בניית ממד על עמודים

תוכן עניינים

אם זה כחלק מתוכניות ההתחדשות העירונית – תמ"א 38 ואם זה חלק מהרצון לחדש את הבית או בכלל ההכרה בחשיבות של הטחון האישי שלנו, בניית ממד על עמודים בבניינים משותפים היא הדבר החם והנכון ביותר בתחום. בבתים חדשים, בניית ממ"ד היא כבר חלק אינטגרלי מהתוכניות של הבניין. כיום אף אחד כבר אינו לוקח סיכון. אבל בבתים ישנים זה לא המצב. בחלקם יש אומנם מקלט אבל המקלט לא נותן באמת מענה. לא נצפה מזוג קשישים לרוץ בתוך דקה וחצי מרגע השמע התראת 'צבע אדום' בלילה מהמיטה למקלט במרתף הבניין. גם זוג צעיר לא היה עומד בכך. יש צורך דחוף בהוספת ממ"ד לכל דירה.

בעוד בבית פרטי, הוספת או ממ"ד היא יחסית קלה, בבניין משותף, ביחוד בית ישן או בית עם גישה או צורת מבנה בעייתית זה כבר אתגר. בהוספת ממ"ד לבית פרטי, יוצקים את קירות הבטון העבים, כאשר הם מעוגנים היטב ומחופרים בקרקע הצמודה. זה מקנה יציבות רבה וגם עצם העובדה שישנו שטח צמוד שאפשר לבנות עליו – מקילה על הבעיה. יתרה מכך, כחלק מהרצון לעודד בניית ממ"דים, המדינה מאפשרת בניה על שטח שמגיע כמעט עד קן 0 של המגרש.

בניית ממד על עמודים

בבית משותף זה הרבה יותר מורכב ונזדקק לתהליך של בניית ממד על עמודים. קודם כל מדובר פה על אתגר טכני והנדסי מורכב מאוד. הממ"ד על הבטון המזויין שלו, שוקל משקל עצום. אם נתלה אותו על קירות, בבניינים ישנים יחסית, כלל לא בטוח שהקיר יוכל לשאת את משקל הממ"ד בלי לקרוס. לכן קיים הפתרון של בניית ממד על עמודים המייצבים ותומכים בו. את ההחלטה איך וכיצד לבנות את הממ"ד, צריך לקבל הקונסטרוקטור האמון על בדיקת מצב השלד של הבית.

פתרון בניית ממד על עמודים

אם נרצה להוסיף ממ"ד לדירה שלנו בשביל לשפר את הביטחון האישי שלנו ושל משפחתנו, נוכל לבצע הוספה חיצונית או הוספה פנימית של ממ"ד. בניית ממ"ד פנימי היא בנייה בתוך חדר שכבר קיים, כאשר באמצעות עיבוי של הקירות בבטון וחומרים מתקדמים נוספים, הופכים את אחד החדרים לממ"ד תקני (הוא אינו חזק ועמיד כמו ממ"ד הנבנה מההתחלה כחלק נפרד, אך הוא עומד בתקנים של פיקוד העורף). החיסרון העיקרי של שיטה זו הוא בכך שהיא גוזלת מהדירה חדר רגיל לטובת ממ"ד. לעומת זאת, בניית ממד על עמודים גורמת להגדלת שטח הדירה והוספת חדר וכפי שנבין בהמשך, למהלך כזה יש משמעות מעבר לנושא הביטחוני, גם במישור הכלכלי.

