כמה עולה להוסיף ממד לבית?

תוכן עניינים

אחת ההחלטות החשובות והטובות ביותר שיהיו לכם בתחום הבניה וההתחדשות של הבית שלכם היא הוספת ממ"ד לדירה שלכם. אם איתרע מזלכם ואתם חיים בדירה בלי ממ"ד הרי שאתם חווים כל העת תסכול מכך שהביטחון האישי שלכם פגום ואתם נמצאים לא מוגנים תחת איומים שונים (מרקטות וטילים ועד רעידת אדמה). גם המדינה עצמה הבינה כי יש אינטרס ראשון במעלה שכלל האזרחים יהיו מוגנים באמצעות ממ"ד ועל כן יוצאת בשלל הטבות שונות על מנת לעודד בניה של ממ"דים בבתים ישנים. חלק מההטבות הן רגולטוריות, חלקן עוסקים בחוקי התכנון והבניה וחלקן כלכליות ונועדו להקל על עלות בניית ממד. 

כמה עולה להוסיף ממד לבית? ובכן, באופן עקרוני עלות בניית ממ"ד תהיה יקרה יותר מתוספת בניה רגילה. בניה רגילה נעשית בעובי מופחת עם בלוקים וכד'. עלות בנית ממד משקפת בניה מאסיבית יותר, עבה יותר עם בטון מיוחד ואביזרים ייעודיים. בסופו של דבר מתקבל חדר שנראה ככל חדר רגיל כמעט אך הוא בטוח ומוגן יותר. 

כמה עולה להוסיף ממד לבית

מחיר ממד מוכן ומחיר ממ"ד חדש

כאשר אנחנו נמצאים בבית בלי ממ"ד יש עבורנו 2 אפשרויות להוספת ממ"ד. הראשונה היא הוספת ממ"ד חדש מאפס. יש לכך יתרון עצום, שכן שטח הדירה שלנו גדל משמעותי (לרוב כ-12 מ"ר) ואתו גדל גם ערך הדירה ואיכות החיים שלנו משתפרת. אופציה אחרת, היא בניית ממ"ד על חשבון חדר בבית. במקרה זה לוקחים חדר קיים, מעבים את הקירות שלו באמצעות בטון ויריעות וחומרים מתקדמים נוספים, שנועדו להפוך אותו למוגן ומקבלים ממ"ד בהתאם לתקן הישראלי, שאומנם פחות עמיד ממ"ד בטון שלם וחדש אך טוב דיו. כמובן שבמקרה זה מחיר ממד מוכן זול משמעותית עלות לבניית ממ"ד מאפס. 

אך יחד עם זאת חשוב לדעת כי בעת בנית ממ"ד על שטח נוסף, יש גם יתרון כלכלי בדמות שטח חדש שמתווסף לדירה (הרבה פעמים מעבר לגבולות בהניה המקוריים וגם מעבר לזכויות הבניה המותרות), שיש לו משמעות כלכלית עצומה. הערכות מדברות על כך שהוספת ממ"ד מעלה את ערך הדירה בכ-20%.

קראו עוד: כמה זמן לוקח לבנות ממד?

כמה עולה להוסיף ממד לבית

אז עם בנית ממ"ד נוכל להוסיף כחוק  12 מ"ר מעבר לזכויות הדירה כך שנקבל חדר רגיל לשימושים שונים, שלא היה מיועד לנו במקור וערך הדירה יקפוץ . אבל לא פחות חשוב הוא שברוב המקרים ועם רוב הרשויות גם לא תצטרכו לשלם היטל השבחה על תוספת זו ומדובר בחיסכון כלכלי נוסף.

עלות בנית ממד אינה כוללת רק את הבניה עצמה. זכרו כי צריך לבצע בדיקות הנדסיות שונות. יש צורך לעיתים לבצע חיזוקים, עגונים, הוספת קורות וכד'. יש צורך בשינוע, הכשרת קרקע, שימוש באביזרים כמו פיגומים ועוד ועוד. למרות הפחתה ניכרת בתחום הרגולטורי ובבירוקרטיה, עדיין נדרש להשיג היתר בניה וגם זאת יש לכלול בסוגיית כמה עולה להוסיף ממד לבית, שכן לעיתים נצטרך להציג תוכניות, מסמכים, בדיקות חיצוניות, לקבל ייעוץ משפטי ועוד.

