עלות בניית ממד בבית משותף

תוכן עניינים

עלות בניית ממד בבית משותף אמנם עשויה להשתנות בהתאם לאזור המגורים בארץ, אבל ישנם פקטורים נוספים אשר משליכים על מחיר בניית ממד בבית משותף. במאמר הבא, אנו נוודא שתקבלו את כל התשובות לשאלה: כמה עולה לבנות ממ"ד בבית משותף? – כל המידע כאן. 

כאמור, מחיר בניית הממ"ד מושפע ישירות מהאזור בארץ שאתם מתגוררים בו, כאשר כלל האצבע הוא שככל שאתם מתקרבים לאזור הדרום והנגב, ככה מחיר הממ"ד יהיה גבוה יותר. באותו הקשר בדיוק, בתים משותפים אשר פונים לכיוון דרום גם הם נאלצים לשלם על ממדים יותר יקרים. אם כך, הנה כמה מהגורמים המשליכים על עלות בניית ממ"ד בבית משותף

  1. גודל הממ"ד: בעוד כי החוק בישראל מאפשר בנייה של ממ"ד בגודל 13 מ"ר ברוטו, בנייה של ממד קטן מכך תהיה יותר זולה. 
  2. כיוון דרום או מגורים בדרום: כפי שציינו לעיל, ממדים הנבנים באזורי הדרום הם יקרים יותר לבנייה. זאת, מפני שבתים משותפים אשר ממוקמים בדרום או פונים לכיוון דרום הינם ממדים אשר מצריכים קירות ותקרה בעובי של 40 ס"מ (בניגוד לממדים אחרים המצריכים קירות ותקרה בעובי 30 ס"מ). 
  3. חלונות וסוג דלת: בדרך כלל, חלונות ודלתות הדף רסיסים יהיו יקרים יותר מאשר חלונות ודלתות רסיסים.
  4. כמות הממדים: פקטור אשר משליך ישירות על עלות בניית ממד בבית משותף הוא כמות הממדים, כאשר כמות גדולה של חדרים מוגנים תגרור מחיר יותר זול פר ממד. 
  5. תשתיות: לפני הוספת ממ"ד, יש לבחון עד כמה הבית המשותף מתאים לפרויקט מסוג כזה ועד כמה הוא מסוגל לשאת במשקל הנוסף אשר מתווסף עליו בסיום הפרויקט. במידה שמדובר בניית ממד בבניין משותף ישן, נדרשים חיזוקים ועיבוי של עמודי הבניין והמבנה עצמו, מה שמוסיף כמובל לעלויות בניית הממ"ד. כמו כן, כך גם רלוונטי לגבי תשתיות של צנרת וחשמל, שלעיתים מצריכות גם הן שדרוג או החלפה לפני הוספת הממ"ד. 

עלות בניית ממד בבית משותף

לאחר שקלול הפרמטרים, כמה עולה לבנות ממד? 

לאחר שקלול כל הפרמטרים אשר ציינו לעיל, קובעים את מחיר הממ"ד אשר נע בין כ-75,000 ₪ – 110,000 ₪ ברוב המקרים. עם זאת, במקרים אחרים אנשים מוצאים עצמם משלמים גם יותר מ-11,000 ₪ למ"ר. למשל, באותם מקרים בהם נדרשת עבודת הכנה לתשתיות, למבנה הבניין, עבודות חשמל שונות ועוד. 

בחלק לא קטן מהמקרים, העלויות הסופיות (כולל כל עבודות ההכנה) יכולות להגיע לכ-150,000 ₪ ומעלה. יש לשים לב, חלק לא קטן מהקבלנים מבטיחים מחיר X, בעוד שבפועל, המחירים משתנים לעיתים תוך כדי התקדמות הפרויקט. לכן כל כך חשוב לאתר חברת בנייה מקצועית ומהימנה אשר מספקת שירות אמין ויכולה לספק הצעת מחיר קונקרטית וסופית. 

כיצד להוזיל עלויות בניית ממ"ד?

