בדיקת מבנה מסוכן

תוכן עניינים

מבנה מסוכן הוא מבנה שנמצא בסכנת קריסה והוא לא יציב כבעבר. יש סימנים שונים שמעידים על כך שמדובר במבנה מסוכן כמו חלקי טיח ובטון מתפוררים, סדקים, ברזלים חשופים וחלודים ועוד. במצב כזה חשוב לבצע בדיקת מבנה מסוכן בשביל להיות בטוחים שהבניין לא מסכן את הדיירים. 

 

איך יודעים אם המבנה מסוכן?

מבנה מסוכן הוא מבנה שכולל ליקויים ופגעים שונים. במידה שאתם חוששים שהמבנה שלכם מסוכן וטרם הזמנת בדיקת מבנה מסוכן יש מספר סימנים שעלולים להעיד על כך- 

  • סדקים- ישנם מקרים שמתחילים להופיע סדקים בבטון של הבניין כמו לדוגמא בעמודי הבניין או בקורות. 
  • עמודי בניין מתפוררים- יש מקרים בהם ניתן לראות שעמודי הבניין מתפוררים ומתבלים. 
  • ברזלים חשופים- יש מקרים בהם ברזלים שאמורים להיות בתוך עמודי הבניין או בקורות שלו נחשפים. כך ניתן להסיק שהבטון התפורר והבניין לא יציב כבעבר. 
  • ברזלים חלודים- מלבד לברזלים חשופים גם ברזלים חלודים מעידים על מבנה מסוכן. כאשר הברזל מתחיל להחליד החלודה יכולה להתפשט עד לחלקים הפנימיים ולהוביל להתפוררות של הבטון. 
  • שקעים- סימן נוסף הוא שקעים שמתחילים להופיע בעמודים, בקורות הבטון, במרפסות של הבניין או אפילו בתוך הדירות עצמן. 
  • תקלה בביוב- ישנם מקרים בהם הליקויים השונים נגמרים בעקבות תקלה בביוב ונזקי מים. לכן, במצב כזה חשוב לבדוק את יסודות הבניין. 
  • רעשים מוזרים בלילה- במידה שאתם שומעים רעשים של קריעה והתפרקות זה עלול להעיד על התפרקות המבנה. למעשה בלילה האדמה מתכוונת וכאשר הבניין חלש ההתכווצות עלולה להשפיע על היסודות ולגרום לתזוזה שלו. התזוזה תבוא לידי ביטוי גם ברעשים. 

בדיקת מבנה מסוכן

מי יוזם את הבדיקה?

בדיקת מבנה מסוכן יכולה להיות יזומה גם על ידי דיירי הבניין וגם על ידי הרשות המקומית. במידה שהדיירים מבחינים בסימנים שמעידים על כך שהמבנה מסוכן ושהוא לא יציב כבעבר הם יכולים להזמין מהנדס בניין קונסטרוקטור לביצוע הבדיקה. במקרים מסוימים, הרשות המקומית אליה הבניין שייך רוצה לוודא שהבניין לא מסוכן ולכן תשלח מהנדס מטעמה לבדיקת מבנה מסוכן. במצב כזה אם המבנה יוגדר כמסוכן הדיירים יקבלו צו מבנה מסוכן ויהיו מחויבים לטפל בליקויים הקיימים. 

 

מי מבצע בדיקת מבנה מסוכן?