בניית ממ"ד על עמודים יוצרת כאמור, חדר נוסף, בגודל הקבוע בתקן, כאשר הוא נישא על עמודים, כדי להגיע לגובה הקומה בה אנו גרים. העמודים העבים נעוצים בקרקע והממ"ד נסמך עליהם. במקרים בהם כלל הדיירים מוסיפים ממ"ד, הרי שנוצר מעין מגדל של ממ"דים אחד על גבי השני. בניית ממד על עמודים בצורה נכונה, נותנת לא רק ביטחון מפני האיום הרקטי אלא גם מפני רעידות האדמה שיכולות להיות קטלניות ולהביא לקריסתם המוחלטת של בניינים ישנים. בניית ממ"ד על עמודים, מייצרת בניה חדשה וחזקה מאוד, שחלק נכבד מהבית יכול להישען ולהיסמך עליה. כמו הוספת עמוד שדרה חדש לשלד הגוף.

הקשיים בדרך לביצוע בניית ממד על עמודים

אז אומנם בנית ממד על עמודים סבוכה מבחינה הנדסית וטכנית אל יש קשיים נוספים בהם נתקל. ראשית, כמו בכל תחום הבינוי, יש לא מעט תהליכים בירוקרטיים ותכנוניים שיש לבצע ולעבור כדי שנוכל לקבל את היתר הבניה. אומנם המדינה, המעוניינת לעודד בניה של ממ"דים על ידי האזרחים, הורידה בשנים האחרונות את עומס הבירוקרטיה אבל היא עדיין קיימת וכן עדיין נדרש לקבל אישור לתוכניות הבינוי.

אתגר נוסף נעוץ בבניין המשותף עצמו ובשכנים. ראשית,  על מנת להתחיל בתהליך של בנית ממד על עמודים בבית משותף, נדרש לקבל, על פי חוק, את הסכמתם של לפחות 60 אחוז מהשכנים. וזו משימה הרבה יותר קשה משנדמה לכם. בטח אם אתם לבדכם מוסיפים את הממ"ד. בניית ממ"ד על עמודים אומרת, שתצטרכו לגזול חלק מהשטח הציבורי של הבניין עבור העמודים. הרי הממ"ד עצמו צמוד לדירה שלכם אבל העמודים יורדים למטה בצורה אנכית ומגיעים לקרקע הציבורית. לעיתים זה יפריע לגינת הנוי, לעיתים יתפוס מקום של חניה. כמובן שתזדקקו למסע שידולים בקרב השכנים. דרך טובה להתגבר על כך היא באמצעות שכנוע שלהם להצטרף לתהליך. ככה, כל אי הנוחות והמיקומים יהיו גם חלקם, המחיר היחסי של בניית ממ"ד על עמודים יהיה נוח יותר ובאופן כללי, ערך הדירות של כל השכנים יעלה וזה הדבר הטוב ביותר לכולם.

היתרון הכלכלי של בנית ממד על עמודים

הכי טוב לשכנע א השכנים על ידי טיעון כלכלי מנצח. כאשר מבצעים בניית ממ"ד על עמודים, מוסיפים לדירה עוד חדר נוסף שהוא שטח נוסף, מעבר לגבולות הדירה המקוריים ולעיתים אף מעבר לזכויות הבניה המותרות בנכס. מעבר לעובדה שכעת הדירה גדולה יותר ונוכל לחיות בה בצורה מרווחת יותר, הרי שיש לכך גם משמעות כלכלית. מומחים מעריכים כי בנית ממד על עמודים, מעלה את ערך הדירה בכ-20%. חשבו על מחירה של הדירה שלכם ותראו כי מדובר במאות אלפי שקלים שמתווספים לשוויה של הדירה שלכם.

בניית ממד על עמודים בצורה מקצועית

גם בניה של ממ"ד רגיל היא אתגר. בנית ממ"ד על עמודים היא אתגר בינוי הנדסי גדול יותר. לכן יש חשיבות עצומה לביצוע בפועל של בניית ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי רק על ידי חברה גדולה ומקצועית בתחום בניית הממ"דים. רק כך, תוכלו להיות בטוחים כי הבניה בסטנדרט גבוה, בצורה תקינה ונכונה והיא תקנה לכם רוגע ושקט נפשי לכל אורך התהליך.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!