נתחיל במשהו שלעיתים אנשים שוכחים לקחת בחשבון, ממ"ד הוא משהו שלא מומלץ לחסוך בו עלויות. בסופו של דבר, מטרת הממ"ד היא לשמור את בני המשפחה בטוחים בכל מקרה של הפגזה שלא תבוא. לכן, אם אתם מצליחים לאתר קבלן מקצועי ומומלץ על דעת רבים, ואותו קבלן דורש עוד כמה שקלים על עבודתו, ייתכן שהתוספת במחיר עשויה להיות שווה את הביטחון שלכם. 

באותה הנשימה, חשוב לציין שפרויקט מהסוג הזה הוא מאוד יקר ולכן חשוב לבדוק כיצד ניתן לחסוך עלויות. ההמלצה הכי טובה היא לגייס כמה שיותר דיירים לטובת בניית הממ"ד, שכן באופן הזה כל ממ"ד יהיה זול יותר לבנייה. המשוואה היא פשוטה: יותר ממדים = מחיר יותר זול פר ממד. 

על פי החוק בישראל, נדרשת הסכמה של 60% מהדיירים על מנת לבנות ממ"ד. אבל, וזה אבל חשוב, ככל שיותר דיירים ייגשו לפרויקט הזה בדרכי נועם ומרצונם החופשי, ככה יהיה קל יותר לנהל מו"מ מול חברת הבנייה על עלות בניית ממד בבית משותף. כשדיירים מתנגדים להוספת הממ"ד, וכאשר יש תביעות משפטיות באוויר, שום תועלת לא יכולה לצאת מזה. 

שלבי בניית ממ"ד בבית משותף

לאחר שמבררים לגבי עלות בניית ממד בבית משותף, הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולהתחיל בשלבים הראשונים לבניית הממד. אלו הם השלבים ברוב המקרים:

כינוס אספת דיירים באספה יש לפרט את כל הפרטים שיש לכם עד כה, במהלכה תודיעו על גיוס חתימות. לפי החוק, נדרש רוב של 60% בלבד מהדיירים. 
איתור אנשי מקצוע שלב זה יכלול את האיתור של עורך דין מקרקעין, אדריכל וכן קבלן פרטי או חברת בנייה להוספת ממדים. 
היתכנות בנייה שלב זה יכלול את בדיקת תוכניות הבניין המשותף ואת היתכנות בניית הממדים. בתוך כך, שלב זה אמור לכלול את קביעת המחירים בעבור הכנת תשתיות חשמל, אינסטלציה וכן עבודות עיבוי וחיזוק הבניין (כדי שיוכל לשאת במשקל הממדים).
מדידות בעבור מדידות הפרויקט, יש להזמין בד"כ מודד מוסמך בליוויו של אדריכל, אלא אם הקבלן או חברת הבנייה שולחים מודדים מוסמכים מטעמם.

לאחר השלבים שלעיל, נקבעים הסטנדרטים לבניית הממ"ד, כאשר סטנדרטים אלו יכללו את עובי התקרה ועובי הקירות, סוגי החלונות, סוג הדלת, רמת האבזור הכללי והאבזור הבטיחותי.

צריכים מידע נוסף על בניית ממ"ד? – יסודות 77 

בין אם אתם כבר התחלתם את הפרויקט ונתקעתם באמצע, או שמא אתם בשלביו הראשונים של פרויקט בניית ממ"ד ביית או בניית ממד במרתף, אתם בטוח כבר יודעים עד כמה התהליך הזה סבוך ומורכב, כמו גם יקר למדי לעיתים. עם זאת, במדינה כמו ישראל עם מציאות כה מורכבת בבחינה הביטחונית, בניית ממד היא בגדר חובה. 

למרות שיש בישראל לא מעט דירות אשר אין בהן ממ"ד (כ-60% מכלל הדירות), התהליך עשוי להיות יותר זריז ופחות יקר ממה שאתם מניחים לעצמכם מראש לרמות שאין אחד שלא שואל אותנו כמה עולה בניית ממד אבל המחירים שלנו ביסודות 77 באמת מצויינים. אל תוותרו מראש על ממ"ד, אם אתם צריכים מידע נוסף, צוות יסודות 77 ישמח לספק לכם ייעוץ ללא התחייבות.

