בניית מרפסות בבית משותף

תוכן עניינים

לצד בתים משותפים רבים, הנבנים כעת מחדש, בלי מרפסת, יש עוד מאות אלפי בניינים משותפים בישראל בהם גם כן לא קיימת מרפסת. עבור אלו, אנו מצרפים כאן את המדריך עבור בניית מרפסות בבית משותף. אבל רגע לפני, מדוע למעשה כדאי לנו להוסיף מרפסת? מה רע בדירה בלי מרפסת?

ובכן, אין רע בדירה בלי מרפסת אבל בניית מרפסות בבית משותף, כתוספת, עושה הרבה יותר טוב ובכמה תחומים. ברמה הבסיסית, שטח הדירה גדל. והוא עושה זאת מעבר ל-4 הקירות המקוריות של הדירה. בעצם, נוסף לדירה שטח נוסף בו ניתן לבצע מגוון שימושים, משהיה למנוחה ופנאי ועד אחסון. בנוסף, להוספת השטח משמעות גדולה גם מבחינה כספית, שכן לאחר בניית מרפסות בבית משותף, ערך הדירות נוסק למעלה בחדות. מומחי נדל"ן מעריכים את עליית השווי בכ-15% מערך הדירה. המשמעות היא שהדירה שלכם שווה כעת הרבה יותר ותהיה שווה עוד יותר גם בעת מכירה עתידית וכל זה בהשקעה לא גדולה במיוחד.

בניית מרפסות בבית משותף

האפשרות של תוספת מרפסות בבית משותף

עד לא לפני זמן רב, הניסיון לצאת לתהליך של בניית מרפסות בבית משותף היה משול להתנגשות חוזרת ונשנית בקיר. הכל היה סבוך עם סחבת, בירוקרטיה, אישורים ותוכניות בלתי נגמרות ולרוב – גם סירוב.  התהליך כול היה גורם לכאב ראש גדול ולבזבוז אנרגיה, זמן וכסף, כך שרבים היו מוותרים עליו מראש. 

אלא שאז נחקק "חוק המרפסות" והוא הפך את תהליך בניית מרפסות בבית משותף לפשוט יותר ובלי כל הסרבול, כמעט. ברוב המקרים, כבר לא נידרש להשיג היתר בניה מן הועדות שלהרשות המקומית על תוספות המוגדרות כ"תוספות קלות" כמו מרפסות, פרגולות וכד' ולרוב גם נחסוך כסף רב שהיה יוצא בזמנו על תשלומים והיטלים שונים. 

עוד חסם גדול שהיה קים בעבר היה הצורך לשכנע את השכנים ולקבל את הסכמתם להוספה או בניית מרפסות בבית משותף. עוד נרחיב בסוגיה זו בהמשך המאמר אך אחד מהסיבות לסירוב של השכנים הוא חוסר הרצון שלהם לחיות באתר בניה מלוכלך לאורך תקופה ארוכה, בזמן שאתה מוסיף לדירה שלך מרפסת. חסם זה די מתערער נוכח העובדה כי כיום קיימות שיטות בניה מתקדמות המאפשרות בניית מרפסות בבית משותף באמצעות מרפסות פלדה תלויות. לא רק שתהליך הייצור קל וזול יותר, שיטת ההתקנה המתקדמת מאפשרת לבנות את המרפסת הרחק במפעל ורק ההרכבה נעשית בבניין בתוך זמן קצר מאוד וכמעט בלי לכלכוך, רעש והפרעה.

