חוק בניית ממ"דים

תוכן עניינים

נדמה לנו שהממ"ד הוא כבר חלק מחיינו בשגרה ובעתות חירום. בשגרה הוא יכול לשמש כחדר לכל דבר ועניין ובחירום, בהישמע התראה כנגד טילים, אנו אצים רצים לתוכו על מנת להיות מוגנים. אלא שאולי למרבה הפליאה של מרבית האנשים, לא כל האזרחים בישראל נהנים מהביטחון שמשרה הממ"ד. למען האמת יש מיליוני ישראלים המתגוררים בבניינים ובתים ישנים בהם אין ממ"ד משום שהם נבנו עוד טרם חוקק חוק בניית ממ"דים.

על פי חוק בניית ממד ותקנות פיקוד העורף כל בניה חדשה, על פי חוק הממדים 1992 מחויב בבניית ממ"ד כחלק אינטגרלי מהבניה. כאמור, יש מאות אלפי ואפילו מיליוני בתים, מבנים, מחסנים, משרדים וכד' שנבנו עוד טרם שנים אלו. חוק בניית ממ"דים הגיע בשנים אלו בעקבות לקחי מלחמת המפרץ. אז חוותה ישראל, באופן מוחשי בפעם הראשונה ירי טילים כבדים אל עבר העורף האזרחי. מתוך מטרה שחיי דיירי הבית יהיו מוגנים, נולד החוק.

חוק בניית ממדים

יתרונות חוק בניית ממ"דים

היתרונות של הממ"ד ברורים. הוא מאפשר יכולת התגוננות טובה מפני איום הטילים (וגם מפני איום רעידות אדמה) שהיא גם מאוד נוחה. אין כבר צורך להימלט בבהלה ובמנוסה מהירה קמה קומות למטה למקלט או לחדר המדרגות שהוא אינו באמת מוגן ולהצטופף שם עם עוד שכנים. הממ"ד הוא פרטי והכניסה אליו היא מתוך הבית שלנו.

אבל לצד היתרונות הללו, חוק בניית ממ"דים מציג גם יתרונות נוספים, במיוחד בתחום הרישוי. ככלל חוק בניית ממ"דים מאפשר רישוי מזורז ומקוצר, כאשר מדובר בממ"ד סטנדרטי. למעשה, אם אין מקרה חריג, הועדות השונות ברשות המומית לא יוכלו להתנגד לזכותו של דייר להוסיף ממ"ד לדירה שלו, נוכח החוק המחייב זאת ומאפשר לכל בית ללא ממ"ד להוסיף אחד כזה.

שכנים והסכמות

בנוסף, חוק ממ"ד, נותן את דעתו על אחת מהסוגיות המעכבות ביותר פרויקטים בתחום הבניה: התנגדויות השכנים. אומנם עדיין נהיה זקוקים להסכמת השכנים אך הגבול ירד להסכמה בת 60% לפחות מהדיירים. זהו יתרון עצום שכן בעוד בית פרטי יש לדייר זכות מלאה לעשות כרצונו ואפילו למקם את הממ"ד היכן שירצה. בבניין משותף הנושא מורכב יותר.

על פי חוק בניית ממ"דים והתקנות של פיקוד העורף, קירות הממ"ד החיצוניים צריכים להמשך לתוך הקרקע היציבה. כאמור, בבית פרטי זו אינה בעיה אבל לממ"ד העומד להיבנות בקומה העשירית ידרשו עמודים. הבעיה במקרה זה אינה הנדסית ואינה קשורה ביכולת לבנות עמודים אלא בכך שהעמודים לרוב יכנסו לקרקע בשטח ציבורי (גינה או חניה) ובכך גוזלים משאר השכנים שטח ציבורי או שהעמודים מסתירים להם את הנוף וכד'. לכן יש לנסות ולפעול לקבל את הסכמת השכנים. הדבר הטוב ביותר יהיה לרתום גם אותם לפרויקט מכמה סיבות: ראשית, במידה והפרויקט יהיה גדול יותר, המחיר יהיה נוח יותר עבור דירה (בעקבות הרצון של הקבלן לקבל פרויקט גדול יותר ונכונותו להתגמש במו"מ וכן חלוקת הוצאות מסוימות בין כלל הדיירים) וכמובן כאשר כולם שותפים במהלך האווירה בבניין טובה יותר.