נתחיל רגע בנקודה האחרונה ואולי החשובה ביותר. לא מסתכלים על הסוגיה של הממ"ד דרך החור בגרוש. עבור בניית ממד מחיר שנצטרך לשלם אבל הוא ישתלם לנו בסופו של דבר מסיבות רבות. בניית ממד הינה הכרחית במדינת ישראל. וכמה שהיא הכרחית עדיין קיימים בישראל בתים ובניינים משותפים רבים בהם אין עבור הדיירים שום מיגון אמיתי. הצורך במיגון שכזה הוא הכרחי משתי סיבות מרכזיות: הראשונה היא האיום ההולך וגובר על העורף הישראלי של טיליי אויב. אם בעבר החזית הייתה על קו הגבול, כעת ארגוני הטרור השונים מנסים קודם כל לפגוע באוכלוסייה שבעורף, גם מתוך הבנה כי לרבים מהם אין בכלל ממ"ד – שהרי אף פעם לא התכוננו לאיום זה.

בנית ממד מחיר

הסיבה השנייה היא הגנה מפני רעידות אדמה. ממ"ד הוא מרחב בטוח בו ניתן לשהות בזמן רעש אדמה אבל יתרה מכך, העובדה כי הוא נבנה בצורה עמידה ומחוזקת, מאפשרת לכל הבניין הישן, החלש והפחות יציב, "להישען" עליו בזמן רעידת אדמה. ציינו כי עבור בניית ממ"ד מחיר שעלינו לשלם וכדאי לנו לשלם. רבים יגידו: אומנם ממ"ד זה נחמד אבל עדיין ניתן לרדת למקלט או לברוח לחדרי המדרגות.

להם נשיב כי המדרגות או פתרונות מאולתרים אחרים אינם נותנים מענה הגנתי שלם ומדובר רק על מקומות בהם ניתן להסתתר בלית ברירה. מקלט הוא דבר טוב אך הוא לא פרקטי. ספק גדול אם נוכל לרוץ, למשל בשעת לילה מאוחרת, לחוצים מאימת האזעקה ולהספיק להגיע מהקומות הגבוהות למקלט בקמת הקרקע או במרתף. מה עוד שבניגוד לממ"ד הביתי שהכניסה אליו מהבית ולכן יש בו את הפרטיות שלנו, המקלט הוא מקום ציבורי וחשוף – גם ברגעינו הפחות יפים.

להתגונן בצורה נוחה וחכמה

אז אנו כבר מבינים למה צריך, וממה עשוי ממד, מבינים יותר שזה הדבר המומלץ ביותר כדי לתת למשפחתנו וליקרים לנו סטנדרט גבוה ברמה ההגנתית. עבור הוספת ממד לבניין מחיר קיים שאולי גם יראה לנו גבוה אבל השקט הנפשי, הביטחון והשטח הנוסף שמתווסף לדירה – שווים את זה ואף מעבר. גם המדינה הבינה את הצורך והדחיפות באפשרויות המיגון של הממ"ד עבור כלל האזרחים שלה. כיום, כחלק מהתקן, בתים חדשים כבר נבנים עם ממד. לעומת זאת, לצידם, קיימים בישראל מאות אלפי מבנים שאין בהם מיגון ישים או פרקטי.

המדינה מבינה כי אין באפשרותה לבנות מאות אלפי ממ"דים לציבור, לא ברמה המעשית ולא ברמה התקציבית ולכן המדינה הוציאה שלל הקלות והטבות שונות, תכנוניות, רגולטוריות וכלכליות על מנת לעודד את האזרחים לבנות בעצמם את הממ"דים. להטבות והקלות אלו גם השפעה על בניית ממד מחיר והם יכולים לחסוך לנו כסף רב, באם נפעל בחוכמה.

