הוספת ממד לבניין

תוכן עניינים

יש הרואים בתהליך הוספת ממד לבניין חלום שהם היו רוצים להגשים ויש כאלו הרואים בו צורך והכרח. אגב, יש הרואים גם בתהליך של הוספת ממד לבניין קיים יכול להיות סיוט, בעיקר בגלל הבירוקרטיה. האמת היא שכולם צודקים. הוספת ממד לבניין יכולה להיות חלום משום שרמת החיים שלכם תשתדרג ללא היכר, ביטחונכם האישי יגדל וגם ערך הדירה יעלה. הוא יכול להיות גם סיוט משום שמדובר בתהליך שיכול להיות מורכב, מסובך ומתיש מבחינת אישורים והתמודדות מול בירוקרטיה. החדשות הטובות הן שיש כיום חברות בניה מקצועיות המסייעות לך בתהליך, כך שהסיוט שלכם יכול להפוך לחלום מתוק במהרה. וישנו ההכרח. ההרגשה שאנחנו חייבים ממ"ד. זו הרגשה מוצדקת ביותר נוכח המענה הפרקטי שהממ"ד מקנה. במאמר הנוכחי ננסה לנגוע בכל נקודות המבט שציינו.

הוספת ממד לבניין

לאורך השנים נבנו בישראל קרוב למיליון מבנים ודירות שאין להם ממ"ד כחלק אינטגרלי מהם.  החל משנת 1992 חל מהפך וכל בניה חדשה מחויבת בבניית ממ"ד, הן בבית פרטי או והן בבית משותף או מבנה ציבורי.  יתרה מכך, המדינה באמצעות חוקים ורפורמות מעודדת הוספת ממד לבניין או למבנים אחרים, משום שהיא מבינה כי רמת האיומים והסיכונים עולה ובעוד לא תמיד נוכל למנוע סיכונים אלו – נוכל בהחלט להתגונן טוב יותר באמצעות ממ"ד.

סיבות טובות לביצוע הוספת ממד לבניין משותף

ישנם 2 סיבות עיקריות מדוע חשוב והכרחי להוסיף ממ"ד במידה ויש אפשרות. נתחיל בסיבות הביטחוניות. מדינת ישראל, כידוע, מוקפת אויבים. אם פעם נלחמו בנו ברובים וטנקים, התקופה הזו כבר חלפה. כיום האיום הוא יריר מרחוק באמצעות טילים. כולנו מכירים את תחושות הלחץ בהישמע התראת צבע אדום. אם יש לנו ממ"ד בסמוך אינו, אנחנו רגועים יחסית. אנחנו נכנסים בשלווה לממ"ד ושם מוגנים. אך מה עושים בכל הבתים שאין בהם ממ"ד ולמעשה תושביהם אינם מוגנים כיאות? שלמות החיים שלנו ושל יקירנו היא אולי הסיבה הטובה ביותר להתחיל באופן מידי תהליך של הוספת ממד לבניין משותף או שיש גם אנשים שחושבים לבצע הפיכת חדר קיים לממד וקח לא ליצור תוספת חדר לבניין קיים

וישנה עוד סיבה שעבור רובנו היא נראית רחוקה ופחות מציאותית אך למעשה היא ממש אורבת מעבר לפינה. אנחנו מדברים על רעידות אדמה חזקות. מדינת ישראל מועמדת לחוות רעידות כאלו. בשנים האחרונות, מי שספג מכות כאלו הם השכנים שלנו במרחב אך גם ישראל עצמה חוותה המאה שעברה כמה רעידות אדמה קטלניות ומומחים מזהירים כי כאלו צפויים לנו גם בקרוב. העניין עם רעידות אדמה הן שהם משפיעות בעיקר על בתים ישנים, חלשים ומתבלים, שיציבותם לוקה והם עלולים לקרוס על דייריהם. בדיוק הבתים הללו שאין בהם ממ"ד. הוספת ממד לבניין שכזה, מוסיפה לו בעצם מוט קשיח עשוי בטון מזויין ומחוזק. כל המבנה הישן כמו נשען על שדרת הממ"דים החזקה שמעגנת ומקבעת אותו.