במידה שהבחנתם בסימן אחד או יותר מהסימנים שציינו, חשוב להזמין בדיקת מבנה מסוכן. בניגוד לבדיקת בית שמתבצעת בעיקר לצורך זיהוי ליקויי בניה לפני רכישת בית, בדיקת מבנה מסוכן היא עבודה של קונסטרוקטור בלבד. קונסטרוקטור הוא מהנדס בניין המתמחה בקונסטרוקציה ובכל מה שקשור להפיכת הבנייה ליציבה ועמידה. קונסטרוקטור צריך לאשר את תוכניות הבנייה השונות עבור שיפוצים וכדומה. בנוסף, מבחינה הנדסית קונסטרוקטור הוא זה שמתכנן את מיקומם של העמודים וקורות התמיכה. כדי לבצע בדיקת מבנה מסוכן, קונסטרוקטור חייב להחזיק רישיון בתוקף, ואפשר לבקש ממנו להציג את הרישיון לפני התחלת העבודה. חשוב לזכור שזה עניין של בטיחות ולא מומלץ לקחת סיכונים בנושא זה.

 

תהליך בדיקת מבנה מסוכן

תהליך בדיקת מבנה מסוכן הוא תהליך שמחולק לשלבים ומתבצע במשך כשעתיים. בשלב הראשון, הקונסטרוקטור יבצע בדיקה חזותית של הבניין, כולל חדרי מדרגות ודירות במבנה. אם הזמנתם את הקונסטרוקטור כי זיהיתם תקלה בדירה שלכם, כדאי להציג לו את הבעיה במהלך הבדיקה. בסיום שלב הבדיקה, המהנדס יוצר דו"ח מפורט עם המלצות לתיקון כל התקלות, כולל תוכנית עבודה לקבלן. אם הקונסטרוקטור יזהה ליקויים בטיחותיים שעלולים להפוך את הבניין למסוכן, ייתכן שיבקש לבצע בדיקת אל הרס. בדיקת אל הרס היא בדיקת מעבדה המבצעת מיפוי של שלד הבניין ומזהה תקלות בטיחותיות עמוקות יותר. לאורך הבדיקה אין חשש לפגיעה בבניין עצמו, ולכן היא נקראת בדיקת אל הרס. לאחר שהקונסטרוקטור יקבל את הדו"ח, הוא יבנה תוכנית עבודה עם הקבלן.

לא בכל מצב בדיקת מבנה מסוכן תכלול גם בדיקת אל הרס. יש מקרים בהם הקונסטרוקטור יראה תקלות שמעידות על המבנה כמסוכן ולא יהיה צורך בבדיקה נוספת. אך במצב בו הקונסטרוקטור יזהה תקלה נקודתית כמו לדוגמא חדירת רטיבות לתקרה, הוא ימליץ על הזמנת בדיקת אל הרס בשביל לוודא שזו אכן תקלה נקודתית ושהיא לא מעידה על תקלות עמוקות יותר. 

 

האם ניתן למנוע את הליקויים במבנה?

על מנת למנוע התפתחות של ליקויים במבנה ולמנוע מהמבנה להפוך למסוכן עליכם לשמור על תחזוקה קבועה. קודם כל יש לשמור על ערנות. לפני שהבטון מתפורר והחלודה מתפשטת על גבי הברזל ניתן לראות סימנים מקדימים. לכן, אם אתם מזהים מעט חלודה ותפעלו על מנת לתקן אותה תוכלו למנוע את התפוררות הבטון ואת התפשטות החלודה. תיקון מקדים של הליקויים יכול למנוע מהם להפוך את המבנה למסוכן. 

בנוסף, חשוב לדאוג לתחזוקה שוטפת של הבניין. חשוב לבצע בדיקות תקופתיות כמו לבדוק את איטום הגג, לבדוק שאין נזילות בצנרת וכדומה. במידה שמזהים תקלה מסוימת ניתן לטפל בה לפני שהיא משפיעה על יסודות הבניין ועל היציבות שלו. בנוסף, חשוב מאוד לשפץ רק עם קונסטרוקטור. כל דירה בבניין היא בעלת השפעה על הדירות האחרות ולכן במידה שתזיזו קירות בתוך הדירה אתם עלולים להשפיע על הדירות שמעליכם. לכן ההמלצה היא לקבל אישור קונסטרוקטור לפני שבירת או הזזת קירות, גם אם הם פנימיים. 

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!