בדיקה ראשונית, כאשר המידע הנ"ל מצוי באתר הוועדה המקומית. אם שלב זה צולח, יוצרים סקיצה ראשונית לפי ניסיון עבר. יש לציין, בשלב זה, זוהי תהיה סקיצה רעיונית בלבד.

במקרים בהם יש אי התאמה מבנית מסוגים מסוימים, ניתן לנסות לשנות את קווי בניין המגורים, מה שלעיתים גורם למרפסת להיבנות בצורה מעוגלת ופחות מלבנית. במקביל לכך, חברת הבנייה שולחת מודד מוסמך. תפקיד המודד הוא להכין תכנית מדידה עבור דרישות הוועדה. לאחר ביצוע שלבים אלו, חברת הבנייה תישלח בקשה לתיק מידע על הבניין.

מהו תיק מידע על הבניין? 

כאמור, כאשר חברת הבנייה צולחת ומבצעת את כלל שלבי טרום הבנייה של המרפסות, היא נדרשת להגיש בקשה להוספת מרפסת למידע על הבניין. זהו בעצם תיק מידע אשר נשלח למגישי הבקשה על ידי הוועדה המקומית, כאשר מטרת תיק זה היא לפרט בצורה יסודית את כל התקנות החלות על הבניית המרפסות.

  • בפועל, תיק מידע על הבניין כולל בתוכו את כל הזכויות של הבנייה אשר קיימות בבניין שבו מעוניינים להוסיף מרפסות ע"פ חוק המרפסות. מכיוון שבימינו הכול נעשה באופן מקוון, גם בתיק המידע על הבניין תוכלו לעיין לשימושכם.

ניתן לקבל את המידע בדרך כלל לאחר 45 יום, אבל לעיתים ישנם עיכובים ובירוקרטיות נוספות המצריכות אישור טרם קבלת המידע לתיק. בסופו של דבר, תיק מידע על הבניין יבהיר באיזה גודל ניתן לבנות את המרפסות.

מה המיסים על בניית מרפסת בבניין קיים? 

אם אתם שואלים מה הארנונה המשולמת על בניית מרפסת, אנחנו שמחים לבשר לכם שבמרבית המקרים לא משלמים ארנונה על הוספת המרפסת. כמו כן, ברוב המקרים לא קיים גם מס היטל השבחה עקב הוספת מרפסת לבניין מגורים. בפועל, זה בעצם אומר שהדיירים זוכים להשביח ולהעלות את שווי הנכס מבלי לשלם על כך מיסים נוספים או גבוהים (ברוב המקרים).

חשוב לציין, בחלק מהמקרים העירייה ורשות המיסים עשויות לבקש לגבות היטל מס השבחה. במקרים אלו, יש להגיש את כלל תוכניות בניית המרפסות בצמוד לטפסים המצורפים בתיק למידע על הבניין. אם הבניין שלכם יחויב בהיטל מס השבחה, אתם אמורים לדעת על כך מראש, מה שאומר שמידע זה צריך להגיע אליכם מחברת הבנייה או מהעירייה.

מה השלב שלאחר בניית המרפסות?

לאחר שמסיימים לבנות את המרפסות בהתאם לחוק המרפסות בישראל, מגיע השלב שבו יש צורך להתמודד עם בירוקרטיה מעט שונה. יש צורך בשלב זה לרשום את המרפסות בטאבו של הדירה, אחרת הן לא יהיו חוקיות על פי חוק בניית מרפסות. על מנת לרשום מרפסות בטאבו לפי חוק המרפסות, יש צורך לקבל טופס 5.

טופס 5 הינו טופס אשר מעיד על כך שכלל עבודות הבנייה ועבודות הגמר בוצעו בהצלחה וכן עומדות בתקנות תכוניות הבנייה שהוגשו במקור לוועדה המקומית. לאחר שמקבלים טופס 5, פונים לשירותו של עורך דין מקרקעין עבור רישום הטאבו כדין. כדאי לדעת, בחלק מהערים העירייה מייעדת מסלולים מהירים לרישום בטאבו של מרפסות, כמו למשל בתל אביב.

לסיכום, כיצד להתחיל בפרויקט הוספת מרפסת?

בשורה התחתונה, ההמלצה הכי נכונה היא למצוא את חברת הבנייה הנכונה שתטפל בבקשה שלכם. הבקשה יכולה להידחות על ידי הוועדה המקומית מכמה סיבות שונות, כאשר הסיוע המקצועי של חברת הבנייה מצמצם את הסיכויים האלו לדחיית הבקשה.

בין אם אתם צריכים סיוע נוסף בכל שלב כזה או אחר של פרויקט הוספה והגדלת מרפסת, שיפוץ בניינים, הוספת ממ"ד, חיזוק מבנים ועוד, חברת יסודות 77 תשמח לספק לכם ייעוץ ראשוני ללא התחייבות וללא עלות.

עם ניסיון של שנים וצוות מקצועי, יסודות 77 תשמח ללוות אתכם בכל שלב של התהליך.

עם העבודה הנכונה, אפשר לסיים עם הפרויקט בזמן קצר.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!