הוספת מרפסת לדירה

תוכן עניינים

בימינו, רוב הבניינים החדשים מכילים מרפסות שמש בתוכנית הבנייה. אך, ישנם בניינים ישנים רבים בישראל שאינם כוללים מרפסות. לכן, רבים מהדיירים של בניינים אלו מחליטים לשדרג את איכות החיים שלהם על ידי הוספת מרפסת לדירה. מדובר בתהליך שכולל שלבים שונים. במאמר הבא נרחיב פרטים נוספים על התהליך הזה.

הוספת מרפסת לדירה

היתרונות בהוספת מרפסת לדירה

הוספת מרפסת לדירה מהווה אפשרות מעולה לשדרג את הדירה שלכם. קודם כל בניית מרפסות לדירה מאפשרת לכם להעלות את ערכה של הדירה בין 10 ל-20 אחוזים! כלומר, אם הדירה שלכם שווה 2 מיליון שקלים, כאשר תוסיפו מרפסת תוכלו להעלות את השווי שלה ב-200,000 שקלים.

מלבד האפשרות להעלות את ערך הדירה, המרפסת גם מאפשרת לכם להגדיל את שטח הדירה שלכם. ניתן להשתמש בשטח המרפסת בצורה מגוונת ויצירתית, ליצור אזור ירוק עם צמחייה או להפוך את המרפסת לפינת אירוח מושלמת לאורחים. בנוסף, ניתן להתאים את המרפסת לסגנון חיי היום והעדפותיכם, כך שתוכלו ליצור תחושה של בית שמתאימה לכם במיוחד. 

סוגי מרפסות

הוספת מרפסת לדירה מתאפשרת לביצוע בשתי שיטות שנייה שונות. סוג המרפסת הראשון הוא מרפסת עמודים, שנבנית בשיטת הבנייה המכונה בנייה רטובה. שיטת בנייה זו כוללת יציקת בטון, מלט וקידוח מוטות ברזל. מרפסות עמודים תומכות זו בזו כך שכל מרפסת נותנת תמיכה למרפסת מעליה. בצורה זו ניתן לבנות מרפסות גדולות באופן יציב ובטוח. עם זאת, מדובר בשיטת בנייה איטית ומסורבלת שיכולה לגרום לנזק לסביבה הקרובה לבניין. בשיטה זו בדרך כלל יש צורך בהתקנת פיגומים.

הסוג השני הוא מרפסת תלויה, שנבנית בשיטת הבנייה המכונה בנייה יבשה. שיטת בנייה זו כוללת קורות פלדה שניתן לחבר ולתלות על הקירות החיצוניים של הבניין. זו שיטת בנייה מתקדמת יותר שמאפשרת לקצר את תהליך הבנייה ולא להפריע לחיי היומיום של דיירי הבניין. מדובר בשיטת בנייה יציבה שמאפשרת גמישות רבה יותר בעיצוב ובתכנון של המרפסות. התכנון והביצוע של קורות הפלדה מתבצעים במפעל וכך תהליך הבנייה מתקצר. שיטה זו יקרה יותר משיטת הבנייה הרטובה.

מה הגודל המקסימלי המותר בחוק?

כאשר מתכננים הוספת מרפסת לדירה, יש לקחת בחשבון מספר חוקים חשובים. אחד מהחוקים הללו מתייחס לגודל המותר של המרפסת. בכלליות, בעלי דירות בישראל מורשים לבנות מרפסות בגודל של עד 12 מטרים רבועים. חשוב לציין שהגודל המותר אינו תלוי בשטח המאושר לבניה ונוצל. יש רשויות שמאפשרות לבנות מרפסות גדולות יותר, בגודל של עד 10% משטח הדירה או עד 14 מטרים רבועים (הגדול מביניהם). כדאי לבדוק את התקנים ברשות המקומית בה אתם מתגוררים כדי להתאים את המרפסות לגודל המותר. כדאי גם לזכור כי במידה וקיימים שטחים מאושרים לבניה שלא נוצלו, עיריית המקום עשויה להתיר להרחיב את המרפסת מעבר לגודל המותר על פי החוק.

מה השלבים בתהליך?

תהליך הוספת מרפסת לדירה כולל מספר שלבים שונים- 

  • בחירת חברה

כדי להתחיל בתהליך הוספת מרפסת לדירה, עליכם לבחור חברת בנייה מתאימה. תהליך הוספת המרפסת כולל בירוקרטיות ופרוצדורות מסובכות ולכן בחירת חברה מתאימה תסייע לכם בטיפול בכל השלבים הנדרשים בתהליך, כולל קבלת אישור מהשכנים וקבלת היתר בנייה. חשוב לבחור בחברה שמוכרת על ידי הרשויות, ולכן מומלץ לבדוק את רשימת החברות המומלצות של משרד השיכון. בחרו בחברה שיש לה ניסיון בתחום הוספת מרפסות. בחירת חברת בנייה נכונה תגרום לתהליך להתקדם בצורה חלקה ומהירה יותר. 

  • הסכמת הדיירים

שלב נוסף בהוספת מרפסת לדירה הוא לקבל את הסכמתם של דיירי הבניין. חוק המרפסות מחייב לקבל אישור של לפחות 75% מדיירי הבניין על מנת להוסיף מרפסת. למרות היתרונות הרבים של הוספת מרפסות, ישנם מקרים בהם דיירים מסרבים לתהליך. למשל, דייר שאינו מסוגל כלכלית לשלם על התהליך או דייר שחושש מההשפעות של הבנייה על חייו היום יומיים. על מנת לשכנע את הדיירים להסכים לתהליך, חשוב לקיים ישיבת דיירים ולהגיע מוכנים עם כל פרטי התהליך. מומלץ לפרסם מראש על הישיבה כדי למנוע התנגדות והפתעה לא מתאימה. יש להגיע לישיבה כשאתם יודעים בדיוק על מה לדבר, להרחיב על פרטי התהליך, משך זמן הבניה הצפוי, העלויות והסיכויים לקבלת היתר בנייה. ככל שיהיו פחות סימני שאלה, כך תגדילו את הסיכוי שהדיירים יסכימו. כדאי לזכור כי אם יש דיירים שיסרבו, שאר הדיירים יצטרכו לשאת חלק מעלות הבניה, וזאת תלוי בסוג הבנייה. 

  • היתר בנייה

הוספת מרפסת לדירה כוללת הוצאת היתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. ההיתר הוא רישיון המאפשר לכם לבנות מבנה חדש או לבצע שינויים חיצוניים בבניין הקיים. מדובר בשלב חשוב מאוד וחיוני לפני שמתחילים לבנות את המרפסת. על מנת לקבל את ההיתר, עליכם להגיש לוועדה המקומית את תוכניות הבנייה המפורטות שקיבלתם מחברת הבנייה. היתר הבנייה מיועד לוודא שתהליך הבנייה עומד בתקני הבנייה ובהתאם לתוכנית הבנייה שאושרה. חשוב לקחת בחשבון שמדובר בשלב ארוך שעשוי לקחת מספר חודשים או אפילו שנים. עם זאת, זה שלב חיוני ולא ניתן להוסיף מרפסת ללא קבלת היתר בנייה.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!