כמה זמן לוקח לבנות ממד?

הזמן שלוקח לבניית מרחב מוגן למגורים תלוי במספר גורמים שונים. כמו  לדוגמא גודל החלל, מורכבות העיצוב והחומרים בהם נעשה שימוש לבניית ממד.
חשוב לציין שבניית מרחב מוגן למגורים דורשת תכנון ובנייה קפדניים כדי להבטיח שהוא עומד בתקני הבטיחות ויכול להגן ביעילות על הדיירים שאמורים להשתמש בו במקרה חירום. ולכן, תהליך הבנייה עשוי להימשך זמן רב יותר מבניית מבנה מגורים.

על זכויות וזכויות בניה

נתחיל בסוף, חוק בניית ממ"דים המקל אינו פוטר מהשגת היתר בניה עבור ממ"ד. כל ממ"ד חייב לקבל בנוסף אישור של פיקוד העורף על התוכניות. אבל בכל הקשור להקלות בנושא זכויות הבניה והסרת חסמים רגולטרורים העסק הופך יותר נוח. כך, אם נוצלו כל זכויות הבנייה בדירה, הרי שעדיין יהיה ניתן ה לבנות את הממ"ד (שגם נחשב כשטח שירות). יתרה מכך, ברוב המקרים ניתן לבנות ממ"ד גם מעבר לקו הבניין המשורטט ואפילו עד לגבול קו 0 של המגרש כולו .

כל זה לא אומר כמובן שכדאי שתבנו את הממ"ד בכל מום ובכל צורה. זכרו, שבסופו של דבר במרביתם המוחלט של הימים ישמש לכם הממ"ד כחד מגורים או עבודה ועליו להיות בנוי בצורה הנדסית נכונה אך גם בצורה פרקטית ביחס לבית וכן, גם עם עיצוב מתאים ונאה.

חוק בניית ממ"דים ותקני הבניה

בניית ממ"ד אינה משחק ילדים. יש צורך לבנות את הממ"ד בצורה מקצועית גם בגלל מורכבותו וגם בשל העובדה כי הוא אמור להגן עלינו בשעת אמת וכל חריגה מהתקנות ומהסטנדרטים שנקבעו – מסכנת את השוהים בו. לא נפרט כאן לפרוטרוט את התקנים כולם אבל ראוי לדעת כי ישנם תקנים לגודל הממ"ד, לגובהו, לעובי הקירות, למרחק הדלת מהקיר החיצוני (וגם למספר הקירות החיצוניים), לצינורות האוורור שלו, לשקעי החשמל והתקשורת ועוד.

חלק מעניין קשור לפתחים בממ"ד. בייחוד דלתות וחלונות ההדף. חוק בניית ממ"דים מחייב התקנת חלון הדף אטום הבנוי בשני שכבות: חלום הדף מברזל המגן מפני רסיסים וחלון זכוכית אטום מפני גזים. גם הדלת היא דלת הדף ועליה להיפתח רק כלפי חוץ וגם עליה להיות אטומה.

​עלות בנית ממ"ד

חוק הממדים הסיר הרבה בירוקרטיה וחסך בכך כסף רב. אבל עדיין ישנה עלות לבניה שכזו (בניה שלא במסגרת תמ"א 38 . בתמ"א 38 הדיירים אינם משלמים כלום. תוכלו לקרוא עוד על תמ"א 38 במאמרים באתר). המחיר הממוצע המקובל לממ"ד עומד על כ-100,000 ₪ לממ"ד סטנדרטי אך בהתנהלות נכונה ובטח אם מגייסים שותפים נוספים לפרויקט המחיר יורד משמעותית.

זה אומנם נשמע סכום גבוה אך זכרו שבסכום זה אתם קונים ביטחון לכם וליקרים לכם. כמו כן, מתווסף לכם שטח משמעותי לדירה והמשמעות של זה, מעבר לאפשרויות שימוש נרחבות יותר בדירה – היא עליית ערכה משמעותית. על פי הערכות, הוספת ממ"ד יכולה להביא גם לקפיצת שווי של 25% ומדובר בכסף הרבה יותר גדול מסכום ההוצאה. כעת לא רק חוק בניית ממ"דים מאפשר בניה נוחה ופשוטה יותר אלא זה גם משתלם.

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!