על פי הערכות עלות לבנית ממ"ד תהיה בין 100,000 ₪ ל-150,000 ₪, לממ"ד ממוצע. כמובן שישנם משתנים רבים שיכולים לשנות את המחיר לכאן ולכאן. אם תרצו לצייד את הממ"ד בציוד מיוחד – המחיר יעלה. לעומת זאת עלות בניית ממד עשויה לרדת באם תרתמו עוד שכנים לפרויקט כך שניתן יהיה לנהל משא ומתן בצורה טובה יותר מול הקבלן ולהשיג מחיר טוב יותר וכן להתחלק במשותף בהוצאות מסוימות.

עדיף מקצוענות על מחיר

עלות ממד היא בהחלט חלק חשוב בקבלת ההחלטה על המהלך אך היא אינה חזות הכל ובאופן כללי כל נושא עלות בנית ממד חייב להיות מכוון לנקודת האיכות ולא לנקודת המחיר. נתחיל בנקודה ההגיונית: כאשר אתם עושים משהו שקשור לביטחון של המשפחה שלכם – אתם לא חוסכים. זה לא אומר שאתם מבזבזים ללא צורך אבל בהחלט לא תלכו על הכי זול, כשברור לכם שבמקרה זה זול = איכות ירודה.

בניה נכונה של ממ"ד מורכבת מאוד והדבר משתקף בכל הקשור אל עלות בניית ממד מחדש או מחיר ממד מוכן. התהליך דורש גם בניה וביצוע איכותיים ומקצועיים וגם תכנון מוקפד עוד טרם התחלת הבניה. ראוי שתעשו את התהליך כולו עם אנשי מקצוע מנוסים בבניית ממ"ד ולא עם קבלנים שלא ימצאו את ידיהם ורגליהם סביב התהליך ויבצעו לבסוף דברים בצורה לא מקצועית.

גם השירות חשוב

העובדה כי עלות לבניית ממ"ד צריכה להיות שיקול משני, אינה אומרת מנגד, שאתם צריכים להיכנע להצעות מחיר חזיריות. אנחנו למשל מנסים לאזן בין איכות בלתי מתפשרת, מקצועיות ושימוש בטכניקות ובכלים החדשניים ביותר לבין הצגת מחיר הוגן ללקוח, כדי שיממש את חלומו לבניית ממ"ד. הדבר אכן אפשרי וניתן ליהנות משני העולמות. חשוב אגב, שתבדקו ותדבקו רק בקבלן שמאושר לבצע עבודות מסוג זה ויש לו הרישיונות לכך.

דברו עם חברים או מכרים שכבר עשו את התהליך הזה ושאלו אותם על עלות ממד שהם שילמו וכן על החוויה שלהם מהתהליך. נקודה חשובה בחוויה זו היא נושא השירותיות והעמידה בלוח הזמנים. בניית ממ"ד משמעותה ככל בניה מאסיבית אחרת. המון לכלכוך, רעש, הגבלת הגישה למבנה (לעיתים בעת פריצת הקיר בין הדירה לחלק החדש תצטרכו לעזוב לזמן מה את הדירה) והפרעה כללית לסביבה. החוכמה היא לקצר את זמן אי הנוחות הזה. מכיוון שלא נתפשר על האיכות לפחות נשיג קבלן מקצועי העומד במילתו ובלוחות הזמנים שנקבעו ושהשירות שלו הוא למענכם ולא למענו.

ככה תדעו שקיבלתם שירות טוב, עבודה מקצועית ואיכותית ברמה גבוהה, עלות לבניית ממ"ד נוחה והוגנת ובטחון מלא כי קיבלתם חדר בטוח ומוגן היטב.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!