בניית מרפסות תלויות

תוכן עניינים

ידוע כי הוספת מרפסות בטון מצריכה היתרי בנייה ואישורים ע"י העירייה, האדריכל ועוד בירוקרטיות שונות. אבל, האם מרפסות תלויות מצריכות היתרי בנייה גם הן? מהי בכלל  מרפסת תלויה וממה היא בנויה? האם בניית מרפסות תלויות מצריכה שילוב של חומרים כמו בטון? הנה כל המידע – קראו כאן. 

לא פעם, אנשים מוותרים מלכתחילה על הרעיון של הוספת מרפסת, לרוב בגלל הבירוקרטיות והאישורים הנדרשים כדי להוציא פרויקט כזה לפועל. בכל הנוגע להוספה של מרפסות תלויות, התמונה היא אחרת לגמרי וככה גם התהליך. באופן כללי, מרפסות אלו הרבה יותר קלות ופשוטות והוספה, כמו גם מצריכות פחות אישורים והיתרי בנייה כדי להוסיפן. בתוך כך, הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על בניית מרפסת תלויה:

  1. היתרי בנייה: בחלק מהמקרים, בניית מרפסות תלויות לא תצריך קבלת היתרי בנייה.
  2. זמן עבודה: זמן בניית המרפסות התלויות הוא קצר משמעותי מאשר זמן בניית מרפסות בטון, ולפעמים ניתן לסיים בניין שלם בכמה חודשי עבודה בודדים. 
  3. עלויות: הוספת מרפסת תלויה היא הרבה יותר זולה מאשר בניית מרפסת בטון.
  4. השפעה מבנית: בעוד שמרפסות בטון עשויות להכביד על הבניין וחלילה להוביל לקריסה של חלקים ממנו, מרפסות תלויות עשויות מחומרים כמו ברזל, פלדה ועץ, שנחשבים קלי משקל ולא מכבידים מבנית על הבניין. 
  5. תחזוקה: מרפסת תלויה מצריכה תחזוקה מינימלית, לרוב רק תחזוקה מונעת נגד קורוזיה וחלודה המתפתחות על פלדות ומתכות שונות. עם זאת, רוב חלקי המרפסת בד"כ עשויים פלדת אל חלד (למעט אולי חלק מהחיבורים). 

בניית מרפסות תלויות

מה חוק המרפסות אומר על מרפסת תלויה? 

באופן כללי, אמנם רוב הדירות בישראל זכאיות להרחבת מרפסת באופן אוטומטי עד 12 מ"ר, אך יש להבדיל בין מרפסות בטון לבין מרפסות תלויות. בעוד כי מרפסות בטון בד"כ יצריכו היתרי בנייה, מרפסות תלויות בנויות בצורה שאינה מכבידה על הבניין כמו בטון. בפועל, מרפסת תלויה בנויה בעיקר מחומרי גלם כמו פלדה, סגסוגות של מתכות ועץ. 

ע"פ תיקון 101 שהוכנס לחוק בשנת 2014, ישנם מקרים בהם אין צורך בהגשה של בקשת היתר בנייה מהוועדה לתכנון ובנייה. ע"פ חוק מרפסות שנחקק ב-2014, ישנם כמה מצבים אשר לא יצריכו את הגשת הבקשה לקבלת ההיתר, כמו הבאים:

  • כאשר מעוניינים בתוספות בנייה שאינן פוגעות באופן משמעותי בחזית הבניין. 
  • במקרים בהם תוספת הבנייה אינה פוגעת בחוסן המבני של המבנה. 
  • במקרה בו בטיחות המבנה אינה מושפעת מתוספת הבנייה. 
  • כאשר תוספת הבנייה הינה פשוטה מבחינה הנדסית. 
  • במקרים בהם תוספת הבנייה אינה כרוכה בעבודה אשר יוצרת הפרעה, סיכון או מטרד סביבתי משמעותי.

יש לציין, תיקון 101 אינו מתייחס ספציפית לתוספת בנייה של מרפסות, אבל הוא כן מדבר על הרחבת מרפסות, סגירת מרפסות, התקנת גגונים, מרקיזות, סככים, מרפסות תלויות ועוד. 