רגע לפני המחיר

עלויות הבניה הן חשובות. בניית ממד מחיר היא סוגיה שנצטרך להשקיע בה זמן ומחשבה, לערוך השוואות מחיר בין ההצעות השונות ועוד. אבל עוד טרם כך, אנחנו צריכים לבחון האם בכלל נוכל להתחיל בתהליך הבניה או שיתברר לנו כי הדבר אינו ישים. יש לרוב 2 מהמורות מרכזיות, כאשר בשל שלל ההטבות התכנוניות, המהמורות שהיו צפויות בקשר לקשיים בהשגת היתרי בניה כבר כמעט אינן קיימות (במקרים מסוימים לדוגמא, ניתן לבנות את הממ"ד אפילו קרוב מאוד לקו האפס של המגרש וכן הממ"ד אינו גוזל לנו זכויות בניה עיקריות).

הקושי הראשון מגיע דווקא  מהזווית ההנדסית. מרבית הבניינים והמבנים בהם אין ממ"ד הם ישנים יחסית. כתוצאה מכך, הקונסטרוקציה שלהם חלשה יחסית למבנים המודרניים. אם נרצה לחבר אליהם כעת ממ"ד שיש לו משקל עצום בטונות, כלל לא בטוח שנוכל לעשות זאת בלי ששלד הבניין או חלקים ממנו יקרסו. את הנושא הזה בודק קונסטרוקטור והוא זה שיחליט האם הדבר ניתן להיעשות, האם צריך להזיז את מיקום הממ"ד למקום אחר, האם צריכים בכלל לבצע חיזוקי בניה אחרים עוד טרם בניית הממ"ד וכד'. חשוב לבנות רק לאחר התייעצות עם קונסטרוקטור מומחה וכן תצטרכו את הדו"ח שלו עבור השגת ההיתר.

הקושי השני הוא בהשגת האישור של השכנים שלנו. בבית פרטי כששואלים אותנו כמה עולה בניית ממד, זה משתנה כי זה לא בניין מגורים והתהליך בבית פרטי פשוטים יותר. אנחנו מחליטים איך, איפה וכמה לבנות. אבל כאשר בונים ממ"ד בבית משותף. נצטרך להתחשב גם בשכנים. זה מתחיל בעובדה כי נדרשת הסכמתם של לפחות 60% מהדיירים האחרים, כדי להתחיל את המהלך וכדי שלא ייעצר באמצע. יש סיבות רבות להתנגדויות. אחת מהן היא העובדה שהממ"ד בקומה הגבוהה שלנו, צריך להיות מעוגן בעמודים בקרקע ועמודים אלו יכולים להסתיר לדיירים בקומות מתחת או לגזול שטח ציבורי כמו חניות וגינות שבקרקע. המטרה היא להשיג את הסכמת הדיירים וטוב מכך, לצרף גם אותם לפרויקט כך שניתן לבצע סוג של שדרת ממ"דים גובה כל הבניין.

מחיר ממד 12 מ"ר

בניית ממד כוללת גם את השלבים הראשוניים של התכנון, הבדיקות ההנדסיות והסדרת האישורים השונים – שגם אותם יש להביא בחשבון ומומלץ מאוד להתקשר עם חברות המתמחות לא רק בביצועו אלא גם בסוגיות אלו. בניית ממ"ד מחיר ממוצע של ממד סטנדרטי (כ-12 מ"ר) בבניין מגורים תתחיל ב-100,000 והיא כמובן תלויה בפרמטרים שונים. כמובן שבמידה ויותר דיירים ישתתפו בפרויקט המחיר לכל ממ"ד ירד במעט, שכן הקבלן יציע לנו מחיר טוב יותר וכן בשל העובדה כי הוצאות משותפות יתחלקו בין כמה דיירים.

כמובן שעלות בנית ממד מחיר שנקבעת גם על ידי אבזור נוסף שנכניס אליו. לממ"ד יש תקן ברור של פיקוד העורף לגבי אוורור, מיזוג, שקעי חשמל ותקשורת וכד' אבל כמובן שנוכל תמיד להוסיף. בסופו של דבר, הוספת ממ"ד משולה להוספת חדר רגיל בבית ונוכל לעשותו ככזה על פי התקציב שלנו.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!