תוספת בנייה בבניין משותף

תוכן עניינים

תוספת בנייה בבניין משותף יכולה לשנות את חיינו מן הקצה אל הקצה. בין אם הבית שלכם ישן מאוד וכל דבר חדש שיתווסף אלליו ישדרג אותו ובין אם הוא חדש יחסית אך התוספת חיונית או מוסיפה באמת – זהו דבר כדאי. כולנו רוצים כל הזמן לחדש. לקנות בגד חדש, ריהוט חדש, כלים חדשים. אז מדוע לא להוסיף ולהתחדש גם במבנה הבית שלנו עצמנו?

רבים מכם ודאי אומרים ברגע זה כי תוספת בנייה בבניין משותף היא כמעט בלתי אפשרית. מי ייתן לנו לבצע כזו? הרשויות המקומיות? השכנים? ובכלל, זה בטח מאוד יקר. אז אומנם תוספת בנייה בבניין משותף יכולה להיות יקרה ובה במידה משתלמת מאוד. הסיבה נעוצה בכך שכל תוספת בניה, בטח של דברים מהותיים כמו מרפסות או ממ"דים, מקפיצה את ערך הדירה בכ-20% ואם אתם יודעים ומכירים את ערך הדירה הנוכחי שלכם, ודאי תשכילו להבין עד כמה שווי הקפיצה הכלכלית מהותי וגבוה בהרבה מההוצאה.

תוספת בנייה בבניין משותף

אילו תוספות בנייה בבניין משותף ניתן לעשות?

ניתן להרחיב את הבית או את סביבתו בכמה אופנים או להוסיף דברים על שטח קיים בשביל לשדרג אותו. הדוגמאות המוכרות של תוספות בנייה בבניין משותף הן של הוספת מרפסות תלויות המאפשרות להרחיב את שטח הדירה מעבר לקירות הבית, הוספת ממ"ד, שגם הוא מגדיל את שטח הדירה אך בעיקר נועד לצורכי ביטחון, הוספת מעליות, חדרים, שטחי שירות שונים כמו מחסנים, חדרי כביסה, מרתף, חדר אשפה ועוד. תוספות בניה קלות יותר יכולים להיות פרגולות או מרפסות שמש (גם סגורות בזכוכית ואלומיניום).

ככלל, לכל בית יש את זכויות הבניה שלו. לא תמיד אנחנו מנצלים את כל זכויות הבניה מבחינת המטרים שבנינו. אם לא נוצלו כל זכויות הבניה, ניתן לבקש היתר להוסיף עד לגבול הזכויות. החריג במקרה זה הוא הממ"ד. מתוך רצון לעודד בניה של ממ"דים בישראל, כדי להגן על האוכלוסייה בצורה טובה יותר, ישנם הקלות רבות על בניית ממ"ד ולעיתים ניתן לבנות מעבר לקו הבניין ומעבר לזכויות הבניה גם אם נוצלו במלואן.

אתגרים סביב תוספות בנייה בבניין משותף

הוספה של כל תוספת בנייה יכולה להיות מאתגרת. בעוד בבית פרטי המצב קל יותר מפני שאנחנו אדונים לעצמנו (פחות או יותר) בתוך השטח הפרטי, השיתופיות בבניין כן יוצרת אתגר. והאתגר כרוך בשכנים שלנו. העניין עם תוספות בניין בבית משותף הן שהם פעמים רבות מגיעות על חשבון השטח הציבורי. ניקח לדוגמא את הממ"ד שכל כך נחוץ. במידה והממ"ד ייבנה עבור דירה בקומה הגבוהה נצטרך לתמוך אותו על פי התקן בעמודים המגיעים על הקרקע. אם הממ"ד הוא חיצוני ובולט מעבר לקווי הדירה המקוריים הרי שהוא כעת נישא מעל השטח הציבורי גינה או חניה) גם העמודים שלו יגיעו לקרקע בשטח הציבורי ויגזלו אותו לטובת הממ"ד. מדוע שהשכנים יסכימו לכך?