מרפסות תלויות – האם באמת יותר זולות מבטון? 

באופן כללי, רוב הקבלנים בדרך כלל יעדיפו לבנות מרפסות בטון וכן לחזק את המבנה במקביל לכך. זאת, מכיוון שמרפסות הבטון הם השיטה המסורתית והמהימנה ביותר לתוספות בנייה מהסוג הזה. כמו כן, מרפסות בטון אינן מצריכות שום תחזוקה, בעוד כי מרפסת תלויה תצריך טיפול בקורוזיה במהלך השנים (על גבי הפלדה או המתכות), חיזוק של החיבורים מעת לעת, צביעה מחדש בכל כמה שנים ועוד. 

בדרך כלל, כאשר בונים מרפסות בטון מחזקים גם את הבניין. עושים זאת על ידי חיזוק ועיבוי של עמודי הבטון וכן חיזוק חלקים מבניים אחרים במידת הצורך. כאשר בניית מרפסות תלויות היא על הפרק, רוב האנשים לא לוקחים בחשבון שגם מרפסות מהסוגים האלו מצריכות אי-אלו חיזוקים שונים של המבנה. בפועל, לעיתים התקנת מרפסת תלויה תהיה יותר יקרה מאשר בניית מרפסת בטון במבנה המגורים.  

במה כרוכה בניית מרפסות תלויות וכמה זמן לוקחת? 

בראש ובראשונה, בניית מרפסות תלויות מצריכה את הסכמת הדיירים המתגוררים במבנה, כאשר החוק דורש גיוס של לפחות 75% מכלל הדיירים במבנה. שנית, מבחינה לוגית, כל מרפסת מצריכה יציאה אליה מתוך הבית, נכון? אם כך, קחו בחשבון כי בניית מרפסות תלויות מצריכה גם שבירה של קיר בטון על מנת לייצר פתח כניסה ויציאה מהמרפסת. 

ברוב המקרים, הוספת מרפסות בטון יכולה לקחת גם 8 חודשים ומעלה. אם מדברים על מרפסות תלויות, הן ניתנות להוספה בתוך כמה חודשי עבודה ספורים (כ-3 – 4 חודשים כולל שבירת קירות הבטון והכנת פתח המרפסת). בדרך כלל, המרפסות התלויות מגיעות מוכנות מראש מהמפעל. לכן, התהליך של ההתקנה שלהן הוא הרבה יותר פשוט וזריז מאשר התהליך הכרוך בהוספת מרפסות בטון. 

כמה עולות מרפסות תלויות? – יסודות 77 

מחיר בניית מרפסות תלויות מפלדה משתנה בין בניין לבניין ולכן, מומלץ וכדאי להשוות הצעות מחיר מקבלנים שונים כדי למצוא את הקבלן הנכון במחיר הנכון עבורכם. בתוך כך, חשוב לדעת כי מחיר ההוספה של המרפסות נקבע בהתאם לכמה גורמים שונים, כמו למשל: 

  • הגודל של המרפסת התלויה. 
  • מספר מעקות הדרושים עבורה. 
  • סוגי החיזוקים המבניים הנדרשים עבור ההוספה.

באופן כללי, בהחלט אפשר לציין טווח מחירים של כ-75,000 – 100,000 ₪ עבור הוספת מרפסת תלויה מסוגים ובגדלים שונים. ברוב המקרים, טווח המחירים הנ"ל יגלם בתוכו גם את המחיר של שבירת קיר הבטון וכן את יצירת הפתח של המרפסת. 

בין אם אתם חולמים על מרפסת, או שמא כבר התחלתם להתעניין במחירים ובסוג המורכבות הכרוכה בעבודה, חברת יסודות 77 מזמינה אתכם לקבל ייעוץ ללא התחייבות. 

צרו קשר עם צוות החברה, הבינו במה העבודה כרוכה והמשיכו הלאה עם החלום שלכם לצאת למרפסת בבוקר עם נס קפה. 

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!