הסרת צו מבנה מסוכן

תוכן עניינים

צו מבנה מסוכן הוא צו שמתקבל על ידי הרשות המקומית והוא מעיד על כך שמדובר במבנה שמהווה סכנה לדיירים ולעוברים ולשבים. במידה שיש חשש ליציבותו של הבניין הרשות המקומית תשלח מהנדס מטעמה ותבדוק האם המבנה מסוכן או לא. במידה שכן היא תשלח צו ותחייב את דיירי הבניין לטפל בליקויים הקיימים. קיבלתם צו מבנה מסוכן? במאמר הבא נסביר על הסרת צו מבנה מסוכן

 

מבנה מסוכן והליקויים שהופכים אותו לכזה

מבנה מסוכן הוא מבנה שנמצא בסכנת קריסה ושמהווה סכנה לדיירי הבניין ולעוברים ולשבים. קיימים מגוון רחב של ליקויים שהופכים את המבנה למסוכן. מדובר בליקויים שפוגעים במבנה ומשפיעים על היציבות שלו. לדוגמא יכולים להיות ליקויים שהם תוצר של השפעות טבעיות כמו תנאי הסביבה, פגעי מזג אוויר לרבות לחות גבוהה, רטיבות, פגעי הזמן וכדומה. בנוסף, גורם נוסף שגורם להתפתחות ליקויים ולפגיעה במבנה הוא בנייה לא תקינה. בנייה לא תקינה נובעת משימוש בחומרי בנייה לא מתאימים, ליקויים בתוכניות הבנייה ועבודה לא מקצועית. כל אלה עשויים לפגוע במבנה ולהוביל לסכנת קריסה ולפגיעה בבריאות הציבור. כדאי לבדוק מבנים ישנים על מנת לבחון את הבטיחות שלהם. בנוסף חשוב לבצע תחזוקה עקבית כדי להפחית את הסיכון לפגיעה במבנה.

הסרת צו מבנה מסוכן

צו מבנה מסוכן

מבנה מסוכן הוא מבנה שמוגדר כך על ידי צו מתאים בעקבות ליקויים ונזקים שונים שהופכים אותו למסוכן עבור הדיירים, העוברים והשבים. הרשות המקומית מגדירה את המבנה כמסוכן על ידי צו מבנה מסוכן במידה שיש חשש לביטחון הציבור. במקרה שהרשות המקומית חשה שהמבנה עשוי להיות מסוכן, היא תשלח מהנדס בניין מטעמה לבדוק בצורה מפורטת את המבנה ולהעריך את מידת הסיכון. אם המהנדס מצא כי המבנה מסוכן לבעלי הנכס, הוא יגדיר את המבנה כמבנה מסוכן.

ישנם מספר נזקים העשויים להעיד על מבנה כמבנה מסוכן, כגון טיח מפורק וסדוק, חלקי בטון רופפים, מרפסות שאינן מספיק יציבות, ברזל חשוף בתהליך קורוזיה ועוד. אם הרשות המקומית מגדירה את המבנה כמסוכן, היא תשלח מכתב לבעלי הנכס ותדרוש מהם לתקן את התקלות. הסרת צו מבנה מסוכן תתאפשר רק לאחר שהדיירים יטפלו בכל הליקויים בזמן שהוגדר על ידי הרשות המקומית.

 

מה קובע הצו?

כפי שהבנו, צו מבנה מסוכן הוא צו שמגדיר מבנים כמסוכנים. מלבד הגדרת המבנה כמסוכן, צו מבנה מסוכן קובע שהאחריות על המבנה ועל נזקים או פגיעות שהוא יגרום מוטלת על בעלי הנכס. במקרים מסוימים, המהנדס עשוי להחליט כי יש סכנה ברורה ומיידית ואז יהיה צורך בפינוי מידי של המבנה כדי למנוע פגיעה בחיי אדם. במצב כזה יגדרו את המבנה וימנעו את הגישה אליו. במידה שהדיירים קיבלו צו מבנה מסוכן, עליהם לטפל בבעיות הקיימות במבנה בפרק הזמן שנקבע על ידי הרשות המקומית. רק לאחר מכן יהיה ניתן לבצע הסרת צו מבנה מסוכן. יש לשים לב כי הדיירים רשאים למנות מהנדס נוסף מטעמם על מנת לקבל חוות דעת נוספת. חשוב לטפל במצבים של מבנה מסוכן במהירות רבה מכיוון שמדובר בנושא של חיי אדם.

טיפול בליקויים 

כפי שציינו, הסרת צו מבנה מסוכן תתאפשר רק לאחר שכל הליקויים והפגעים שהמהנדס הצביע עליהם יטופלו כראוי. כאשר מתקבל צו מבנה מסוכן, הדיירים חייבים לטפל בליקויים תוך פרק זמן מסוים ולבצע שיקום מבנים מסוכנים. התהליך כולל שיקום של המבנה וטיפול ברכיבים העיקריים בו כמו ברזל ובטון וגם תיקונים שונים כמו תיקוני חלקי בטון וטיח רופפים וכדומה. התהליך כולל בניית תשתיות חדשות, קירות, רצפות, יסודות, עבודות בטון וברזל, סתימת סדקים, איטום, החלפה וחיזוק של אלמנטים רופפים, צביעה מחודשת ועוד. חשוב להתייחס לכל התיקונים הנדרשים בתוכנית שיקום כדי להבטיח הסרת צו מבנה מסוכן. 

 

הסרת צו מבנה מסוכן

כאשר תהליך השיקום של המבנה המסוכן יסתיים, מהנדס הבניין שפיקח על הבנייה יגיע לבדוק את התיקונים שבוצעו. המהנדס יבדוק את העבודות על מנת לוודא שכל הליקויים תוקנו בהתאם להוראות וכי המבנה מספק מענה ראוי. אם המהנדס מאשר את העבודות, מהנדס בניין מטעם הרשות המקומית יגיע לבדיקה סופית ויאמת כי הכל בוצע כראוי. רק לאחר שהמהנדס יאשר את השיקום ויבצע את הבדיקות הנדרשות, ניתן יהיה לבצע הסרת צו מבנה מסוכן. במצב כזה הרשות המקומית תשלח עדכון לבית המשפט כדי לבטל הליכים משפטיים נגד הדיירים, עם הסרת הצו. אם נתקלתם בקשיים במהלך התהליך, ניתן לפנות לסיוע משפטי כדי לקדם את התהליך ולקבל את האישורים הנדרשים להסרת הצו.

מי אחראי על השיקום?

כאשר מתקבל צו מבנה מסוכן, דיירי הבניין הם אלה שצריכים לדאוג לטיפול בליקויים שנמצאו. במקרה זה, דיירי הבניין יהיו חייבים לממן את השיקום הנדרש כדי להבטיח את ביטחונם ולמנוע סכנה עתידית. כדי להכין את הדיירים לתהליך השיקום, מומלץ לקיים ישיבת דיירים. במהלך הישיבה, יש לספק מידע על השיקום, על זמני הפעולה ועל הוצאות המתקבלות עבור כל דירה ודייר, כולל זכויות וחובות של כל דייר. מומלץ לפנות לחברת הביטוח של הבניין כדי לבדוק אם חלק מהוצאות השיקום עשויות להיות מוטלות על המדינה או על חברת הביטוח.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!