הסכמת השכנים והיתרים

עם הרצון ובעת התחלת החשיבה על בניית מרפסות בבית משותף, יש לדאוג לכמה דברים חשובים. כמובן – חברה מקצועית המתמחה בהוספת מרפסות פלדה וכמובן התייעצות עם גורם הנדסי מוסמך, שיבדוק את יציבות הבניין מראש (הרחבה בהמשך) אך חשוב לא פחות הוא נושא הסכמת השכנים. כעקרון, יש צורך לקבל את הסכמתם של שני שליש מהשכנים לביצוע של הוספת מרפסת. זהו נושא מעט חמקמק היות ו וחוק המרפסות הוא חוק צעיר יחסית ויש לגביו פרשנויות שונות של רשויות שונות, גם בהקשר של הסכמת שכנים. החוכמה היא בכלל לא להיכנס למצב בו אחד השכנים פונה לערכאות משפטיות. גם אם תנצחו בסוף התהליך, זה יגרום לעיכוב ועצירת העבודות.

לכן, טוב לקבל את הסכמת השכנים מראש. טוב יותר הוא לרתום אותם לתהליך ואף לצרף אותם. דבר כזה גם יחסוך בעלויות, שכן חלק מהעלויות המשותפות יתחלקו בין יותר אנשים וגם יאפשר לכם לנהל משא ומתן קשוח יותר מול חברות הבניה- שכן אתם מגיעים עם נדוניה של פרויקט בהיקף גדול יותר. שכנוע השכנים צריך להיות סביב העובדה כי בניית מרפסות בבית משותף, תעלה משמעותית גם את ערך הדירה שלהם וגם הם ייהנו מאיכות חיים גבוהה יותר.

אגב הסכמת שכנים ותהליכים רגולטוריים, העובדה כי חוק המרפסות מקל בבירוקרטיה, לא אומרת שהיא נעלמת. היא תמיד מרימה את ראשה. לכן, עולה שוב הצורך החשוב בליווי הבניה באמצעות חברה שכבר מיומנת בתוספות בניה וגם יכולה לעזור לכם לנווט בנבכי הבירוקרטיה, שיש לה שיג ושיח עם הועדות השונות ברשות המקומית וכזו שיכולה לתכלל את כל הפעולות הקשורות אל בניית מרפסות בבית משותף, כמו החלק ההנדסי, האדריכלי, העיצובי וכמובן הביצוע.

בדיקה הנדסית ובטיחות

בניית מרפסות בבית משותף היא לא שינוי אסתטי אלא שינוי מהותי שמבצע התערבות גם בשלד הבניה (בין אם מדובר במרפסות בטון או בבניה החדישה יותר של הוספת מרפסות פלדה). בעת הוספת המרפסת, מכל סוג,  על הקירות הבניין הקיימים יתווסף משקל רב. המשקל הזה נתלה בעצם על שלד הבניין. בטח ובטח בבניינים ישנים, אבל הדבר נכון לגבי כל בנין, לא תמיד שלד הבניין במצב אידיאלי. פגעי מים, מזג האוויר, תנודות קרקע וסתם בלאי טבעי, מחלישים אותו. לא נרצה להעמיס על בנין כזה משקל עצום, בלי בדיקה הנדסית מוקפדת. בדיקה זו תבדוק את ההתכנות בכלל של הוספת מרפסת ואם היא אפשרית, האם צריך לבצע חיזוקים שונים (במרפסת פלדה למשל אפשר בקלות להוסיף תומכות ועגונים אסתטיים, בלי להזדקק לבניה של עמודים תומכים גדולים מהקרקע). 

את הבדיקה ההנדסית הנדרשת בעת בניית מרפסות בבית משותף, מבצע קונסטרוקטור מוסמך והוא מפיק דו"ח על פיו מבוססים גם התוכניות בשביל היתר הבניה וכמובן הבניה עצמה.  חשוב לבצע את התהליך הזה רק עם קונסטרוקטור מוסמך וכזה המתמחה בביצוע בניית מרפסות בבית משותף. בדיוק כפי שחשוב לבחור רק בחברות או קבלנים מנוסים בבניית מרפסות בביתם משותפים. רק אלו יקפידו על סטנדרט בניה גבוה וביצוע איכותי, שימשו בחומרים מתקדמים, לצד הקפדה יתרה על בטיחות העבודה, הסביבה והמבנה גם יחד. 

שתפו את המאמר:

מאמרים נוספים:

צרו איתנו קשר:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!