הרחבת מרפסות בבניין משותף

תוכן עניינים

ברוב הבניינים של פעם אין מרפסות ואם יש אז מדובר במרפסות קטנות. בעקבות כך אנשים רבים מחליטים לבצע תהליך של הרחבת מרפסות בבניין משותף בו הם יוכלו להגדיל את שטח המרפסת ולשדרג את הדירה שלהם. לפניכם כל מה שצריך לדעת על התהליך.

מהי הרחבת מרפסות בבניין משותף?

כפי שציינו, אנשים רבים בשנים האחרונות מחליטים לבצע תהליך של בנייה הרחבת מרפסות בבניין משותף. למעשה מדובר בתהליך בו מגדילים את שטח המרפסת הקיים בדרכים שונות. כך אתם יכולים להגדיל את שטח הבית עצמו מבלי להוסיף שטח עיקרי לדירה. כלומר, עד גודל מרפסת מסוים (ברוב המקרים מדובר ב-12 מטר רבוע) אין צורך בזכויות בניה לא מנוצלות בשביל להרחיב את המרפסת. בנוסף, על ידי הרחבת המרפסת תוכלו לנצל אותה למגוון שימושים שונים. יש אנשים שבוחרים לסגור את המרפסת ולהפוך אותה לחדר שינה נוסף, כאלה שבוחרים להפוך אותה לפינת ישיבה כיפית, למקום לעשות מנגל, להציב בה מחסן ועוד. הרחבת מרפסת בבניין משותף מאפשרת לכם להעלות את ערכן של הדירות בבניין ולשפר את איכות החיים בו. יש לקחת בחשבון שעד גודל מרפסת מסוים גם אין צורך בתשלום היטל השבחה ואף בתשלום ארנונה.  

הרחבת מרפסות בבניין משותף

מה הגודל המקסימלי?

כאשר אתם מעוניינים בהרחבת מרפסות בבניין משותף, אחד הדברים שעליכם לקחת בחשבון הוא הגודל המקסימלי להרחבת המרפסת. על פי החוק בישראל, ניתן להרחיב מרפסות עד לגודל של 12 מ"ר. עם זאת, יש דרכים להרחיב את המרפסת יותר. קודם כל יש רשויות מקומיות בהן ניתן להרחיב את המרפסת עד לגודל של 14 מ"ר, לכן תמיד מומלץ לבדוק את הרשות המקומית אליה אתם שייכים. בנוסף, במידה שיש לכם זכויות בניה שלא נוצלו תוכלו להרחיב את המרפסת אף יותר. במקרים חריגים ניתן להרחיב את המרפסת עד לגודל של 20 מ"ר. עם זאת, חשוב להבין שגודל הרחבת המרפסת יהיה תלוי בין היתר גם בבניין, בחוזק שלו ובעומס שהוא יוכל לשאת. 

תשלומים על המרפסת

כאשר משפצים דירה, מוסיפים חלקים, מרחיבים מרפסת וכדומה, ערך הדירה עולה. כאשר ערך הדירה עולה יש לשלם היטל השבחה. אך כפי שציינו קודם, עד גודל מסוים אין צורך לשלם היטל השבחה או ארנונה על המרפסת. איך זה אפשרי? למעשה, היטל ההשבחה לאחר הרחבת מרפסות בבניין משותף תלוי בגודל הדירה לאחר ההרחבה. במידה שלאחר הרחבת המרפסת גודל הדירה לא עולה על 140 מ"ר לא תאלצו לשלם היטל השבחה לעירייה. גם תשלום הארנונה יהיה תלויה בגודל המרפסת. במידה שהמרפסת שלכם לא עולה על 14 מ"ר לא תאלצו לשלם עליה ארנונה. 

שיטות הבנייה הניתנות לביצוע

בהרחבת מרפסות בבניין משותף ישנן שתי שיטות בנייה עיקריות לבחירה, מרפסת עמודים ומרפסת תלויה. שיטת מרפסת עמודים היא שיטת בנייה מסורתית, הדורשת קידוח מוטות ברזל ויציקת בטון ומלט. זו שיטת בנייה מורכבת יותר, המכילה עבודות הכנה שונות לפני הבנייה. בשיטה זו בדרך כלל יהיה צורך בהקמת פיגומים. יש לקחת בחשבון ששיטה זו עשויה להשפיע על השטח הסמוך לאזור הבנייה, כמו הגינה של הבניין לדוגמא.

שיטת מרפסת תלויה היא שיטת בנייה חדשה יותר, המחברת קורות פלדה מגולוונות לקירות הקיימים של הבניין. קורות הפלדה מוכנים מראש במפעל ומגיעים לאתר הבנייה מוכנים לחיבור. זו שיטת בנייה פשוטה, מהירה יותר וכמעט לא מלכלכת. עם זאת יש לקחת בחשבון ששיטה זו מוערכת יקרה יותר משיטת הבנייה המסורתית.

יש להתאים את המרפסת לחזית הבניין

כאשר מבצעים הרחבת מרפסות בבניין משותף, חשוב להתאים את המרפסות לחזית הבניין. זאת מכיוון שחוק עזר עירוני כולל גם שמירה על חזיתות הבניינים מבחינת החיפוי והצבעים. לכן, כדאי לוודא שהחיפוי החיצוני של המרפסת מתאים לחזית הבניין מבחינת הצבעים והצורה. כמו כן, יש לקחת בחשבון את המעקה הנדרש למרפסת ולוודא שהוא מתאים לחזית הבניין. ברוב המקרים יהיה  צורך בהתקנת מעקה חדש בתהליך הרחבת מרפסות.

דגשים חשובים לחתימה על החוזה

כאשר אתם חותמים על חוזה עם קבלן להרחבת מרפסות בבניין משותף, חשוב לוודא שהחוזה ומפרט העבודה כוללים את הנושאים הבאים- 

  • פירוק של הריצוף והאיטום הישנים וביצוע שלהם מחדש
  • אחריות הקבלן על העבודה (כולל את החלק הישן והחדש של המרפסת)
  • החלפה של מעקה הזכוכית אם קיים כזה במרפסת 

חשוב לוודא שהחוזה מכיל את כל התנאים המתאימים לצרכי תהליך הבנייה ושיש בו התאמה מלאה בין המפרט לבין העבודה המתוכננת לביצוע. 

חשוב לדאוג לביטוח מתאים

כשמתחילים פרויקט של הרחבת מרפסות בבניין משותף, חשוב לדאוג גם לביטוח מתאים. בכל תהליך בנייה, חשוב לספק ביטוח המכסה נזקים אפשריים, כולל נזקים לרכוש ונזקים לחיים של בני אדם. במהלך הבנייה עשויים להיפגע עובדי הבניין, דיירי הבניין ואף הולכי רגל שעוברים באזור, לכן חשוב לקחת בחשבון שהביטוח שאתם עושים יכסה את כל הנ"ל. חשוב מאוד לדאוג שהבנייה תתבצע בהתאם לתקני הבטיחות הנדרשים. ההמלצה היא לא להסתמך רק על ביטוח הקבלן ולדאוג בעצמכם לביטוח שיספק את כל הצרכים.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!