יש תוספות בנייה בבניין משותף שהם לכל הדיירים – למשל בניה של מעלית או מרפסות תלויות לכולם אבל במקרה ולא ובכן, הדרך הטובה ביותר היא לנסות לשכנע אותם להסכים למרות הכל (יש צורך בהשגת רוב מסכימים של 75%) או לגרום גם להם להצטרף. במקרה של הממ"ד – ליצור טור גבוה של ממ"דים זה על גבי זה. כך כולם יוכלו ליהנות מהגנה טובה יותר, מהוספת שטח לדירה של כולם, מעליית ערך כלל הדירות ומהעובדה כי לא נגזל מאף אחד שטח שהוא לא הרוויח ממנו.

היתרים ובטחון הנדסי

קושי נוסף הקשור בכל נושא תוספות בנייה בבית משותף נעוץ בחלק הבירוקרטי והרגולטורי. כמו כל תוספת בניה אנו נזדקק להיתר בניה מהועדה לתכנון ובניה ברשות המקומית. זה יכול להיות הליך מאוד מתיש ומסורבל. יש צורך להגיש תוכניות וטפסים ואישורים, לשלם אגרות ועוד. הפתרון הטוב ביותר במקרה זה הוא לחבור לחברה המתמחה בבניית תוספות, שמלבד ביצוע העבודה גם תיתן לכם מענה בכל הקשור להשגת האישורים.

נקודה נוספת חשובה קשורה לתחום ההנדסי ובייתר פירוט לשלד הבניין. רבים מהבניינים בהם אנו מעוניינים לבצע וספת בנייה בבניין משותף הם יחסים ישנים. וגם חלשים ואולי מתפוררים. לא בטוח שכל תוספת בניה שנטיל עליהם תיטיב עימם וגרוע מכך לא תוביל לקריסתם. למשל הוספת מרפסת תלויה, גם עם משקלה אינו גבוה מחייבת בדיקה של קונסטרוקטור שיבדוק האם הקיר עליו היא תעגון מסוגל להחזיק אותה או שצריך לבצע מספר חיזוקים מראש. אותו הדין ובייתר שאת בהוספת הממ"ד שלנו – שהוא בעל משקל עצום במיוחד. יהיה חבל להתחיל לתכנן תוכניות, לעסוק בשידול השכנים, להתחיל להילחם בבירוקרטיה ולהוציא כסף אם אין בכלל אפשרות הנדסית לבצע את התוספת או שאין לכם בכלל זכויות בניה שיאפשרו זאת. לכן הקפידו לברר מראש את מצבכם ולקבל תמונה בהירה ומלאה ככל הניתן.

להתגבר על כל המכשולים

תיארנו מכשולים ואתגרים רבים אבל זה לא אומר שביצוע תוספת בנייה בבניין משותף לא אפשרית. זה רק אומר שצריך לעשות זאת בשום שכל והדרך הטובה ביותר היא להתקשר עם חברה מומחית ומקצועית בתחום תוספת בנייה בבניין משותף. חברה כזו תוכל לתת לכם פתרונות ב-360 מעלות. היא תבדוק עבורכם את ההתכנות ואת אפשרויות הבניה מם הפן ההנדסי ומן הפן של זכויות הבניה. היא תסייע לכם בהתנהלות מול השכנים ותגייס את כל ניסיונה כדי להסביר להם ע כדאיות העניין. לצד מתן הצעות מחיר היא תיתן לכם מפה מלאה של העלויות הצפויות (וגם הרווח), תפקח ותפעיל שירותים של קונסטורקטור מומחה, תתנהל עבורכם מול הועדות והרשויות, תשרטט את התוכניות האדריכליות ואת כל הקשור (סניטריה, חשמל וכד') וכמובן תספק לכם ביצוע קבלני מן המעלה הראשונה ובסטנדרטים הגבוהים ביותר.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!