שיטות הוספת ממד לבניין

יש כיום 2 שיטות עיקריות להוסיף ממ"ד לדירה קיימת בבניין. האחד הוא לבנות ממ"ד חיצוני, החורג מעבר לקירות הבניין (המדינה מקילה בנושא ומאפשרת הוספת ממד לבניין קיים של כ-9 מ"ר לדירה).  אם מדובר על ממ"ד אחד שמתווסף לבניין, הרי שהוא יצטרך להיות עומד על עמודים מחוזקים שיגיעו עד הקרקע. אפשרות טובה יותר היא לרתום את שאר הדיירים, שגם להם אין כנראה ממ"דים ולהציע גם להם לבנות. כך ניתן לעשות מגדל של ממ"דים זה על גבי זה. זה מונע את העמודים וזה מאפשר, כפי שציינו, חיזוק טוב יותר לבניין עצמו. ככלל, הצטרפות של כמות גדולה יותר של דיירים תביא בהכרח להוזלה משמעותית בעלות של יחידה אחת, שכן קבלנים מעדיפים פרויקטים גדולים יותר ויהיו נוחים יותר בעקבות כך בסוגיית המחיר.

אפשרות אחרת היא הפיכת חדר קיים בדירה לממ"ד יותר זולה מאשר בניית ממד על עמודים לכן באמצעות עיבוי הקירות עם בטון ויריעות מיוחדות והחלפת אביזרים כמו דלת, מערכות אוורור, חלון וכד', הופכים חדר קיים לממ"ד תיקני ובטוח. היתרון הגדול של שיטה זו שהיא כמובן זולה יותר מאשר בניית ממ"ד חיצוני מהתחלה אבל יש לה גם חיסרון, בכך שבעצם איננו גדילים את שטח הדירה. כיום, באמצעות טכנולוגיות הבניה המתקדמות ועיצוב נכון, הממ"ד נראה ויכול לשמש כחדר רגיל לכל דבר ועניין. הוספת שטח נוסף לדירה, באמצעות ממ"ד מאפשרת לנו מרווח גדול יותר בדירה, שטח נוסף לשימושינו וכאמור הגדלה משמעותית של ערך הדירה. אגב, המדינה, ברצונה לעודד אותנו לבצע הוספת ממד לבניין בעצמנו, מאפשרת לצורך בניית ממ"ד חריגה מזכויות הבניה שלנו. כך שגם בזה אנחנו מרוויחים (ועוד אגב, מרבית הרשויות לא ייקחו על הוספת ממד לבניין משותף את היטל ההשבחה וגם זו הקלה כספית משמעותית).

הוספת ממד לבניין בצורה מקצועית

אסור לזלזל בתהליך של הוספת ממ"ד. בסופו של דבר מבנה זה אמור לשמש להגנה עלינו ונרצה שיבנה על פי התקנים המחמירים ביותר ובסטנדרט הגבוה ביותר. הממ"ד נראה כאמור בדיוק כמו כל חדר אחר בבית אבל הוא חייב לעמוד בתקני פיקוד העורף:  קירות בטון מזוין בעובי של כ-30 ס"מ, שטח של לפחות 9 מ"ר, דלת וחלונות מיוחדים כנגד הדף, מערכות אוורור וסינון, שקעי חשמל ותקשורת ועוד.

הבניה עצמה גם היא צריכה להיעשות בצורה מקצועית. זה מתחיל בעבודה של קונסטרוקטור ומהנדס שבודקים את היתכנות בניית הממ"ד ואת השפעתו על יציבות המבנה ובאם נדרש אלו חיזוקים יש לבצע בבניין הישן, טרם הבניה. זה ממשיך לאדריכל שצריך להכין תוכניות מדויקות לצורך השגת היתר הבנייה וזה ממשיך בחברת הבניה שלחייבת להיות בעלת רישיון לתחום ובעלת ניסיון רב וכלי ביצוע מתאימים. רק כך תוכלו להיות בטוחים כי בניתם את חדר הביטחון הטוב ביותר. לאחר הבניה עצמה, תוכלו לשדרג את הממ"ד כרצונכם ועל פי כל אפשרויות העיצוב הקיימות והפיכתו לחדר מגורים, משרד, חלל עבודה או כל שימוש אחר.

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!