שיקום וחיזוק מבנים

תוכן עניינים

בארץ יש מבנים ישנים רבים שעומדים בפני סכנת קריסה ועלולים לסכן את דיירי הבניין ואת העוברים והשבים. על מנת להמשיך להתגורר במבנים אלה יש לבצע תהליך שיקום וחיזוק מבנים בו ניתן לחזק את המבנה הישן, פרטי או ציבורי, ולשקם אותו. על שיקום וחיזוק מבנים וביצוע התהליך נרחיב במאמר הבא. 

שיקום וחיזוק מבנים

מהו תהליך שיקום וחיזוק מבנים?

שיקום וחיזוק מבנים הוא תחום נרחב בענף הבנייה המיועד לשמירה על יציבות וחוזק המבנה. תהליך זה מבוצע על מנת להאריך את חיי המבנה ולמנוע נזקים ופגמים במראהו ובתכונותיו. במהלך התהליך, מתבצעות פעולות שונות של תיקון וחיזוק הרכיבים הרעועים והפגומים במבנה כגון חומרי בנייה וקונסטרוקציה, עמודי תמיכה, רצפות, גגות ומערכות כניסה. תהליך שיקום וחיזוק מבנים מספק פתרונות יעילים לבעיות המבניות הנפוצות ומסייע להאריך את חיי המבנה ולמנוע נזקים ופגמים נוספים בעתיד. 

https://www.youtube.com/watch?v=ashOftUcVT0&pp=ygUi16nXmden15XXnSDXldeX15nXlteV16cg157Xkdeg15nXnQ%3D%3D

מתי יש צורך בתהליך זה?

שיקום וחיזוק מבנים הוא תהליך המתבצע כאשר המבנה מושפע מפגעים שונים כגון חלקי טיח או בטון רופפים, עמודי הבניין שבורים או סדוקים, קירות חיצוניים סדוקים, מעקות וחומות שבורים, מרפסות רעועות, ברזלים חשופים בתהליך קורוזיה וכדומה. מלבד למקרים בהם ניתן להבחין בפגעים יש מקרים נוספים בהם יהיה צורך בביצוע שיקום וחיזוק מבנים. לדוגמא, במצבים שבהם המבנה לא פעיל לתקופה ונחשב נטוש ומסוכן, על מנת להחזיר אותו לשימוש ולהבטיח את בטיחות המשתמשים יש צורך בשיקום של המבנה ובחיזוק היסודות שלו. מקרים נוספים בהם יהיה צורך בשיקום ובחיזוק של המבנה כוללים מבנים מוזנחים עם מפגעים תברואתיים. יש אנשים רבים שמחליטים לרכוש מבנים במחירים זולים ומתכננים לחזק, לשפץ ולשקם את המבנה לצורך השבחת הנכס.

 

היוזמה לתהליך

שיקום וחיזוק מבנים הוא תהליך המתבצע על מגוון מבנים שונים הנמצאים במצבים שונים, כאשר המשותף לכולם הוא שהם מסוכנים או לא ראויים למגורים. התהליך יכול להתבצע על מבנים פרטיים או ציבוריים, ובמקרים רבים היוזמים של התהליך הם רשויות מקומיות, עיריות ומועצות. במקרים אחרים, היוזמה לביצוע התהליך יכולה לבוא על ידי יזמים פרטיים, שמעוניינים להשביח את הנכס, כמו לדוגמא בתהליך תמ"א. לפעמים, היוזמה לחיזוק ושיקום המבנה מגיעה גם מן הדיירים ששוהים בו באופן קבוע ורוצים לשמור עליו בטוח ויציב.

לאחר החלטה ליזום את התהליך, יש לבחור קבלן מתאים לביצוע עבודת השיקום והחיזוק. חשוב לוודא שהקבלן מתמחה בשיקום וחיזוק מבנים ושיש לו ניסיון בתחום. בנוסף, הקבלן חייב לבדוק את חוזק הבניין ולוודא שהוא מסוגל לשאת את העומס של השינויים שצפויים להתרחש בו לפני התחלת התהליך. כך ניתן להבטיח כי התהליך יתבצע בצורה הטובה ביותר והבטוחה ביותר לדיירים השוהים במבנה.

מה כולל התהליך?

תהליך שיקום וחיזוק מבנים הוא תהליך המתבצע כדי לחזק את המבנה. בתהליך זה ההתמקדות היא בעיקר בחלקיו החיצוניים של המבנה. התהליך עשוי לכלול מספר שלבים שונים, הכוללים בין היתר הקמת תשתיות חדשות וחיזוקן של התשתיות הקיימות, תיקון עמודי הבטון, החלפת יסודות, ופעולות נוספות. במהלך התהליך, יוכלו להתבצע פעולות שונות כגון תיקון סדקים בקירות, סימני חלודה, חלקי בטון וטיח רופפים, וחשיפת מוטות ברזל.

חשוב לציין כי לפני ביצוע העבודות של החיזוק חשוב לנקות את המבנה. בדרך כלל ינקו את המבנה באמצעות מכונת לחץ מים. כך ניתן להסיר שאריות פיח, לכלוך וחלקי טיח או בטון רופפים. לאחר מכן, יהיה צורך בניקוי חלקי הברזל החלודים על ידי מברשת פלדה. כך, ניתן להגיע לברזל בריא ולמרוח עליו חומר שיעצור את תהליך הקורוזיה וישמור עליו מהתפוררות והיחלשות. לאחר מכן, נדאג לתקן את הסדקים ולטפל בבעיות ההתפוררות. לבסוף, לקבלת תוצאה אסתטית יש צורך בצביעה של המבנה. 

 

שיטות לשיקום וחיזוק מבנים

קיימות כמה שיטות לביצוע שיקום וחיזוק מבנים- 

  • תוספות בניה

אחת השיטות לשיקום וחיזוק מבנים היא על ידי תוספות בניה. לדוגמא, כאשר מוסיפים ממ"דים לדירות הבניין ניתן לחזק את המבנה, לייצב אותו ולשפר את העמידות שלו.

  • עיבוי עמודי הבניין

שיטה נוספת לשיקום וחיזוק מבנים היא לעבות את עמודי הבניין. עמודי הבניין האם העמודים שתומכים, מחזיקים ומייצבים את המבנה. לכן, אם הם נפגעים, מתפוררים, נסדקים או אפילו נשברים חשוב מאוד לשקם אותם ולחזק אותם. על ידי עיבוי העמודים אתם מחזקים אותם, מסייעים להם להתמודד עם שחיקה, עומס בלאי ונזקים ומייצבים את המבנה כולו. 

  • שימוש בסיבי פחמן

שיטה נוספת לשיקום וחיזוק מבנים היא להשתמש בסיבי פחמן. למעשה ניתן לחזק את המבנה על ידי שילוב יריעות סיבי פחמן בקירות הבניין ובעמודים. יריעות סיבי הפחמן הן חזקות במיוחד ולכן שילוב שלהן לאורך המבנה מאפשר לחזק אותו. 

  • פעולות נוספות

שיקום וחיזוק מבנים יכול לכלול גם פעולות נוספות-

  • הוספת מסגרות בטון או פלדה
  • איטום סדקים וחריצים במבנה
  • טיפול במוטות ברזל חשופים
  • התקנת קירות הקשחה

כל אחת מהשיטות הללו מתאימה למצבים שונים ונבחנת בהתאם למבנה והצרכים שלו.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!